הצפון בוער, חיזבאללה ממשיך לטווח את היישובים באזור כבר יותר משמונה חודשים - וראשי הרשויות לא מצליחים לאתר שביב של תקווה לחזרה לשקט ומוציאים את כעסם על הממשלה: יום אחרי שורת מטחי הרקטות שכללו יותר מ-200 שיגורים משטח לבנון, אמר הבוקר (חמישי) ל-ynet ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ: "מי שהסתכל על שמי הצפון בחג מתן תורה, בחג השבועות, היה בטוח שהוא ביום העצמאות".
הריאיונות עם ראשי הרשויות, נציין, נערכו לפני המטחים הכבדים לרמת הגולן והגליל העליון, ושיקפו היטב את התסכול שחשו עוד לפני כן. לעדכונים שוטפים על המטח ותוצאותיו לחצו כאן.
הריאיון עם ראשי הרשויות בצפון
(צילום: אסף חן)

המתקפה על יישובי הצפון בחג השבועות הייתה תגובה לחיסולו הדרמטי של טאלב עבדאללה - המפקד הבכיר ביותר של חיזבאללה שנהרג מתחילת המלחמה. בזו אחר זו נשמעו אזעקות ברחבי הגליל, וגם בטבריה הופעלה התרעה לראשונה מאוקטובר. כמה מהרקטות פגעו ישירות במבנים, אחרות התפוצצו בשטחים פתוחים, וחלקן הובילו לשריפות. במהלך הלילה צה"ל תקף בדרום לבנון, אולם גם הבוקר נשמעו אזעקות בגליל המערבי ובקריית שמונה.
"בערב החג עמדתי עם הנכד שלי בתוך טקס חג הביכורים בלהבות הבשן, ואני מרים את ראשי לשמיים ורואה עשרות טילים ויירוטים", סיפר ראש המועצה האזורית הגליל העליון גיורא זלץ. "אנחנו שמונה יישובים בקו העימות, זמן התרעה אפס לפינוי. ואז אתה רואה מאות ילדים ומבוגרים נשכבים על הדשא ומכסים את הראש עם הידיים. וכל זה קורה במדינת ישראל שחגגה 76 לפני חודש".
זלץ אמר עוד: "הקושי הגדול ביותר שלנו הוא שבצד השני של הגבול יש מנהיג שבדיוק אומר מה הוא יעשה ועושה מה שהוא אומר, ובצד שלנו יש ממשלה שלא מסוגלת או לא רוצה לקבל החלטות. בואו לא נתבלבל, הנזק המעט יחסית שגרמו אותם 200 טילים לא היה בשל היערכות של הצבא, אלא כי זה מה שנסראללה רצה. הוא לא רצה לגרום נזק. בצד אחד של הגבול יש בן אדם שאנחנו צריכים להקשיב לו ולהיזהר ממה שהוא אומר, ובצד שלנו אין אף אחד שאומר ומכוון לאן הולכים, מה המטרות, מה המשימות".
ראש הממשלה היה בשבוע שעבר בקריית שמונה, שר הביטחון עם הצהרות סופר לוחמניות מאיים על חיזבאללה. זה הכול דיבורים? "ראש הממשלה לא היה 'בצפון', ראש הממשלה היה במקום אחד ולא נפגש עם מי שהוא אמור היה להיפגש. להצטלם עם ראש המועצה האזורית מטה אשר או הגליל העליון או ראש מועצת שלומי ולשמוע כמה קשה פה, זה לא דבר טוב. לכן הוא לא היה ולא נפגש איתנו. הוא היה במקום אחד, קטן, מסתתר, ורק בדיעבד התברר שהוא היה כאן.
"ההצהרות הלוחמניות של שר הביטחון ואחרים לא מרשימות אף אחד בצד שלנו, ובטח לא בצד השני. מה שחייבים לעשות כאן ועכשיו זה לקבל החלטות. יש מספר שבועות, לא יותר מזה, שממשלת ישראל חייבת לקבל את ההחלטות הנכונות, ולפעול לכך שתושבי הצפון יוכלו בקיץ לחזור בביטחון לבתיהם, וגם לקדם תוכנית כלכלית שתשאיר אותנו כאן. גם אצל תושבים בקו העימות שלא פונו מתחילים להיות סדקים, הסבלנות אוזלת והייאוש גובר".
2 צפייה בגלריה
יירוטים מעל טבריה
יירוטים מעל טבריה
נפילות בחג בשטחים פתוחים באזור טבריה
(צילום: אביהו שפירא)
2 צפייה בגלריה
משה דוידוביץ, גבי נעמן וגיורא זלץ
משה דוידוביץ, גבי נעמן וגיורא זלץ
מימין: משה דוידוביץ, גבי נעמן וגיורא זלץ
(צילום: נחום סגל, אפי שריר)
ראש מועצת מטה אשר דוידוביץ הוסיף: "אנחנו פה בגליל לבד. כשאתה אומר שיש הצהרות של ראש הממשלה ושר הביטחון, הערבים אומרים 'כלאם פאדי' (גיבוב מילים חסר תוכן). אחרי 200 טילים אתמול, הבוקר קמתי ברבע לחמש עם אזעקה ביחיעם ובכליל. זה הבוקר טוב שלי. אוטוטו סוגרים שנה, וממשלה אין. הצפון לא מעניין אותם. הם רואים פה אנשים בורחים ביום חג, אנחנו במשבר רציני. הממשלה לא איתנו, הצפון ננטש על-ידה. אחרי מה שקרה, טלפון אחד לא היה מאף שר בממשלת ישראל למראה המחזות המזוויעים האלה".
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי שמזוהה עם הליכוד, אמר: "בימים האחרונים ממש נשכחנו, אנחנו ממורמרים. תושבי הצפון, כולל תושבי שלומי, כועסים מאוד על הממשלה בגלל אוזלת היד, על כך ששמונה חודשים אנחנו חוטפים טילים, כטב"מים ועוד כהנה וכהנה ונמצאים בסיכון מתמיד. יותר חמור - תושבינו עברו לנהריה, לעכו, לטבריה, ומה קורה שם? גם שם חוטפים טילים. ראשי הרשויות חייבים ללחוץ את הממשלה כדי להכניס אותה לתוך מה שנקרא תוכנית הכרעה".
נעמן הוסיף: "אין מצב להמשיך בדבר הזה. אולי נופל לנו האסימון ואנחנו אפילו לא מבינים שהמדינה כנראה בהיבט הכלכלי מתרחקת ממלחמה וזה מביא אותי למצב שאני מאוד מדוכדך. יש לי ספקות בעניין של ממשלת ישראל הזאת, שאכן יש לה עניין לחסל את החיזבאללה ולהחזיר את התושבים. שלומי קפצה בתוך חמש שנים פי שניים במספר התושבים. לאן הם יחזרו? למציאות עגומה? תראו את תמונות 7 באוקטובר, זה מה שהולך להיות בצפון אם הממשלה לא תטפל בחיזבאללה. הגיעה השעה להכרעה".