ישיבת הקבינט שכונסה אמש (חמישי) בבור בקריה בתל אביב עסקה באיומי הנקמה האיראנית, אבל התנהלה גם במקביל לפרעות בכפר הפלסטיני ג'ית שבשומרון.
השרים בצלאל סמוטריץ' ודודי אמסלם לא נכחו בדיון, ולא היו עימותים חריגים - בניגוד לנהוג בישיבות בשבועות האחרונים. הדיון היה ענייני ברובו, וארך כשעתיים - אבל במהלכו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טען ל"הפקרות" ביהודה ושומרון - והטיל אותה על הצבא - אף שהמשטרה - שאחראית על אכיפת החוק ועליה הוא אמון - לא הייתה באירועים.
בן גביר טען אמש ש"זה שלא נותנים גב לחיילים לירות בכל מחבל שזורק אבנים מוביל לאירועים מהסוג שאירעו". בישיבת הקבינט הרמטכ"ל הלוי דחה את הטענות, שאותן ביסס השר לביטחון לאומי על "קצינים" שאיתם שוחח.
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי איתמר בן גביר
הרצי הלוי איתמר בן גביר
הרמטכ"ל והשר לביטחון לאומי
(צילום: אלכס קולומויסקי, דובר צה"ל)
"אני מרגיש שיש הפקרות באיו"ש. אומרים לי קצינים שיש מדיניות, בעיקר כאשר כוחות נוסעים בערים, וזורקים עליהם אבנים ובקבוקי תבערה, שחיילים לא יגיבו. איך יכול להיות שיש הנחיה כזו?", תהה בן גביר. ראש הממשלה נתניהו השיב לו: "יש הנחיה כזו, מי אמר לך? קצינים? יושב מולך המפקד שלהם".
הרמטכ"ל השיב: "לעניין איו"ש - בכל פעם שיש חשד לפעולת טרור או הפרת סדר אנחנו פועלים. אין הנחיה שלא לטפל באירועי הפרת סדר. אף אחד בצה"ל לא מקבל אירועים כאלו. יש לנו הוראות פתיחה באש - משרתות אותנו בכל מה שצריך בצורה מצוינת. במקום כמו צירים שבהם נוסעים אזרחים ישראלים ההנחיה היא לטפל".
כשבן גביר ציין פעם נוספת שקצינים אמרו לו שזו המדיניות, הלוי עקץ: "אני רואה שאתה מרושת היטב ביישוב שלך". בן גביר השיב בהומור: "כבר הזמנתי אותך לאכול, אשתי עושה קובה מצוין". הלוי סיכם את הדברים ואמר: "קיימתי השבוע הערכת מצב על איו"ש, הראו לי סטטיסטיקות של זריקת אבנים. אנחנו נמצאים במגמה טובה של שליטה והיחלשות של התופעה. אני אמשיך לבדוק את העניין הזה".
2 צפייה בגלריה
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
מתנחלים מתפרעים בכפר ג'ית
הנזק בכפר ג'ית
(צילום: Jaafar ASHTIYEH / AFP)
במהלך ישיבת הקבינט, קיבלו השרים עדכונים על הפרעות - וכולם, ללא יוצא מן הכלל, יצאו נגדן. נתניהו דיבר בחריפות ואמר: "הפגיעות האלה מקשות עלינו להתמודד מול הסנקציות הבינלאומית נגד מתיישבים. זה עלול להרחיב את היריעה מעבר לזה ולפגוע בכלל ההתיישבות, והדרך לא רחוקה לפגוע בכלל המדינה. צריך להפסיק את ההתנהגות הזאת. צריך לעצור את זה. זה פוגע גם בדימוי של ישראל ובמאמצי ההסברה שלה".
גורמי ביטחון הזכירו בדיון את תקיפת הנשים מרהט במאחז גבעת רונן, ואמרו שחייבים להפסיק את ההתנהגות של העבריינים האלה. הם ציינו כי בתקרית בג'ית לא הייתה משטרה שתיתן מענה. נוכחים בדיון הבינו את האמירה הזאת כביקורת כלפי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.