ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (יום רביעי) לראשונה במפקדת פיקוד מרכז לטענות הפלסטינים על עלייה באלימות מצד מתנחלים ביהודה ושומרון, בצל הגינויים מארצות הברית. "יש קומץ קיצוניים שלא מייצגים את הציבור שיושב כאן, שגורם נזק גדול למדינת ישראל", אמר.
נתניהו בפיקוד המרכז: "קומץ קטן לא מייצג, נפעל נגד זה"
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

נתניהו, שנפגש עם ראשי רשויות ביו"ש לצד חברי הקבינט לניהול המלחמה, ראש השב"כ וראש המל"ל, אמר כי "הפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועת עזה מתקדמת היטב ומשיגה תוצאות טובות. אני מבקש לשים בצד כל מיני שמועות סרק שאנחנו שומעים מכל מיני כיוונים, ולחזור על דבר אחד ברור: לא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופינו. כל השאר זה סרק".
לדבריו, "אני פה עם קבינט ניהול המלחמה, עם ראשי המועצות ביהודה ושומרון וכמובן עם פיקוד המרכז. אנחנו באים הנה לשלוש מטרות: מטרה ראשונה היא להגביר את הסיכול של הטרור, זה נעשה ביד רמה. אני רוצה לשבח את צה"ל, את השב"כ ואת משטרת ישראל על פעולה מאוד מרשימה בתחום הזה".
"היעד השני הוא למנוע הסלמה והפיכת יהודה ושומרון לזירה שנייה", הוסיף, ואז התייחס לאותו קומץ קיצונים: "הדבר הזה כמובן מחייב היערכות גם לפיגועים המוניים גם ביהודה ושומרון וגם מיהודה ושומרון. הסיבה השלישית זה קומץ קיצוניים שלא מייצגים את הציבור שיושב כאן, שגורם נזק גדול למדינת ישראל". נתניהו אמר לראשי הרשויות כי בשיחותיו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר ש"ההאשמות נגד ההתיישבות הן חסרות שחר". לדבריו, "יש מיעוט קיצוני קטן שלא מגיע מההתיישבות. אנחנו מגנים אותו ומטפלים בו בכל חומרת הדין".
ראש השב"כ רונן בר אמר בפגישה כי הוא מעריך שאותו קומץ קיצוני נאמד ב-40 בני אדם, וחלקם כלל לא מגיעים מיהודה ושומרון. ראשי הרשויות הבטיחו לסייע לגורמי האכיפה, אבל ביקשו שנתניהו ייצא נגד מה שכינו "עלילת דם שנקראת אלימות מתנחלים". כל הצדדים הסכימו שהקיצונים הללו גורמים לישראל נזק גדול בעולם.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפגישה עם  ראשי רשויות מיהודה ושומרון במפקדת פיקוד מרכז
בנימין נתניהו בפגישה עם  ראשי רשויות מיהודה ושומרון במפקדת פיקוד מרכז
נתניהו. "קומץ קטנטנן לוקח את החוק לידיים"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
נתניהו הוסיף בשיחתו עם ראשי הרשויות כי "הציבור של תושבי יהודה ושומרון זה חצי מיליון אזרחים נאמנים, שומרי חוק, שעושים עבודה מסורה. עכשיו, רבים-רבים מהם גם בשירות הסדיר וגם בשירות המילואים בתוך קו החזית בעזה. האזרחים הללו תרמו תרומה גדולה מאוד למדינת ישראל במהלך השנים ועומדים באתגרים שאזרחי ישראל יודעים כמה הם קשים וכמה הם מחייבים. הם תמיד, תמיד, תמיד שמרו על ערכים - ערכי מוסר ונורמות התנהגות ראשוניות במעלה.
"יש קומץ קטנטן של אנשים שלא מייצג את הציבור הזה, שלוקח את החוק לידיים. אנחנו לא מוכנים לסבול את זה, אנחנו לא מוכנים לקבל את זה, אנחנו נפעל נגד זה בכל דרך. זה גורם נזק בינלאומי כבד למדינת ישראל וזה לא מייצג את הציבור כאן. אני מגנה את זה ואנחנו נפעל נגד זה, ואני יודע שאני מייצג את כל האנשים שיושבים כאן; ראשי היישובים ביהודה ושומרון וציבור המתיישבים ביהודה ושומרון".

השיחה של גלנט שנבלמה, והדאגה בארה"ב

במערכת הביטחון טוענים כי מפרוץ המלחמה ניכרת עלייה ברמת האלימות של יהודים כלפי ערבים בשטחי יהודה ושומרון - ובימים האחרונים מתגברת המתיחות בין הדרגים הבכירים בצה"ל, במשטרה ובשב"כ בכל הנוגע לטיפול בפשיעה הלאומנית. ב-ynet פורסם הבוקר כי אתמול בלם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שיחה אליה זומן מפקד מחוז ש"י ניצב עוזי לוי על ידי שר הביטחון יואב גלנט - שעיקרה ביקורת על המשטרה שאינה פועלת מספיק ולא מבצעת מעצרים.
המתיחות במערכת הביטחון בנוגע לפשיעה לאומנית משפיעה על השרים, המפקדים הבכירים וגם על אלו שנמצאים בשטח. גורמים המקורבים לשר בן גביר אומרים כי אלימות מתנחלים כמעט ולא קיימת. לדבריהם, ברוב המקרים מדובר ב"אירועי תגובה". כלומר, פלסטינים הם אלו שזורקים אבנים לעבר יהודים והם נאלצים להגיב. עוד ציינו הגורמים כי בן גביר מגבה לחלוטין את מפקד מחוז ש"י, שעסוק בשמירה על ביטחון המתיישבים.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
בן גביר וגלנט. דאגה במערכת הביטחון מהבערת השטח
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
במערכת הביטחון חוששים מהבערת השטח וגזילת הקשב בזמן המלחמה. בשב"כ ובצה"ל טוענים כי על אף העלייה במקרי הפשיעה הלאומנית, אין עדיין מספיק עצורים. כבר כמה שבועות שמתקיימות פגישות מתוחות בין נציגי מערכת הביטחון בנושא, שבהן מושמעת, כאמור, ביקורת על פעילות המשטרה. רוב החשודים שנעצרים משתחררים לאחר זמן קצר והתיקים נותרים פתוחים.
בשבועות האחרונים התרחשו מספר אירועי חיכוך ואלימות, שבהם נהרגו פלסטינים ונפצעו ישראלים. רק לפני כמה ימים חתם השר גלנט על צו מעצר מנהלי לפעיל הימין מיצהר אריאל דנינו, למשך 4 חודשים. צו זה, מצטרף לכמה צווי הרחקה שנחתמו בתקופה האחרונה.
בעימותים השונים בחודש האחרון נרשמו כבר כמה מקרי מוות של פלסטינים: לפני כשלושה שבועות נורו למוות שלושה פלסטינים בבנימין במהלך עימות עם יהודים, לפני 10 ימים נורה למוות פלסטיני בן 40 סמוך לרחלים, על ידי חייל בחופשה, שטייל עם משפחתו סמוך ליישוב. לפני שבועיים הוכה בגרזן רועה צאן יהודי על ידי פלסטינים סמוך ליישוב רימונים, ובשבוע שעבר בחוות דורות נפצע באורח קל צעיר יהודי בעימות עם פלסטינים. באותו עימות נפצעו גם כמה פלסטינים שטענו כי הם אלו שהותקפו ראשונים.
הממשל האמריקני הביע דאגה מהפשיעה הלאומנית ביהודה ושומרון כמה פעמים בימים האחרונים. שלשום, מסר הבית הלבן כי בשיחה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא הביע את ה"צורך בכך שמתנחלים קיצוניים יישאו באחריות למעשים האלימים שהם מבצעים בגדה המערבית".