בהר הרצל בירושלים נערך בצהריים (שני) טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה בארץ ובחו"ל במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. מעל היכל הזיכרון בהר הרצל חלף מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. ynet העביר את כל טקסי יום הזיכרון המרכזיים בשידור ישיר.
דברי הנשיא הרצוג בטקס
(צילום: דוברות משרד הביטחון)

"אזרחיות ואזרחי ישראל, אנחנו נפגשים היום כשליבנו מוצף, מצולק ומזועזע. אנחנו נפגשים כשאנחנו עדיין רחוקים מלעכל, מלהבין, מלהביע במילים, את עול הכאב שאנחנו נושאים מאז 7 באוקטובר", אמר נשיא המדינה הרצוג בפתח נאומו. "השנה, במתקפת הטרור הרצחנית ביותר מאז תקומתנו בארצנו, נלקחו מאיתנו באכזריות מפלצתית משפחות שלמות. מאות רבות של ילדות וילדים, צעירות וצעירים, קשישים וקשישות, אימהות ואבות, נערים, נערות, יפים, טובים, חיים כל כך, מאמונות, אומות, אורחות חיים ותפיסות עולם שונות ומגוונות".
הנשיא אמר עוד: "נמצאים איתנו כאן נציגי משפחות שאיבדו את יקיריהן בפעולות טרור ואיבה שונות. ב-7 באוקטובר, במסיבת הנובה, איבדנו מאות צעירים וצעירות, באירוע אחד נורא, שמסמל את התהום בין אהבת חיים לשנאה ומפלצתיות. פנים רבות כל כך לאכזריות ולכאב, שלקחו מאיתנו את בנינו ובנותינו, אחינו ואחיותינו, אהובינו כולם. מתקפת 7 באוקטובר הייתה מתקפה על הזכות והריבונות שלנו במולדתנו ובמדינתנו האחת והיחידה – ישראל.
"וכמו שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו – אך טבעי שהמעמד המקודש הזה מפגיש כאן דורות של משפחות שכולות, דורות של שורדים – מכל גווני הפסיפס הישראלי - שאיבדו כולם את שאהבה נפשם במתקפות טרור רצחניות, במאבק המתמשך, החורך את הלב, על קיומנו הריבוני פה - בארץ חמדת אבות. בנשימה אחת, ביום הזיכרון הזה, אנחנו מתאבלים על חללי 7 באוקטובר והמערכה שבאה בעקבותיו – בדרום, בצפון, ביהודה ושומרון, בירושלים ובכל רחבי הארץ".
המטס מעל טקס יום הזיכרון

נאומיהם של הח"כים בטקסי יום הזיכרון ברחבי הארץ
(צילום: ירון ברנר, שרון צור, הרצל יוסף , עוז מועלם)

הרצוג הוסיף: "משפחות אהובות ויקרות. במקום שבו אתן עומדות לא יכול לעמוד איש. אף אחד לא יוכל באמת להבין את גודל החלל שנפער בכן. אני מתפלל, מדי יום, שנהיה ראויים כפרטים וכחברה, לקורבן העצום שלכן. התפקיד שלנו, של עם ישראל כולו, הוא לתמוך בכן, ולהעניק מעטפת איתנה לתהליכי ההתמודדות שלכן, כל אחת לפי דרכה וצרכיה. זה נכון כמובן גם לחובה המוסרית העמוקה כלפי שורדי פעולות האיבה והטרור וכל מי שנפגע מהן בגוף ובנפש, וזקוק לתמיכה, לסיוע, ללווי, למשאבים, לידע ולדאגה של כולנו כדי לנסות להשתקם ולשוב לחיים.
"השיקום הזה, הנחוץ גם לכולנו – כעם וכמדינה, לא עוסק רק בהסתכלות על העתיד ובניינו, אלא אף בתיקון ההווה. וההווה שלנו לא יהיה שלם, ומזור לא יבוא לליבנו ולנפשנו, עד שישובו כל החטופים – אחינו ואחיותינו האהובים, הנתונים בצרה ובשביה. עלינו להשיב הביתה את כולם: אזרחים וחיילים, אלה שבחיים, ואלה שאנחנו מחויבים להביא לקבר ישראל. השבתם היא צעד הכרחי בתהליכי התיקון והצמיחה של כולנו – של אזרחי ישראל כולם - הנושאים את החטופים והחטופות על לוח לבם, בכל מקום שאליו נלך".
3 צפייה בגלריה
מחאה בטקס יום זיכרון  לחללי פעולות האיבה בהר הרצל , ירושלים
מחאה בטקס יום זיכרון  לחללי פעולות האיבה בהר הרצל , ירושלים
המחאה בזמן נאום נתניהו
ראש הממשלה נתניהו נאם בטקס ללא הפרעות מיוחדות. אחד מהנוכחים בקהל החזיק במחאה דגל ישראל ועליו הכיתוב "7.10". עם סיום נאומו, נשמעה מהקהל הקריאה "מלך", ובתגובה לכך קרא משתתף באירוע לעברו של נתניהו: "לקחת את הילדים שלי".
ראש הממשלה ציין בנאומו: "כל אחת מכן יקרה לי כמשפחה בפני עצמה. כל חלל, כל נפגע, סודק את ליבי וסודק את לב העם כולו. אני יודע את גודל יגונכם, אני יודע את כאבה של כל משפחה. אנחנו עומדים כולנו יחד, אנחנו עומדים כולנו יחד ואנחנו עומדים כולנו יחד תמיד. נחשול עצום של איבה התנפץ של איבה התנפץ על יישובי הנגב בשבת שמחת תורה. גם באכזריות המוכרת של אויבינו מאז אמצע המאה ה-19, אז התחיל הפיגוע הראשון. גם מאז מעשי הזוועה באותו יום שחור שבו נשברו שיאים חדשים".
ראש הממשלה אמר עוד: "לעולם לא נשכח את טבח המשפחות, טבח התינוקות, הילדים, המבוגרים, הזקנים, הנשים, הגברים. לא נשכח את ההתעללות מקפיאת הדם, את האונס, את החטיפה, את השחתת הגופות, את הפשעים נגד האנושות. לא נשכח ולא ניתן לאף אחד בעולם להשכיח זאת. איננו שוכחים ולו לרגע את החטופים. אנו פועלים בלא הרף להחזיר את כולם, את החיים והחללים כאחד, להחזיר את כולם הביתה. החזרנו כבר כמחצית מהם ונחזיר את כולם".
דברי ראש הממשלה נתניהו בטקס
(צילום: דוברות משרד הביטחון)

נתניהו התייחס בנאומו להקלטת מחבל חמאס שטלפן למשפחתו בעזה ב-7 באוקטובר, והביע את גאוותו על כך שהצליח לרצוח יהודים. "האירוע הזה ממחיש לי ולרבים אחרים את תהומות הרשע, את תהומות הברבריות שמולם אנחנו עומדים", אמר נתניהו. "הוא מתקשר לאביו בעזה, מהטלפון של מי שהוא רצח, אישה מקיבוץ מפלסים, והוא צועק בגאווה 'הרגתי אותה ואת בעלה, במו ידיי הרגתי 10 יהודים'. מהצד האחר של הטלפון אביו ויתר בני משפחתו צוהלים ומברכים אותו שוב ושוב ושוב.
"באותו יום שחור המרצחים ותומכים רקדו על הדם, אבל היום הם כבר לא רוקדים. הם מרגישים היטב את נחת זרוענו בכל רחבי רצועת עזה. לא נעצור עד שנמוטט את שלטון הטרור של החמאס, נבוא חשבון עם מבצעי המתקפה עד האחרון שבהם. נגדע את ידם כדי שלא תונף עוד על ישראל. נשקם מן היסוד את אזור עוטף עזה, חבל התקומה העתידי שיהיה גדול ותוסס וחי פי כמה ממה שהיה".
דבריה של דוריס ליבר, אמו של גיא אילוז
(צילום: דוברות משרד הביטחון)

טקס יום הזיכרון באנדרטה בהר הטייסים
(צילום: גיל יוחנן)

בטקס נאמה גם דוריס, אמו של גיא אילוז שנחטף ממסיבת הנובה ונרצח בעזה. לנוכח העובדה שגופת בנה מוחזקת בעזה, פנתה האם לראש הממשלה נתניהו בדמעות ואמרה: "תחזיר לנו אותם". דוריס אמרה עוד: "כל חייו גיא חווה את העולם דרך המוזיקה ודרכו השקטה והצנועה, ידע להאזין לצלילים השונים של כל אחד. הוא האמין שלכל אחד יש את הצליל המיוחד שלו ויודע להאזין לצלילים אפלים וגם לשקט. בגיל 7 הוא לקח את הגיטרה שלי והחל לנגן, בהיותו נער הוא שכר עם חבריו אולפן ובמשך שעות וימים הם בילו יחד. שנים מאוחר יותר הוא היה מגיע לבקר והיינו מכינים סעודת מלכים. אלו הרגעים שחסרים לי יותר מכל".
היא הוסיפה: "גיא נחטף מפסטיבל נובה, הקשר האחרון שלנו איתו היה בשיחת טלפון בהולה כשברקע צעקות, יריות וכאוס. מיה רגב ששוחררה מהשבי בעזה השלימה עבורנו את חלקי הפאזל האחרים. מסתבר שהמחבלים מצאו את גיא שהסתתר מתחת לעץ, מחבל שלף אותו וביקש ממנו להסתובב ואז ירה בו בגב. הוא עבר חסר הכרה לעזה ושכב בודד כשהוא כבול למיטתו. בשיחה האחרונה לפני מותו הוא סיפר למיה רגב שאמא שלו היא האישה הכי חזקה בעולם. זו כנראה הסיבה שאני עומדת כאן היום. בחלל הפנוי הזה שנוצר עולות שאלות של מוסר וערכים אך חמור מזה עולים ספקות באמונה. בעוד ארבעה חודשים אני אמורה לעלות לקבר של גיא, לאן אני עולה? מה אני עושה? אין לי אבן".
3 צפייה בגלריה
דדי ברנע ורונן בר
דדי ברנע ורונן בר
ראש המוסד ברנע, ראש השב"כ בר והמפכ"ל שבתאי בטקס
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
3 צפייה בגלריה
אנדרטת חללי פעולות האיבה, הר הרצל, יום הזיכרון 2024
אנדרטת חללי פעולות האיבה, הר הרצל, יום הזיכרון 2024
אנדרטת חללי פעולות האיבה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי נתוני משרד הביטחון והביטוח הלאומי, מתחילת מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר נרצחו 822 אזרחים ישראלים. מניין חללי פעולות האיבה מאז הקמת היישוב היהודי עומד על 5,100. הנרצחים בפעולות האיבה הותירו אחריהם 630 יתומים, 177 אלמנים ואלמנות, 1,355 אחים ואחיות ו-693 הורים שכולים.
עוד טרם 7 באוקטובר נוספו למניין הנרצחים בפעולות האיבה 12 אזרחים, בהם חנה טובה נחנברג פיינר ז"ל, שנפצעה בפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים בשנת 2001 ונפטרה השנה מפציעתה.
במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר נחטפו כ-250 בני אדם, וגם כיום, 216 ימים לאחר הטבח ישנם 132 חטופים בשבי חמאס.
דברי נתניהו בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל
(צילום: דוברות משרד הביטחון)

ראש הממשלה נתניהו אמר מוקדם יותר בטקס הממלכתי לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון בבית העלמין בהר הרצל: "זה או אנחנו, ישראל, או הם - מפלצות החמאס. או קיום חירות, ביטחון ושגשוג, או כיליון, טבח, אונס ושעבוד. אנחנו נחושים לנצח במאבק הזה, גבינו ונגבה מחיר יקר מהאויב על מעשיו. נממש את יעדי הניצחון ובמרכזם השבת כל חטופינו מעזה, ניצחון שבעזרת השם יבטיח את קיומנו ועתידנו. המחיר שאנחנו משלמים והמחיר ששילמו הדורות לפנינו כבד מאוד"
נתניהו אמר עוד: "בתחילת המלחמה הנוכחית שהחלה בטבח הנורא ידענו אינספור מעשי הקרבה, סיפורי גבורה וגילויי ערבות הדדית שייזכרו לדורות ביחידות צה"ל. כיתות הכוננות, משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, כוחות הכבאות, ההצלה והרפואה ואזרחים מן השורה - כולם נחלצו בעוז כוחם להגן על הבית של כולנו. הבית הלאומי עומד, המדינה עומדת והיא עומדת בזכותם".