הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי, צפויה להגיע בשבוע הבא לדיון בוועדת חוץ וביטחון, בצל פרשת ההתעללות במחבל במחנה שדה תימן - ומעצר הלוחמים שחולל סערה. כך נודע הערב (יום ד') ל-ynet. תומר-ירושלמי אישרה הגעה לדיון שיתקיים ביום ראשון הקרוב.
3 צפייה בגלריה
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
ועידת המשפט של לשכת עורכי הדין
האלופה יפעת תומר-ירושלמי. תגיע לכנסת
(צילום: אביגיל עוזי)
גם לדיון הקודם בנושא בוועדת חוץ וביטחון הוזמנה הפצ"רית, אך היא לא הגיעה ובמקומה נכחו בדיון אלוף-משנה מתן סולומש, התובע הצבאי הראשי, ורמ"ט אכ"א תת-אלוף יורם כנפו. באותו דיון הודה תא"ל כנפו כי הגעת שוטרי מצ"ח לצורך עיכובם לחקירה של לוחמי המילואים החשודים, כשהם עוטים ברדס על פניהם, הייתה טעות. הוא ציין שראש אכ"א אלוף יניב עשור הנחה שהמקרה לא יישנה. יחד עם זאת, נציגי צה"ל הסבירו שכיסוי פני שוטרי מצ"ח הינו צורך חקירתי.
בדיון הקודם, שנערך ביום שלישי בשבוע שעבר, הביע יו"ר הוועדה ח"כ יולי אדלשטיין כעס על כך שהפצ"רית לא הגיעה לענות על שאלות הח"כים. "לצערי, הפצ"רית בחרה או הונחתה שלא להגיע לוועדה", אמר אז - והבטיח "דיון נוסף שבו היא תידרש להופיע בפני הוועדה ולספק תשובות הולמות לגבי מדיניות החקירות". אדלשטיין הוסיף: "אני שמח שראש אכ"א פסק בצורה מהירה כי התנהלות הצבא בנושא זה לא הייתה נכונה ושמקרים דומים לא יישנו".
3 צפייה בגלריה
מחבל עצור במכלאה בשדה תימן
מחבל עצור במכלאה בשדה תימן
מחבלים עצורים בשדה תימן, בתיעוד שפורסם בתחקיר CNN על המתרחש בבסיס
(צילום: מתוך CNN)
בשבוע שעבר, בעקבות ההסתה ברשתות והאיומים על חייה, פורסם ב-ynet כי תוגברה האבטחה על תומר-ירושלמי. הפצ"רית היא מהמעטים בחברי פורום המטה הכללי שזוכים לאבטחה בכלל ובפרט בחודשים האחרונים, אך לגביה הסיבה נעוצה באיומים לפגוע בה מתוך ישראל על-ידי פעילים קיצונים, אחרי שכונתה בין השאר "בוגדת".
ביום שני האחרון, אז התחוללו המהומות בשדה תימן ובבית ליד - שבמהלכן מפגינים הצליחו לפרוץ לשני הבסיסים - התקיימה גם הפגנה סמוך לביתה של הפצ"רית תומר-ירושלמי ברמת השרון. "מגינה על הנוחבות. בוגדת בעם ישראל, לא ניתן לך לישון, מגינה על נוחבות, את אישה ארורה", צעקה אחת המפגינות ליד ביתה.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ להארכת מעצרם של המילואימניקים החשודים בהתעללות במחבל נוחבה בשדה תימן
הפגנה מחוץ להארכת מעצרם של המילואימניקים החשודים בהתעללות במחבל נוחבה בשדה תימן
מפגינים נגד מעצר הלוחמים מחוץ לבתי הדין הצבאיים בבית ליד, ביום ראשון האחרון
(צילום: שאול גולן)
במוקד פרשת ההתעללות, נזכיר, חשד שלוחמי מילואים ביצעו מעשה סדום במחבל שהוחזק במתקן במחנה שדה תימן ליד באר שבע - מתקן שעומד במוקד תשומת הלב הבינלאומית, על רקע תחקירים בעולם שבהן נטען לתנאים קשים שבהם הוחזקו מחבלים וחשודים שנתפסו בעזה והוחזקו בו.
בין היתר, מסתמכים החוקרים על דוח רפואי שמעיד כי המחבל אושפז כתוצאה מחבלות קשות בישבנו. לפי הממצאים הרפואיים, המחבל גם דימם מישבנו לנוכח הפגיעה החמורה שנעשתה לפי החשד באמצעות חפץ. תחילה נטען כי מדובר במחבל בכוח העילית של חמאס - הנוחבה - בדרגת מ"פ, אבל בדיון אתמול בבית הדין הצבאי אמרו נציגי התביעה כי מדובר בשוטר מטעם חמאס ברצועת עזה.
תשעה לוחמי מילואים נעצרו תחילה ביום שני האחרון, כאמור על ידי בלשי מצ"ח רעולי פנים, ותיעוד של המהומה שפרצה אז חולל סערה כאשר מפגינים צבאו על המחנה הצבאי - ופרצו לתוכו, בהם גם ח"כים. שעות לאחר מכן צבאו מפגינים גם על בתי הדין הצבאיים בבית ליד, לשם הועברו החשודים, ופרצו גם לבסיס הזה - כשברקע טענות לאוזלת יד מצד המשטרה. ארבעה מהחשודים שוחררו מאז, וכעת נמצאים במעצר רק חמישה לוחמים.
ח"כ צבי סוכות פורץ לבסיס שדה תימן בהפגנה בשבוע שעבר

אתמול הוארך מעצרם של חמשת החשודים פעם נוספת, ובית הדין הצבאי קבע כי הראיות נגדם התחזקו. השופט ציין כי בחן תיעוד שעלה במסגרת החקירה: "קיימת אפשרות ראייתית להבחין באופן סביר באקטים פיזיים שביצע כל אחד מהחשודים, באופן שמלמד על השתתפותו האקטיבית בפגיעות בעצור".
השופט ציין כי "החשודים הכחישו באופן גורף את המיוחס להם, גם כשהוצגו להם ראיות שאינן עולות בקנה אחד עם גרסאותיהם" - והוסיף שחלקם נמנעו מפעולות חקירה שהיו עשויות לסייע לבחון את גרסאותיהם. "משמעות הדברים היא שאין בפניי הסבר חלופי ממשי לתשתית הראייתית, כגון טענה לניסיון לערוך חיפוש רקטלי בחשוד, או טענה ביחס לטעות בהבנתם את הסיטואציה. על כן אין בהכחשותיהם כדי להחליש את התשתית הראייתית שנאספה", כתב בהחלטתו על הארכת המעצר.