בהצהרה לקראת יום ה-100 למלחמת חרבות ברזל מחר (ראשון), אמר הרמטכ"ל הרצי הלוי כי צה"ל אישר לפיקוד דרום תוכניות להמשך הלחימה והגברת הלחץ הצבאי שלדבריו יביא ל"פירוק חמאס". אף שמאז חידוש הלחימה בנובמבר לא הוחזרו עוד חטופים לישראל, טען רב-אלוף הלוי: "הלחץ הזה ורק הוא הצליח להביא להשבתם של חטופים".
את ההצהרה הוא מסר לעיתונאים בבסיס נחל שורק. "אנחנו פועלים בכל האמצעים, רובם חשאיים, על מנת להשיב את החטופים וכך נוסיף לעשות עד שנחזיר את כולם", אמר. "אני יודע שלכל דקה יש משמעות קריטית ואנחנו לא אדישים לכך שהזמן דוחק. כדי להביא לתוצאות ממשיות עלינו להמשיך לפעול בשטח האויב ולא לאפשר ניסיונות שחיקה להפסקת אש, שלא יביאו לתוצאות מעשיות. אנחנו נחושים. המטרות הללו מורכבות להשגה וייקחו זמן רב. לשם פירוק חמאס דרוש והכרחי שיהיה לנו אורך רוח. הנהגת החמאס תולה תקוות בהפסקת הלחימה והיא משוכנעת שהרגע הזה קרב".
הרמטכ"ל: "הזמן דוחק להשבת החטופים"
(צילום: אלכס גמבורג)

רב-אלוף הלוי פירט כי ברצועת עזה פועלות ארבע אוגדות לוחמות שמתאימות את שיטות הפעולה למשימות, לשטח ולאויב: "השלמנו את פירוק המסגרות הצבאיות של חמאס בצפון הרצועה וכעת הכוחות יוצאים למשימות להעמקת ההישג ולשימורו. יש שם עדיין מחבלים ויש מעט תשתיות. אנחנו נמשיך לפגוע, לרדוף להשמיד. את ריכוז המאמץ העברנו למרכז הרצועה ולדרומה, שם חשפנו מפעלי יצור אמצעי לחימה מעל ומתחת לאדמה, כולל של טילים שיועדו לעורף ישראל. תעשייה צבאית של ממש. במקביל הכוחות ממשיכים לחסל מחבלים".
הוא התייחס לשחרור חלק מכוחות המילואים, שיבח אותם על פעילותם מ-7 באוקטובר וציין כי צה"ל יזדקק להם גם במהלך שנת 2024: "נעשה את זה תוך זמן היערכות מספק לצד הוקרה ותגמול ראויים להם ולמשפחותיהם ששמרו לאורך כל התקופה על הבית".
על האופי הרב-זירתי של המלחמה אמר הרמטכ"ל: "אנחנו פועלים בכל מקום. לא תהיה חסינות למבקשים להורגינו - לא בעזה, לא ביהודה ושומרון וגם לא בזירות האחרות ברחבי המזרח התיכון. חיזבאללה בחר לשמש מגן חמאס בשליחות איראן ואנחנו גובים ממנו על כך מחיר גדל והולך. מי שמתנה הפסקת החיכוך בצפון בהפסקת הלחימה ברצועת עזה ישלם מחירים".
לדברי הלוי, המציאות הביטחונית בצפון מתעצבת בימים אלו על ידי הרחקת כוח רדואן של חיזבאללה מגבול הצפון ופגיעה בארגון. "יש לנו חופש פעולה במרחב לבנון ואנחנו תוקפים כל איום שאנחנו מזהים", הוסיף. "אזור דרום לבנון הוא אזור לחימה והוא יישאר כזה כל עוד חיזבאללה יורה ופועל ממנו. חיזבאללה עלול להפוך את כל מדינת לבנון לאזור לחימה. יהיה לכך מחיר כבד. אף מפקד בחיזבאללה, בכיר ככל שיהיה, אינו חסין מהתקיפות שלנו".
תיעוד מפעילות היחידה הרב-ממדית בצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)

על סוגיית התחקיר הפנימי של צה"ל את אירועי 7 באוקטובר והמוכנות אליהם אמר הרמטכ"ל: "תחקיר אמת הוא נשמת אפו של צבא. אנחנו מתחקרים כל הזמן. ככה זה בצה"ל. תחקיר מבצעי כמובן לא מחליף בדיקה או חקירה מקצועית. אנחנו מבינים שהמלחמה תימשך זמן רב, ולכן התחלנו לתכנן את מבנה התחקירים.
"לא קבענו עדיין מתי נתחיל לתחקר אך קבענו שנחקור מוקדם ככל הניתן את האירועים שהביאו לפתיחת המלחמה ואת אירועי 7 באוקטובר. אנחנו חייבים להתחיל להבין מה קרה כדי להגן טוב יותר על תושבי העוטף. צה"ל כמובן כפוף לדרג המדיני ומכבד אותו. צריך ונכון לשאול אותנו שאלות ולבקר אותנו. אנחנו מקשיבים ולומדים מכל אמירה. אבל ההחלטה על התחקיר היא צורך מבצעי. זו החלטה פנימית ולא של מדיניות".
אחרי הצהרת הרמטכ"ל, ראש הממשלה נתניהו נשאל על הנושא במסיבת עיתונאים והשיב כי "אני מכבד את הרמטכ"ל. אני חושב שהצורך לעשות בדיקה פנימית בתוך צה"ל זה מובן לגמרי. לגבי בדיקה חיצונית - אני חושב שאין מישהו שרוצה שהמפקדים בצה"ל יחפשו עורכי דין במקום להתעסק בלחימה".
על רקע תמונות שפורסמו בימים האחרונים מצפון רצועת עזה, ובהן נראים תושבים רבים, נשאל הרמטכ"ל הלוי אם צה"ל מתיר לפלסטינים לחזור לאזור, וענה: "הנענו מעל מיליון לא כדי להעביר אותם מבתיהם אלא על מנת להגן עליהם. כאשר נדע שלא קיימת סכנה לאוכלוסייה, נוכל לשקול להשיב אותה לצפון הרצועה".
לשאלת ynet על החשש מהתלקחות ביהודה ושומרון השיב הלוי: "עד כה, באמצעות פריסת כוחות וערנות מודיעינית, אנחנו מצליחים להנמיך את רף טרור ביו"ש. אנחנו מזהים סימנים לשינוי מול זה. אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לתת ביטחון מירבי לתושבי יהודה ושומרון בצירים וגם במרחב התפר שממנו יכול לחצות טרור לחלקים אחרים למדינת ישראל".