4 צפייה בגלריה
מימין למעלה: לפיד, בלינקן, שוכרי, ושרי החוץ של האמירויות, מרוקו ובחריין
מימין למעלה: לפיד, בלינקן, שוכרי, ושרי החוץ של האמירויות, מרוקו ובחריין
מימין למעלה: לפיד, בלינקן, שוכרי, ושרי החוץ של האמירויות, מרוקו ובחריין
(צילום: רויטרס, AP, AFP)
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי יגיע מחר (ראשון) לישראל למפגש המדיני עם שר החוץ יאיר לפיד ושרי החוץ של איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין, כמו גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בישראל מנסים לשכנע גם את הירדנים לשלוח את השר איימן א-ספדי כדי שישתתף בפסגה, אך טרם נענו. א-ספדי עצמו אמור להגיע עם עבדאללה מלך ירדן לפסגה ברמאללה ביום שני.
המלך עבדאללה ייפגש עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן במוקטעה בין היתר כדי להשקיט את הרוחות בזירה הפלסטינית ערב חודש הרמדאן, בעיקר סביב מזרח ירושלים ומסגד אל-אקצה.
במשרד החוץ הגדירו אתמול את הגעת שרי החוץ כ"פסגה מדינית היסטורית וראשונה מסוגה", והמפגש יתקיים בימים ראשון ושני. מיקום הפסגה עדיין לא ידוע. עוד נמסר כי השישה יקיימו סבב פגישות מדיניות משותפות.
4 צפייה בגלריה
איימן  ספאדי  שר החוץ של ירדן
איימן  ספאדי  שר החוץ של ירדן
יצליח להגיע? שר החוץ הירדן א-ספדי
(צילום: AP)
במקביל להכנות האחרונות לפסגה, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר כי המעצמות קרובות מאוד לחתימה על חידוש הסכם הגרעין עם איראן בתמורה להסרת הסנקציות. המתאם האירופי לשיחות הגרעין צפוי להיפגש היום עם הנציג האיראני. הנציגים במשא ומתן כבר היו קרובים לחתימה על ההבנות, אך ברגע האחרון רוסיה הציבה תנאים לאמריקנים - ודרשה שהסנקציות על מוסקבה לא יפגעו במסחר עם איראן.
על אף האופטימיות בצד האירופי, האמריקנים עדיין נזהרים מלצאת בהצהרות בעניין ההסכם. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר השבוע כי ההסכם יכול להיחתם בעתיד הקרוב אם ארה"ב תפגין גמישות.
ראש הממשלה בנט, נזכיר, נפגש ביום שלישי בשארם א-שייח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ומנהיג האמירויות מוחמד בן זאיד. בפסגה המשולשת דנו המנהיגים בשיתוף פעולה בין המדינות בשורה של נושאים, כולל הנושא הביטחוני והאפשרות של הגנה אזורית מול איומי הכטב"מים, הטילים ואיומי טרור אחרים. בנט הציג את החזון שלו להגנה אזורית אווירית בכל מיני ממדים, כולל במערכת הלייזר שמערכת הביטחון מפתחת.
חלק מרכזי בשיחה עסק בנושא האיראני ובסוגיית משמרות המהפכה. האסטרטגיה של בנט בנויה על אפשרות של חזרה להסכם הגרעין או אי-חזרה להסכם. ההסכם כולל אמנם פאוזה קצרה לנושא העשרת האורניום, אך לא משחרר מהתוקפנות האזורית של איראן והיבטים אחרים של תכנית הגרעין. לכן, עמדתו של בנט היא שעדיף שלא יהיה הסכם - ועדיף ליצור ברית אזורית שתתמודד עם איראן בכל הממדים.
4 צפייה בגלריה
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
ג'וזף בורל שר החוץ של האיחוד האירופי
"קרובים מאוד להסכם". שר החוץ של האיחוד האירופי בורל
(צילום: רויטרס )
סגן שרת הכלכלה: ישראל צריכה לקבל את הסכם הגרעין גם אם הוא רע
(צילום: דוברות עיריית ב"ש)

בתוך כך, סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, אמר בצהריים כי ישראל צריכה לקבל את הסכם הגרעין של המעצמות עם איראן גם אם הוא הסכם רע. "זה לא כמו הסיפור של הגרעין העיראקי או הגרעין הסורי. זו מדינה שיש לה תשתית גרעינית מפותחת כבר בהמון אתרים. לא אכנס לכל הפירוט, אבל זה לא זבנג וגמרנו", אמר גולן. "ישראל חייבת לעבוד עם המעצמות. היא לא יכולה לעשות את זה לבד. היא חייבת להגיע להסכם שגם אם בסוף ניתן לו את הכותרת 'הסכם רע', הוא יהיה הכי טוב מבחינת ישראל".
בעניין משמרות המהפכה, התנהל בין המנהיגים שיח כן והוצגו עמדות הצדדים. האמריקנים אומרים אמנם שהסנקציות על משמרות המהפכה לא יוסרו, ושהן לא קשורות להסכם הגרעין, אך הם רוצים לבטל את המהלך של הנשיא הקודם דונלד טראמפ ומזכיר המדינה שלו מייק פומפאו, שהכירו בגוף תוך-מדינתי כארגון טרור. ישראל, מנגד, אומרת שמשמרות המהפכה הם ארגון הטרור הגדול והיעיל בעולם.
הסוגיה הסורית והזמנתו הדרמטית של נשיא סוריה בשאר אסד לאמירויות עלתה גם כן בשיחה המשולשת. קבלתו של אסד לחיק האומה הערבית והאפשרות של החזרתו לליגה הערבית נחשבת לדרמה אזורית ענקית. כרגע המהלך לא התרחש על דעתם של האמריקנים. לישראל אמנם יש מחשבות ואינטרסים בנושא, אך אין לה עמדה נחרצת: אם מטרת העל של אבו דאבי היא להוציא את האיראנים מסוריה, יכול להיות שכניסה של מדינות כמו האמירויות ומצרים למדינה מוכת המלחמה תהווה התפתחות חיובית. מצד שני, אסד הוא רודן אכזר ובן ברית קרוב של חיזבאללה, שאפשר את כניסת האיראנים לארצו.
ביום חמישי הסתיים הביקור הצבאי הרשמי הראשון של ישראל במרוקו. ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי, אלוף טל קלמן, ראש חטיבת קשרי החוץ תת-אלוף אפי דפרין וראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין, תת-אלוף ג׳, ערכו ביקור עבודה ברבאט, שבמסגרתו הם נועדו עם המפקח הכללי של צבא מרוקו, הגנרל בלחיר אל פארוק, ובכירי המטה הכללי, בהם ראש אגף המודיעין וראש אגף המבצעים.
4 צפייה בגלריה
אלוף טל קלמן ומפקד הצבא המרוקאי בלחיר אל פארוק
אלוף טל קלמן ומפקד הצבא המרוקאי בלחיר אל פארוק
אלוף טל קלמן ומפקד הצבא המרוקאי בלחיר אל פארוק
(צילום: דובר צה"ל)
במהלך הפגישות הציגו בכירי צבא מרוקו את מבנה כוחות הביטחון ואת האתגרים המרכזיים עמם מתמודדים כוחותיהם. הבכירים דנו על הקשר ההיסטורי והתרבותי בין המדינות ועל שותפות האינטרסים במרחב המזרח התיכון, והביעו את רצונם לקדם שיתוף פעולה צבאי נרחב. בין הצדדים נחתם מסמך הבנות לתחומי שיתוף הפעולה, וסוכם על קיום ועדה צבאית משותפת לחתימה על תוכנית עבודה. כמו כן, נידונו הזדמנויות להשתתפות בתרגילים רב לאומיים משותפים.
במקביל לפסגה בירושלים, ביום שני תערך פסגה ברמאללה כאשר מלך ירדן, עבדאללה, יגיע לביקור במוקטעה. עבדאללה ייפגש עם הנשיא הפלסטיני אבו מאזן ועמו יגיע שר החוץ הירדני איימן א-ספדי. הביקור של עבדאללה, ערב חודש הרמדאן, נועד בין היתר להשקיט את הרוחות בזירה הפלסטינית כדי להמנע מהסלמה אפשרית במהלך הרמדאן, בעיקר סביב מזרח ירושלים ומסגד אל-אקצה. אבו מאזן עצמו צפוי לשוב בשעות הקרובות לרמאללה דרך עמאן אחרי ביקור רפואי שגרתי בגרמניה.