2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
"מרחק גדול בין הצדדים" במגעים להסכם השכר. משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
למרות האופטימיות שנרשמה לאחרונה במגעים לסיום העיצומים במשרד החוץ, ועד העובדים במשרד הודיע היום (רביעי) כי לא יקבל את ההצעה של שר החוץ יאיר לפיד לפתרון המשבר. מטרת המגעים שנכשלו הייתה להגיע להסכם שכר חדש במשרד, לאחר שהעובדים פתחו בעיצומים לפני כחצי שנה במחאה על פגיעה בתנאי שכרם. לאחר פיצוץ המגעים, נמסר מהוועד: "לא נהסס להחריף את המאבק, כולל אפשרות להשבתה מלאה של המשרד".
בשבועות האחרונים, לפיד החליט להתערב במשבר, ויועצו הבכיר דני וסלי ניהל את המגעים בין יו"ר ההסתדרות ארנון בן דוד, ועד העובדים והממונה על השכר במשרד האוצר. אנשי הוועד אמנם בירכו את לפיד על עצם הגשת ההצעה, הראשונה מאז תחילת המשבר, אך הדגישו כי "למרות הרצון שלנו לראות את סיום הסכסוך, יש עדיין מרחק גדול בין הצדדים בנושאים הנמצאים בליבת המחלוקת. שר החוץ התחייב בפנינו לתמוך במאבק, והמבחן בסופו של דבר הוא בתוצאה".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יאיר לפיד. "התחייב בפנינו לתמוך במאבק - המבחן יהיה בתוצאה"
(צילום: ניב מוסמן, לע״מ)
במרכז סכסוך העבודה במשרד עומדת דרישת הוועד ממשרד האוצר לקיים את הסכמי העבר שנחתמו. על פי טענת העובדים, הם נדרשים לעבוד בשעות נוספות וכוננויות ללא תמורה, צוערים מועסקים בשכר מינימום מבזה ולא הולם ועובדי מטה מועסקים ב"משכורות רעב". כמו כן, טוענים בוועד לפגיעה קשה בזכויות השליחים בחו"ל: הפחתת תוספות שכר בגין סיכון ביטחוני, אי-מימון של הוצאות ריאליות בגין לימודים, ביקורי משפחה בישראל ולימודי שפה זרה לילדי העובדים, שנדרשים להתאקלם בעיר זרה בשל שליחות אם או אב המשפחה.
לפי טענות הוועד, "ההצעה מתעלמת לחלוטין מהפגיעה הקשה שכבר נגרמה לעובדים ומהדרישה שלנו כי הפתרון יכלול פיצוי בגין פגיעה זו. אנחנו נחושים ומחויבים להישגים שהוגדרו בתחילת המאבק ואנחנו לא נרפה מהם. המאבק נועד להשיב את משרד החוץ לגדולתו ולעקור מהשורש את תרבות ההעסקה הפוגענית והמפלה".
העיצומים במשרד החוץ גרמו לשורה של נזקים לציבור. ביקורים מדיניים רבים שובשו או בוטלו, זוגות שילדו בפונדקאות נתקעו מחוץ לישראל מבלי יכולת להגיע לארץ, אזרחים רבים שזקוקים לשירות אימות מסמכים בינלאומי ("אפוסטיל") מתקשים לקבלו, וחלקם מחמיצים בשל כך חלון זמנים נדרש לתהליך שבו פתחו מול מדינות זרות. כמו כן, העיצומים הביאו לפגיעה קשה בהבאת עובדי סיעוד מחו"ל לישראל לאחר שהשגרירויות חדלו להנפיק להם אשרות, ויצרו קושי בהנפקת דרכונים לישראלים בחו"ל.