סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, מחליפתו המיועדת של ג'ו ביידן במרוץ לבית הלבן, לא תהיה מחר (יום ד') בקונגרס בזמן נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - על אף תפקידה כנשיאת הסנאט שאמורה לנהל את הדיון. כך דווח ב"וושינגטון פוסט", מפי שני גורמים המקורבים אליה.
למעשה, גם הנשיאת הזמנית של הסנאט - פטי מארי - לא תנהל את הדיון ולא תשתתף בו. מדובר במצב חריג, שהוביל את חברי הסנאט להחליט בינם ובין עצמם מי ינהל את הישיבה. בסופו של דבר נבחר לנהל את הדיון בן קרדין, סנאטור דמוקרטי יהודי-אמריקני.
נתניהו עם משפחות חטופים בארה"ב
(צילום: דוברות רה"מ)

2 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
נתניהו והאריס. צפויים בכל זאת להיפגש במהלך הביקור
(צילום: יואב דודקביץ', gettyimages)
לפי הוושינגטון פוסט, גורמים המקורבים לפרטים אומרים שבבית הלבן ניסו "להתרחק" ככל הניתן מהביקור של נתניהו בוושינגטון - ובכירים בממשל הכחישו בשיחות פרטיות שהם מעורבים בהזמנתו. למעשה, גם ביידן, לפני שהודיע על פרישתו, תכנן לנסוע לטקסס ביום הנאום של נתניהו.
האריס, נסביר, אמורה הייתה לנהל את הדיון שבו ינאם נתניהו - שכן נהוג כי בראש כל כינוס משותף של הקונגרס האמריקני עומד נשיא הסנאט, שהוא גם סגן נשיא ארצות הברית. אחד מעוזריה טען כי תיעדר מהקונגרס בשל "אירוע באינדיאנפוליס שתוכנן מבעוד מועד", ולדבריו "לא צריך לפרש את היעדרותה הצפויה כשינוי בעמדתה כלפי ישראל". מארי, שמכהנת בתפקיד השני הבכיר ביותר בסנאט והשלישי בסדר הירושה של הנשיא, אמורה להחליפה במצב כזה - אבל גם היא סירבה לעשות זאת.
סגנית הנשיא האריס צפויה בכל זאת להיפגש עם נתניהו במהלך ביקורו, ופגישתו עם הנשיא ביידן צפויה להתקיים מחרתיים. הצוות שלה, נכתב, הודיע לסנאט שהיא לא תגיע לקונגרס בזמן נאום נתניהו עוד לפני שביידן הודיע שלשום על פרישתו מהמרוץ לנשיאות.
מלבד היעדרות האריס, בשל "אילוצי לוחות הזמנים", עשרות מחוקקים דמוקרטים צפויים להחרים את נאום נתניהו בקונגרס. בוושינגטון הלכו וגברו בחודש שעבר, בצל העימות הפומבי של ראש הממשלה מול ארה"ב, הקולות להחרים את הנאום.
בפעם הקודמת שבה נתניהו הוזמן לשאת דברים בפני מושב מיוחד של בית הנבחרים והסנאט האמריקניים, ב-2015, כמעט 60 מחוקקים דמוקרטים החרימו את הנאום – שבו תקף את הסכם הגרעין שעליו עמד לחתום אז הנשיא דאז ברק אובמה.
כעת, בנאום הצפוי שלו בפני הקונגרס ב-24 ביולי, מספר הנעדרים מבין המחוקקים צפוי לפי סוכנות הידיעות AP להיות ככל הנראה גדול הרבה יותר. עם זאת לפי הדיווח רבים מהדמוקרטים מתלבטים עדיין, ו"קרועים" בין המחויבות ארוכת-השנים שלהם לביטחון ישראל לבין ההתנגדות שלהם לאופן שבו מנהלת ישראל – תחת הנהגת נתניהו – את המלחמה בעזה.
הרפובליקנים, מנגד, התאגדו לתמיכה בנתניהו ותקפו את הדמוקרטים שמתכוונים להחרים את הנאום. יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון אף איים לעצור כל מי שישבש את האירוע.

"אל תצפו מהאריס לשינויים גדולים"

פרשנים מעריכים שבשורת נושאים שעומדים על הפרק במדיניות החוץ, כהונה של האריס תהיה למעשה "המשך" של כהונת ביידן. ארון דיוויד מילר, שתיווך במגעים של ממשלים אמריקניים עם גורמים במזרח התיכון, אמר על האריס: "היא אולי תהיה אנרגטית יותר, אבל אל תצפו לשינויים גדולים ומיידיים בהשוואה למדיניות החוץ של ביידן".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נחתו בוושינגטון  ארצות הברית לקראת נאומו בקונגרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נחתו בוושינגטון  ארצות הברית לקראת נאומו בקונגרס
נתניהו ורעייתו מגיעים לארה"ב. שורה של מחוקקים דמוקרטים צפויים להחרים את הנאום
(צילום: איתמר אייכנר )
אם האריס תנצח את טראמפ, הנושא הישראלי-פלסטיני צפוי לתפוס מקום מרכזי במדיניות החוץ שלה – במיוחד אם המלחמה בעזה עדיין תימשך. האריס אמנם הייתה שותפה לתמיכתו האיתנה של ביידן בישראל אחרי הטבח, ולקביעה שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה, אך בכמה מקרים היא השמיעה ביקורת חריפה יותר מזו של ביידן על ניהול המלחמה ועל פעולות צה"ל.
בחודש מרץ האריס תקפה את ישראל ואמרה כי היא לא עושה מספיק כדי להקל על "הקטסטרופה ההומניטרית" שהתפתחה במהלך הפעולה הקרקעית בעזה. בהמשך אותו חודש רמזה סגניתו של הנשיא ביידן שישראל "תישא בהשלכות" אם היא תפתח במבצע קרקעי ברפיח – בזמן שבאזור העיר בדרום רצועת עזה נמצאים המוני פליטים עזתים שברחו לשם ממוקדים שונים ברצועה.
הנשיא ביידן מגדיר את עצמו "ציוני", ובמהלך הקריירה הפוליטית הארוכה שלו הוא נפגש עם מנהיגים ישראלים רבים. בכמה נאומים - כולל הנאום המיוחד שנשא אחרי הטבח - הזכיר ביידן את ביקורו בישראל במלחמת יום כיפור ואת פגישתו עם גולדה מאיר. האריס אמנם נשואה ליהודי, אך בניגוד לביידן אין לה "קשר מיוחד" לישראל. להאריס יש קשרים טובים מביידן עם הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית - שבשנים האחרונות הולך ומקצין והופך פרו-פלסטיני ואנטי-ישראלי יותר ויותר. חלק מהפרוגרסיבים הדמוקרטים קראו לביידן להפסיק את העברת הסיוע הצבאי לישראל, כתגובה למספר הנפגעים הגבוה של העזתים במלחמה.
בחודשים האחרונים האריס הייתה בוטה יותר מביידן בקריאות להפסקת אש, בגינוי הפלישה לרפיח ובהבעת זעזוע ממצוקתם של העזתים. בהתייחסות להפגנות הפרו-פלסטיניות ששטפו את הקמפוסים בארה"ב אמרה האריס כי ההזדהות עם סבלם של העזתים היא התנהגות אנושית מוצדקת, אך במקביל ציינה כי היא מתנערת ממעשיהם של חלק מהמפגינים.