4 צפייה בגלריה
בית אבות "עידן הזהב" בירושלים
בית אבות "עידן הזהב" בירושלים
ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
על רקע העלייה בתחלואה והחמרת ההגבלות בישיבה של קבינט הקורונה, האוכלוסייה המבוגרת בבתי האבות ובדיור המוגן שוב מופקרת אל מול הביורוקרטיה והסחבת. אתמול (רביעי) פרסם אגף הגריאטריה "צו עדכון הנחיות עקב עלייה בתחלואת קורונה - גל רביעי", שלמרבה האבסורד מאפשר ביקורים במוסדות גם לאנשים לא מחוסנים שלא ביצעו בדיקת קורונה.
למרות ותק של שנה וחצי בהתמודדות עם המגפה והניסיון המר עם המשמעויות והתוצאות של אי-הגנה מספקת על אוכלוסיית הקשישים בבתי האבות בגל הראשון שלה, נראה כי משרד הבריאות עדיין מתמהמה בקבלת ההחלטות שאמורות להגן עליהם. "ההנחיות לביקורים כפי שפורסמו במכתב מתאריך 3 ביוני 2021 תקפות", לשון המכתב. "יש להקפיד שמספר המבקרים שאינם מחוסנים לא יעלה על שלושה לכל מבקר".
על-פי העמותה לגריאטריה, הפתרון שאותו יש לקדם הוא מערך בדיקות מהירות בכל בתי האבות, כך שמשפחות יוכלו להמשיך לבקר מחד, ומאידך לא יסכנו את בריאות הדיירים והצוותים. "אנו שואפים תמיד - וגם בתקופה מאתגרת זו - להמשיך את שגרת ביקורי המשפחות שחשובים לחוסן המנטלי והאישי לדיירים שלנו", אמר איציק כהן, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל.
4 צפייה בגלריה
בית האבות נווה באבוב שבו יש התפרצות קורונה
בית האבות נווה באבוב שבו יש התפרצות קורונה
בית אבות. ארכיון
"עם זאת, שמירה על בריאותם וחייהם היא המטרה העליונה והחשובה. הנוהל שהופץ מעלה תהיות ולא ברור כיצד משרד הבריאות סבור שניתן להגן על אוכלוסייה בסיכון זאת כאשר הוא מאפשר ביקורים של לא-מחוסנים".

"האמירה של המדינה היא שזקנים לא מספיק חשובים"

נסטיה קינל, מנהלת בית אבות נווה אורנים בגדרה, אמרה: "יש אצלנו עכשיו התפרצות קשה. הגל התחיל ב-25 ביולי, והוא שונה לחלוטין ממה שהכרנו עד היום. מהירות ההדבקה שונה לחלוטין, היא הרבה יותר מהירה. אנחנו מגיעים בדיגום למספרים דו-ספרתיים. זה לא היה לפני כן. יותר מ-70 מאומתים היו לנו עד כה בגל הזה - כולם דיירים. בנוסף, קצת יותר מעשרה אנשי צוות אובחנו".
לדברי קינל, "אנחנו לא מקבלים כלים ממשרד הבריאות ולא שיפויים, אלא הרבה פחות עזרה ממה שהיה לנו קודם לכן. יש בלגן במעבדות, תשובות שיכולות להגיע גם במרחק של ארבעה ימים בזמן שאנשים ממשיכים להדביק אחרים. באופן כללי אנחנו נמצאים במצוקת כוח אדם. כשקורית סיטואציה כמו קורונה והצוות חולה אז הכול הופך יותר מוקצן. זו האמירה של המדינה: זקנים לא מספיק חשובים".
4 צפייה בגלריה
ההנחיות לגל הרביעי
ההנחיות לגל הרביעי
צו עדכון ההנחיות של אגף הגריאטריה
עוד אמרה מנהלת בית האבות בגדרה, כי "זה לא הגיוני שאם אני רוצה ללכת להחליק עם הילדים שלי על קרח אז אני צריכה לעשות בדיקת קורונה לפני ולבוא עם תוצאה שלילית, אבל לבית אבות כל אחד יכול להכנס".

"מפחיד שכל אחד יכול להיכנס ולהדביק אותנו"

פייגי לוין (80), שמתגוררת בבית האבות נווה אורנים בגדרה, הביעה חשש מהמצב: "זה נורא וזה מפחיד שכל אחד יכול להיכנס ולהדביק אותנו. לא אכפת להם ממה שיקרה לנו. זה מאוד עצוב. אתמול בבוקר עשו לכולנו בדיקות, אבל עד עכשיו לא קיבלתי תשובה. במחלקה שלנו נמצאו אתמול חמישה מאומתים לקורונה. אני יושבת בחדר כי אנחנו בבידוד ומחכה ללא נודע. לא הגיוני שאני צריכה לחכות כל כך הרבה זמן. לא אכפת להם מאיתנו כי אנחנו זקנים. זו הרגשה מאוד לא נעימה. יש גבול. הרשויות צריכות לעזור למוסדות".
עוד אמרה לוין: "אני בת 80, הגוף לא פועל כמו שהייתי רוצה, אבל הראש פועל מצוין. אני צופה בטלוויזיה, רואה מה הולך וזה מאוד מפחיד. אני לא יודעת מה יהיה איתי. טלפנתי לבן שלי במיאמי ואמרתי לו: 'תדע שאני אוהבת אותך ואני לא יודעת מה יביא המחר'. כולנו הולכים לעזוב את העולם הזה, אבל לא תיארתי לעצמי שזה יהיה ככה".
4 צפייה בגלריה
פייגי לוין
פייגי לוין
"לא אכפת להם מאיתנו כי אנחנו זקנים". פייגי לוין
בעמותה לגריאטריה בישראל טוענים שהנוהל שנשלח למנהלי בתי האבות אינו מתיישב עם המציאות בהתפרצויות קשות אלו. "רוב דיירי בתי האבות חוסנו במנת הדחף השלישית ואנו מצפים ממשרד הבריאות והאגף לגריאטריה שיקח אחריות ויוציא נוהל במשותף עם מנהלי המוסדות לאור ניסיונם הרב בניהול המגיפה", אמרו באיגוד בתי האבות אב"א. הם מסבירים כי "אין ספק שבדיקות מהירות בכניסה לכל בית אבות היו יכולות למנוע התפרצויות בעבר, ובהווה ישמשו אותנו כעוד 'חגורת בטיחות' לשמירה על שלומם של הדיירים.
"בניתוק מוחלט מהעלייה בגרף התחלואה בציבור הכללי, משרד הבריאות ממשיך להוציא הנחיות לבתי האבות שמתייחסות לדיירים ולצוותים כאל עכברי מעבדה: ביקורים לכל דיכפין בלי תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית. לא ייאמן שמדובר באותו משרד בריאות שמגביל התכנסות במופעים, בקניונים ובמסעדות - ודווקא לאחת האוכלוסיות פגיעות ביותר מתייחסים בקלות דעת ושרירות לב".
באיגוד בתי האבות הוסיפו: "אמנם ביקורי דיירים חשובים לחוסנם הנפשי, אך בריאותם הפיזית חשובה לא פחות. בהיעדר בדיקות מהירות בכניסה למוסדות הסיעוד, יש לדרוש תוצאות בדיקה שליליות מלא מחוסנים כתנאי כניסה לביקורים ולהחיל בדחיפות את התו הירוק כדי לנהל את הביקורים בצורה שמרנית. זאת כל עוד נתוני נגיף הקורונה בעלייה גם בציבור הכללי. דיירי וצוותי מוסדות הסיעוד אינם אזרחים סוג ב'".
ממשרד הבריאות נמסר: "צו הביקורים לבתי אבות נקבע לתקופה שבה היה לחץ אדיר לפתוח את הביקורים. צו זה נקבע לאור שיעור ההתחסנות המשמעותי באוכלוסייה, ובאותה התקופה משרד הבריאות אפשר ללא מחוסנים להיכנס למוסדות כשהכוונה הייתה בעיקר לאפשר כניסה של ילדים.
"לצד זה הוחמרו ההגבלות שכללו עטית מסכה גם בתוך המוסד וגם מחוצה לו למרות שבאותה תקופה לא חלה מגבלה זו על כלל הציבור הרחב. לאור החלטת וועדת קורונה בממשלה שכול מוסדות מגן אבות הם בתו ירוק - בימים הקרובים ישונה הצו. בנוסף לכך שוקלים צמצום זמני הביקורים לשלושה מבקרים לפרק זמן קצר יותר. יש לזכור שלאורך המגפה היו הנחיות שונות, ובהתאם למצב עודכן צו הביקורים" .