קבינט ניהול המלחמה מתכנס כעת (שלישי) לדיון בהסלמה בצפון. הדיון נערך במשרד ראש הממשלה בירושלים, וכונס לבקשת השר בני גנץ בעקבות היממה האחרונה שבה פרצו שריפות רבות בגלל הירי מלבנון.
הרמטכ"ל בגבול הצפון: "מתקרבים לנקודת החלטה, צה"ל ערוך ומוכן"
(צילום: דובר צה"ל )

3 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בסיור והערכת מצב עם נציב כבאות והצלה לישראל, רב-טפסר אייל כספי במחנה ׳גיבור׳ שבגבול הצפון
הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי, בסיור והערכת מצב עם נציב כבאות והצלה לישראל, רב-טפסר אייל כספי במחנה ׳גיבור׳ שבגבול הצפון
הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל )
הכותרת
האם ישראל איבדה את הצפון?
27:26
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים היום סיור והערכת מצב עם נציב כבאות והצלה לישראל, רב-טפסר אייל כספי בבסיס "גיבור" שבגבול הצפון. הרמטכ"ל אמר למפקדי חטיבת גולני בגבול הצפון: "אנחנו מתקרבים לנקודה שבה יהיה צריך לעשות החלטה, וצה"ל ערוך ומאוד מוכן להחלטה הזו".
לדבריו, "אנחנו שמונה חודשים תוקפים כאן וחיזבאללה משלם מחיר מאוד-מאוד גבוה, הוא העלה את העוצמות בימים האחרונים ואנחנו ערוכים אחרי תהליך מאוד טוב של אימונים עד רמה של תרגיל מטכ"לי למעבר למתקפה בצפון. הגנה חזקה, מוכנות להתקפה, אנחנו מתקרבים לנקודת החלטה".
נציב כבאות והצלה לישראל, רב-טפסר אייל כספי, אמר: "שיתופי הפעולה המתקיימים בשגרה עם צה"ל מובילים את ההיערכות והמוכנות הנדרשת של שני הגופים, ומיושמת הלכה למעשה גם בתקופת מלחמה תוך מיצוי היתרון היחסי של כל אחד מהמערכים לטובת מדינת ישראל".
שריפה ברכס רמים, אתמול
(צילום: דוברות כבאות והצלה, מועצה אזורית גליל עליון)

בקרן קיימת לישראל ציינו כי עשרות אלפי דונמים של חורש טבעי נשרפו, והוסיפו כי נזקי השריפות בצפון נכון לשלב זה - פי שניים מהנזקים במלחמת לבנון השנייה. יו"ר קק"ל יפעת עובדיה לוסקי קיימה הערב הערכת מצב, שבה הוצגו נתונים על חלק מהשריפות. ביער רכס הסולם ראש הנקרה נשרפו כ-1200 דונם וביער קרן נפתלי נשרפו כ-200 דונם עם נזק חלקי במקום. בנוסף, 90 אחוזים מיער הרי נפתלי נשרפו, מדובר על כ-8,000 דונם.
בהערכת המצב צוין כי הנזק המוערך כעת הוא פי שניים ממלחמת לבנון השנייה, אך לאחר שיגיעו לכל האזורים - הוא צפוי לגדול עוד יותר. "בעיצומו של ירי הטילים המסיבי של חיזבאללה, צוותי החירום של קק"ל ניצבים בחזית המאבק בשריפות שמשתוללות ביערות ובשטחים הפתוחים בצפון. הנזקים בצפון עצומים ועוד קשה לאמוד אותם. מלאכת השיקום תהיה גדולה, אך כפי שנרתמנו לסייע לתושבי הדרום, נהיה גם למען תושבי הצפון", מסרה יו"ר קק"ל.
הבוקר, גנץ והשר גדי איזנקוט נועדו עם ראשי רשויות בפורום קו העימות במטה אשר. משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, מתח ביקורת על התנהלות הממשלה במפגש עם גנץ ואיזנקוט: "אנחנו נמצאים שמונה חודשים בתוך מלחמה, תושבי הצפון מרגישים נטושים. כשרים בממשלה, חשוב שתדעו: אתם לא סופרים את הצפון!".
בינתיים, על רקע ההסלמה בחזית הצפונית הרותחת, סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי "אם ישראל רוצה להילחם במלחמה כוללת, אנחנו מוכנים לה". לטענתו, "כל הרחבה ישראלית של המלחמה נגד לבנון תביא להרס ועקירה בישראל. ההתנגדות מוכנה לקרב ולא תאפשר לישראל להשיג ניצחון".
סגנו של חסן נסראללה טען כי "ההחלטה שלנו היא לא להרחיב את המלחמה, אבל נילחם אם היא תיכפה עלינו". עוד אמר קאסם: "קיבלנו איומים בחודשים האחרונים ותשובתנו הייתה שהחזית הלבנונית קשורה לעזה. הדיבורים על נסיגת כוח רדואן מגבול לבנון לא נכונים. השתמשנו בחלק קטן מהיכולות שלנו, בפרופורציה לאופי הלחימה".
3 צפייה בגלריה
שריפות בגליל העליון
שריפות בגליל העליון
שריפה ליד מושב עלמה בגליל העליון
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
3 צפייה בגלריה
שריפה עשן ליד רמות נפתלי
שריפה עשן ליד רמות נפתלי
עשן ליד רמות נפתלי
(צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
חילופי האש נמשכו גם היום, בשעה שלוחמי האש עדיין נאבקים בשריפות הענק בצפון. בלבנון דיווחו כי צה"ל תקף עם כטב"מים רכב ואופנוע. הרשת הסעודית "אל-ערביה" מדווחת ממקורותיה כי שני "גורמים" מחיזבאללה נפגעו בתקיפת האופנוע בא-נאקורה שבדרום לבנון. במקביל דווח על תקיפה ישראלית בעייתא א-שעב, גם כן בדרום לבנון.
בצהריים קיבל חיזבאללה אחריות על תקיפה שלטענתו בוצעה באמצעות "נחיל כטב"מים" נגד כוחות צה"ל באזור הגולן. לפי ארגון הטרור, התקיפה - אם אכן קרתה - הייתה "נקמה" על חיסול אחר בא-נאקורה.
רשות הכיבוי פרסמה תמונת מצב לשריפות בצפון, שנמשכות בין היתר בקריית שמונה, מנרה וכפר גלעדי, בקרן נפתלי וביער ביריה. בשלושת המוקדים הראשונים נמסר כי השריפה נמצאת "בשליטת כוחות הכיבוי ונמצאת בהשגחה". בשלב זה, לוחמי האש מרכזים מאמץ בשני אירועים מרכזיים: בקרן נפתלי פועלים 10 צוותים בסיוע טייסת הכיבוי ונמצאים בלחימה מול הלהבות. "האש מתפתחת בחסות הרוחות במדרון והחורש היבש", נמסר. בכבאות הוסיפו כי "כלי צמ"ה בדרכם לאזור השריפה לסייע לכוחות. טרם הושגה שליטה".
מוקד דליקה נוסף הוא יער ביריה, וגם שם פועלים 10 צוותי כיבוי, בסיוע טייסת "אלעד", בזירה שמתפתחת כתוצאה מנפילת מיירט במרחב. "השריפה מתפשטת בחסות מזג האוויר השרבי והכוחות במאמץ רב לבלימת חזית האש הגדולה בשטח סבוך ומורכב", נמסר. כמו כן, נמסר כי לצד צוותי הכיבוי ממחוז צפון פועלים גם צוותים ממחוזות חוף, דן ומרכז, וכן כבאים כתומים של פיקוד העורף אשר מתגברים את הכוחות ומסייעים במאמצי הכיבוי. באשר לשריפה קודמת בעמיעד, עדכנו בכבאות כי "לוחמי האש בסיוע הגורמים החבירים השיגו שליטה על האירוע. בשריפת הענק נשרפו ערכי טבע רבים אך צוותי הכיבוי מנעו מהאש להגיע לבתי היישובים".
בעקבות השריפות בצפון, קרן קיימת לישראל הודיעה כי בשעה 18:00 הערב ההנהלה תתכנס להערכת מצב להיקף הנזקים מהשריפות והתקיפות של חיזבאללה בימים האחרונים. מנהל מרחב צפון בקק"ל, שלי בן ישי: "צוותי הכיבוי של קק"ל ניצבים בחזית המאבק בשריפות שמשתוללות ביערות ובשטחים הפתוחים בצפון, תוך עומס חום כבד. אנו מחויבים להגן על הנופים הירוקים של הצפון ולשקם אותם, לשמר את הטבע ולבנות מחדש את מה שנשרף".
פורסם לראשונה: 15:44, 04.06.24