האיש שעל-פי החשד הופיע בסרטון ההמרדה, עם פנים רעולות וכשהוא לבוש במדי צבא ואוחז בנשק, פרסם בעבר שלל פוסטים ברשתות החברתיות שהעידו על עמדותיו הפוליטיות. עוד לפני המלחמה תקף את ההפגנות נגד הממשלה והביע תמיכה נחרצת במהפכה המשפטית, וגם את המפגינים בחודשים האחרונים תקף, תוך שהוא מאשים כי הם "יוצאים לשרוף את המדינה".
את שר הביטחון יואב גלנט - שאותו תקף בסרטון ההמרדה והכריז כי לוחמי מילואים לא יישמעו לו או לרמטכ"ל הרצי הלוי אלא רק לראש הממשלה בנימין נתניהו - הוא תקף גם באחד הפוסטים האחרונים שלו, וכתב עליו: "בוגד". הסרטון שחולל סערה נחקר כעת על-ידי מצ"ח, שם איתרו את החשוד, חייל במילואים - והבוקר (ראשון) הוא עוכב לחקירה.
סרטון "המרדה"
(צילום: ידידיה חממי)

קרובת משפחתו של החשוד, תושב הרצליה, אמרה ל-ynet הלילה (בין שבת לראשון): "הוא דוד שלי והוא במילואים מ-7 באוקטובר, והוא דיבר אמת בתור חייל מילואים". לטענתה, "אף אחד לא שלח אותו והוא ממש לא שחקן, זה הנשק שלו והוא לא השאיל אותו מאף אחד".
את הסרטון שיתף גם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, אבל בצל הסערה שפרצה הוא הסיר את השיתוף. בסרטון אמר האיש: "אנחנו חיילי המילואים לא מתכוונים למסור את המפתחות לאף רשות פלסטינית. לא מתכוונים להעביר את המפתחות של עזה לאף ישות של חמאס, פתח או כל ישות ערבית אחרת. ראש הממשלה, חיילי המילואים מאחוריך. נישאר פה עד הסוף, עד הניצחון".
הוא פנה לשר גלנט: "אתה לא יכול לנצח מלחמה. תתפטר - אתה לא יכול לנצח את המלחמה ולפקד עלינו. אני מודיע לך אדון גלנט - אם לא נלך עד הניצחון, 100 אלף חיילי מילואים יישארו על הגדר. לא נזוז מהגדר. נקרא לתושבי מדינת ישראל להגיע לעזה ותחת אבטחה שלנו נקשיב למנהיג אחד - לא שר הביטחון ולא הרמטכ"ל. זה ראש הממשלה".
7 צפייה בגלריה
סרטון המרדה חיילי מילואים
סרטון המרדה חיילי מילואים
מתוך סרטון ההמרדה, שחולל סערה
(צילום: ידידיה חממי)
בעקבות פרסום הסרטון הודיע אתמול צה"ל כי הפרקליטה הצבאית הראשית הורתה על פתיחת חקירה של מצ"ח, וכי הרמטכ"ל הורה לקיים שיח פיקודי מיידי בכל היחידות. באירועים ערכיים דומים שהתרחשו בחודשים הראשונים של המלחמה, בצה"ל העדיפו להימנע מחקירות, כולל לאחרונה, והסתפקו בטיפול פנימי ביחידות עצמן, מחשש לביקורת ולחץ מהימין ומחאה בתוך הצבא.
ברוב המקרים היה מדובר בחיילי מילואים שריססו מסרים פוליטיים דומים בכתובות גרפיטי ברצועה. כעת נראה שיש שינוי במדיניות, ומצ"ח חוקרת גם מקרים נוספים כמו התיעוד האחרון שבו נראה לוחם בתוך אוניברסיטת אל-אקצא בעיר עזה, כשמאחוריו עולים באש ספרים. מקרה דומה, של שריפת ספר קוראן ברפיח, נחקר אף הוא.

נתניהו מתנער מסרבנות, גנץ תקף: "גנה באופן חד וברור"

עם צאת השבת, אמש, פרסמה לשכת נתניהו הודעה נגד סרבנות בצבא, ללא התייחסות ספציפית לסרטון שפורסם: "ראש הממשלה הזהיר פעמים רבות מפני הסכנות שבתופעת הסרבנות והגישה המתירנית כלפיה. ראש הממשלה עקבי בעמדתו זו, הוא דוחה על הסף כל גילוי של סרבנות מצד כלשהו, ומצפה מכל המערכות לטפל בהם באופן שוויוני". לשכת רה"מ לא התייחסה גם לעובדה שהסרטון שותף על-ידי בנו של נתניהו.
7 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו בטיול משפחתי
משפחת נתניהו בטיול משפחתי
נתניהו התנער מסרבנות, אך התעלם מכך שבנו שיתף את הסרטון. ארכיון
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
גם השר בני גנץ הגיב לסרטון ומסר: "בצה"ל כצבא העם משרתים חיילים מכל חלקי החברה הישראלית, עם מגוון השקפות ואמונות - אבל יש רק דרג פיקודי עליון אחד: הרמטכ"ל. הבעת תמיכה בקריאה להמרדה בזמן מלחמה ובכלל, כמו בסרטון שפורסם אתמול - פוגעת בביטחון ישראל. אני קורא לראש הממשלה, לגנות באופן חד וברור את סרטון ההמרדה ולא להתחבא מאחורי מכבסת מילים. כך ראוי שתעשה כל ההנהגה בישראל".

הפוסטים של האיש שמאחורי הסרטון

על עמדותיו של האיש שנראה בסרטון ניתן ללמוד מפרסומים שלו ברשתות החברתיות. לאחרונה, אחרי הצהרת גלנט שבה הזהיר מפני כוונה להטיל משטר צבאי ישראלי בעזה, פרסם פוסט עם תמונת שר הביטחון ועליה הכיתוב "לך", וכתב: "אתה לא שר הביטחון שלי. לך, ומהר. בוגד".
בזמן ההפוגה לשחרור חטופים בנובמבר הוא כתב בפוסט: "אולי תיתנו לנו להמשיך? קיבלנו ניוון שרירים כבר".
בדצמבר, בתגובה לתחקיר שפורסם ברשת ולפיו הגדוד שירה בשוגג בשלושת החטופים "הוציא להורג 4 נכנעים נוספים" - כתב: "אתם תרשמו מה שבא לכם, איך שבא לכם ותנסחו את זה כראות עיניכם. אנחנו בשטח, נירה במה שנחליט מתי שנחליט ואיך. בינתיים תשמרו על עצמכם שלא תקבלו כווייה מהמפזר חום בסלון".
7 צפייה בגלריה
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
(צילום: מהפייסבוק)
7 צפייה בגלריה
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
(צילום: מהפייסבוק)
7 צפייה בגלריה
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
(צילום: מהטוויטר)
במרץ, בתגובה להפגנות שקראו להקדמת הבחירות, הוא פרסם פוסט ובו כתב: "לא יכול להתאפק. לכל אנשי השמאל שיוצאים לרחובות ושורפים את המדינה שאנחנו נלחמים עליה וקוברים את החברים שלנו, יש לי משהו להגיד לכם: אתם בסוף תקרעו את החבל, תגיעו לנקודת האל חזור שבה לא נוכל לשתוק. עם כל הכבוד ללוחמי יום כיפור ושאר הפנסיונרים שמפגינים, אתם בסוף תפגשו אותנו. אותנו החיילים הפצועים בראש, בגוף ובנפש, אותנו אנשי המילואים שנשרפים כשאנחנו רואים מה אתם עושים, אותנו המזרחים הדפוקים בראש, אותנו האסירים לשעבר, אותנו ילדי השכונות הבעייתיים, אותנו הפועלים השחורים, אותנו המתוסכלים ממערכת המשפט. ואז מה? מספיק לקרוע את המדינה, הרסתם אותנו".
באותו חודש, בתגובה לתיעוד של אלימות נגד מפגינים שחסמו את נתיבי איילון, כתב: "מתי אנשים יתעוררו ויבינו שחייב לתת להם כמה סטירות ולקשור אותם בשוליים של הכביש".
בתחילת אפריל, כשברקע השיח סביב השאלה אם צה"ל יפעל ברפיח, הוא כתב: "אהלן וסהלן רפיח לא שכחנו אתכם. אנחנו באים. רציתם מלחמה? תכינו טוב את הגרון. הולכים להאכיל אתכם ח** עם כפית. ידע כל העולם וישמע: לפגיעה ביהודים יש מחיר כבד כבד. רפיח, אנחנו באים".
7 צפייה בגלריה
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
חייל קורא למרד מול יואב גלנט
(צילום: מהפייסבוק)
7 צפייה בגלריה
מפגינים נגד הממשלה בצומת הדמוקרטיה, נס ציונה
מפגינים נגד הממשלה בצומת הדמוקרטיה, נס ציונה
מפגינים נגד הממשלה, ארכיון
התבטאויות בסגנון זה כלפי אנשי השמאל הוא פרסם גם במקביל לסערה סביב המהפכה המשפטית. ביולי האחרון, כשהתקרבה ההכרעה על חוק עילת הסבירות, הוא שיתף טקסט שבו נכתב: "אני קורא לכולכם להזיז את עצמכם מהספות והטלוויזיות ולהגיע לקפלן ביום שני, 17 ביולי, במטרה אחת - שהשמאל ידע את הכוח שלנו האזרחים שסובלים למעלה מחצי שנה של הפגנות. הגיע הזמן שההפגנות ייגמרו בכל מחיר שיידרש. התחילה המהפכה".
לקראת יום הזיכרון בשנה שעברה, כשפעילי מחאה הודיעו שיפגינו נגד חברי קואליציה שיגיעו לבתי העלמין, הוא כתב: "למתכנני הפרובוקציות אני מודיע: גם אנחנו נהיה שם. אז תדעו שאם תגיעו לבזות את האחים, הבנים, הבעלים והנשים של עם ישראל, אנחנו נהיה שם לתבוע את עלבונם. וזה יהיה כואב. מאוד".