267 ימים מפרוץ המלחמה, כמעט תשעה חודשים, גם היום (שבת) התקיימו הפגנות בקריאה להקדמת הבחירות באזורים שונים ברחבי הארץ. ההפגנה המרכזית נערכה כמדי שבוע בצומת קפלן בתל אביב, ומארגני המחאות אמרו כי התקיימו הפגנות ב-80 מוקדים. להפגנה המרכזית בתל אביב הגיעו כמה עשרות אלפים. מתחת לגשר בגין התאחדו המפגינים עם בני משפחות חטופים - והכריזו כי מעתה הוא יכונה "גשר ההפקרה".
נאומו של נועם תיבון
(צילום: עידו ארז)

אלוף במיל' נועם תיבון שהיה בין אלה שלחמו באופן עצמאי בעוטף ב-7 באוקטובר אמר בהפגנה: "מעולם לא הייתה הפקרה כזו בתולדות מדינת ישראל, כמו הפקרת החטופים מהמחדל של ה7.10. מי שאשם בהפקרה אלו אותם אנשים שאחראיים למחדל ולטבח - ממשלת ישראל ובעיקר בנימין נתניהו. הוא אשם! לימדו אותי בצבא שלא משאירים פצועים בשטח. כך נהגתי גם ב-7.10. אלו הערכים האמיתיים של מדינת ישראל האמיתית. אלו הערכים שלנו. ולכן אם הממשלה לא מחזירה את החטופים שיקחו אחריות ויתפטרו. נביא אנשים טובים שיחזירו את החטופים".
6 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
(צילום: REUTERS/Eloisa Lopez)
6 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
אלפי בקפלן, הערב
(צילום: יאיר שגיא)
עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה: "נתניהו, היום, בדיוק לפני שנה, באזכרה לחללי מבצע צוק איתן אתה אמרת בקול שלך ובמילים שלך את הדברים הבאים: ידענו על עשרות מנהרות טרור, ועל התוכניות להעביר מאות מחבלים, להיכנס לקיבוצים ולערים, לחטוף חיילים ואזרחים ולחמוק בחזרה לעזה. אם ידעת, למה לא עשית עם זה כלום?! למה הפקרת את מתן ואת המדינה ישר לידיים של חמאס? נתניהו כל הזמן חוזר ואומר שיעשה הכל כדי להחזיר את החטופים שהפקיר הביתה. ואני אומרת לכם – נתניהו משקר. אני אומרת לכם רק את האמת! והאמת היא שנתניהו ממשיך לטרפד כל עסקה כי היא לא ריווחית לו פוליטית. נתניהו פועל משיקולים זרים של הישרדות פוליטית".
בתוך כך, מפגינים הביעו כעס על שוטר שצילם בווידיאו את הנואמים ואת המפגינים. מטרת הצילום לא הייתה ברורה ובמשטרה לא סיפקו הסברים על המדיניות הזאת.
6 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
הפגנה בצומת קפלן בתל אביב
(צילום: יאיר שגיא)
לפני תחילת ההפגנה, ערן שוורץ, מנכ"ל מטה ארגון המחאה "חופשי בארצנו", מסר: "השבוע קיבלנו תזכורות נוספות לכך שבראשות הממשלה עומד אדם לא כשיר. אדם שוועדת חקירה ממלכתית קבעה לגביו שסיכן את ביטחון המדינה. גם הרכב בג"ץ בנושא הגיוס מבין שמה שהיה הוא לא שיהיה. הציבור מבין. אך נתניהו וממשלתו עדיין מנסים להיאחז בקרנות המזבח - הכול על מנת לנסות לשרוד פוליטית. בכל מחיר. גם על חשבון פגיעה בביטחון המדינה".
לדבריו, "הצפון ממשיך לעלות בלהבות, בלי שום תוכנית או אסטרטגיה להחזרת הביטחון והעקורים. 120 חטופים עדיין נמקים במנהרות חמאס. אזרחי ישראל מופקרים מדי יום על ידי ממשלת החורבן. נמשיך להגביר את הלחץ בתקופה הקרובה עד שהממשלה תבין - העם דורש הנהגה חדשה שתוכל לנסות לשקם את המדינה. הצעד הראשון הוא פיזור הכנסת עוד במושב הקיץ הנוכחי וקביעת מועד לבחירות".
6 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת כרכור
הפגנה בצומת כרכור
הפגנה בצומת כרכור
(צילום: גיל נחושתן)
6 צפייה בגלריה
הפגנה בצומת כרכור
הפגנה בצומת כרכור
קוראים לבחירות
(צילום: גיל נחושתן)
מלבד המוקד המרכזי בקפלן מתקיימות הפגנות בשורה של מקומות נוספים בהם חיפה, צומת כרכור, קיסריה ומקומות נוספים. בכרכור, לשם הגיעו כמה אלפי מפגינים, נחסמה הצומת בעקבות ההפגנה והיא נפתחה רק לאחר 45 דקות. בקיסריה נמצאים אלפים שקוראים לראש הממשלה להתפטר. בירושלים פרצו עימותים אלימים לאחר שמפגין נעצר בכוח רב והוטח אל מנוע מכונית. מהמשטרה נמסר כי ב"מהלך מחאה הערב בירושלים, נעצר חשוד בחשד שהפר את הסדר הציבורי במקום. לצד האמור, התנהלות השוטר במקום אינה עומדת בקנה אחד עם נורמות השיח וההתנהלות המצופות מכל שוטר גם במצבים סוערים מעין אלו, ולכן היא תיבדק ותטופל בהתאם".
בתל אביב, בסיום ההפגנה, צעדו חלק מהמפגינים אל בניין ההסתדרות וקראו לראשיה להצטרף להשבתות ולמחאה. מדורה הובערה מול בית ההסתדרות, ולמרות ניסיונות לכבות אותה היא הודלקה שנית לפני שנכנסו כוחות רבים לפעולה והשתלטו על האש.
הפגנה בירושלים
(צילום: שלו שלום, לירן תמרי)

בצומת עמיעד נאמה פרופ' שקמה ברסלר, ממנהיגות המחאה, ואמרה כי "ההפקרה של הממשלה קורית במשמרת שלנו. עלינו לפעול. עלינו לדרוש. וכן, עלינו לוודא שתקום ממשלה שלא תפקיר במדינה לעולם אף אדם. בראשות אדם שאכפת לו. אנחנו יודעים, היום זה הם ומחר אנחנו. ולכן, כל עוד הם חטופים, כולנו חטופים. כמעט תשעה חודשים ואין ראש ממשלה, אין שרי ממשלה, אין ממשלה ואין מדינה. עלינו לוודא שתקום מדינה שלא תפקיר אזרחים ולא תפקיר חבלי ארץ להשרף. כי ממשלה של חדלי אישים. ממשלה שאבדה את אמון האזרחים לעולם לא תשקם את הצפון". אלפי מפגינים חסמו את הצומת למשך שעה.
בחיפה הפגינו אלפים ויוסי קוצ'יק, לשעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה מראשי מטה המאבק – חופשי בארצנו, אמר: "רוב הציבור רוצה שעל גשר הפיקוד יעמוד קברניט ישר דרך שלא מואשם בפלילים, קברניט אמיץ ולא פחדן, שלא משעבד את גורל מדינת ישראל לסמוטריץ' ובן גביר בגלל רצונו להימלט ממשפטו הפלילי. ולכן המאבק יגדל ויתעצם".
הפגנה בצומת כרכור
(צילום: גיל נחושתן)

הצעדה בתל אביב מגיעה לבניין ההסתדרות

בתחילת השבוע אמר ל-ynet משה רדמן, אחד ממובילי המחאות נגד הממשלה, כי אחרי שהקריאות ל"שלטון המקומי ולראשי המעסיקים ולהסתדרות ולאקדמיה לצאת בשביתה" לא נענו, החל מ-7 ביולי, "אנחנו קוראים לציבור לשבות לאלתר עד שהכנסת הזו תתפזר". אתמול, הודיעו מובילי המחאה נגד הממשלה ל השבתה של המשק ב-7 ביולי, יום ראשון בעוד שמונה ימים, לציון תשעה חודשים לטבח 7 באוקטובר. הם אמרו כי באותו יום, שאותו כינו "יום ההשבתה הגדול" צפויה השבתה נרחבת של המשק לצד פעולות שיבוש רבות ברחבי הארץ.
ארגוני המחאה המובילים אמרו: "נעצור את המדינה עד שיקבע מועד לבחירות", והכריזו על "תוכנית פעולה מקיפה להמשך המאבק להחלפת הממשלה וקיום בחירות מיידיות". לדבריהם, "המהלך מגיע כהמשך ישיר ל'שבוע ההתנגדות' שהתקיים בשבוע שעבר.
6 צפייה בגלריה
הפגנה בחיפה
הפגנה בחיפה
ההפגנה בחיפה
(צילום: מחאת העם חיפה)
לפי תוכניתם, במוצאי שבת הבאה תתקיים עצרת גדולה ברחוב קפלן בתל אביב, לצד הפגנות בשורת מוקדים. בשבוע הקרוב, לקראת ההשבתה, תימשך המחאה מול בתי חברי הכנסת של הקואליציה. מובילי המחאה אמרו כי הם פועלים לגיוס תמיכה רחבה, כולל שיתופי פעולה עם עסקים, רשויות מקומיות, ההסתדרות, ענף ההייטק ועוד. בימים הקרובים הם יצאו בקמפיין תחת הכותרת "רק מיליון איש ברחובות".
"הגיע הזמן להראות לממשלה שהעם לא ימשיך לשתוק. ב-7 ביולי נעצור את המדינה כדי להציל אותה. אנחנו קוראים לכל אזרח ואזרחית להצטרף אלינו - רק פעולה מאוחדת וחזקה תביא לשינוי הנדרש. לא נפסיק עד שתיקבע מועד לבחירות ונחזיר את המנדט לעם", אמר שוורץ.