4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א-סיסי עם יורש העצר מוחמד בן זאיד במצרים
נשיא מצרים א-סיסי עם יורש העצר מוחמד בן זאיד במצרים
א-סיסי מארח את בן-זאיד בשארם א-שייח
הביקור הקודם של נפתלי בנט במצרים היה הביקור הפומבי הראשון של ראש ממשלה ישראלי במדינה השכנה זה יותר מעשור. במסגרת הביקור השני שלו, יוועד היום (שלישי) לפסגה משולשת ראשונה מסוגה עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי ומנהיג איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד, אחרי שנשאר לישון הלילה בשארם א-שייח. שנים ארוכות מאוד חלפו מאז שראש ממשלה ישראלי נשאר ללון על אדמת מצרים.
הפגישה בעיירת הנופש בחצי האי סיני, שרק בשבוע שעבר הכריזו בנט וא-סיסי על פתיחת קו טיסה חדש בינה לבין נתב"ג, היא חלק מארכיטקטורה ישראלית שלמה של כיתור האיראנים. זה כולל את כל הכוחות האזוריים, ובהם אפילו טורקיה, ונעשה בגיבוי אמריקני.
בנט בוועידת "האנשים של המדינה", לפני ההמראה לסיני
(צילום: סנטרל הפקות)

4 צפייה בגלריה
נשיא מצרים א-סיסי עם יורש העצר מוחמד בן זאיד במצרים
נשיא מצרים א-סיסי עם יורש העצר מוחמד בן זאיד במצרים
הפגישה של מנהיגי מצרים והאמירויות. בהודעה הרשמית של האמירויות בנט לא הוזכר
מטרה ישראלית נוספת בפסגה היא הפחתת המתיחות בין ארצות הברית לאמירויות, על רקע הסירוב האמריקני להחזיר לרשימת הטרור את המורדים החות'ים מתימן, המגובים על ידי איראן, גם לאחר הפיגועים וירי הטילים שלהם על האמירויות וסעודיה. הכעס האמירתי רק גבר כאשר נודע להם שבמקביל שוקלים האמריקנים להוציא מהרשימה את משמרות המהפכה של איראן.
מתחילת השנה החות'ים בתימן, המגובים על ידי איראן, שיגרו כמה פעמים טילים בליסטיים לעבר האמירויות, בין היתר במהלך ביקורו ההיסטורי במדינה של הנשיא יצחק הרצוג. בסוף השבוע הם פגעו בטילים ובמל"טים גם במתקני חברת הנפט הסעודית הלאומית "אראמקו", ובעקבות זאת אמרו הסעודים כי לא יהיו אחראים לכל מחסור עולמי בנפט.
בשבוע שעבר ביקר באמירויות ובסעודיה ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, והפציר בהן להגדיל את תפוקת הנפט במטרה להוריד את מחירו המאמיר על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות על מוסקבה. לא האמירתים ולא הסעודים נתנו התחייבות כלשהי, ואתמול גם שר החוץ היפני שוחח עם מנהיגי האמירויות וגם הוא הפציר בהם להגדיל את התפוקה.
4 צפייה בגלריה
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
מורדים חות'ים ב צנעא תימן 27 בינואר 2022
המורדים החות'ים. ארה"ב הסירה אותה מרשימת הטרור
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
ארכיון משמרות המהפכה איראן
ארכיון משמרות המהפכה איראן
משמרות המהפכה. גם הם יוצאו מרשימת הטרור?
(צילום: AP)
לקראת הפסגה המשולשת עם בנט נפגש בן זאיד עם א-סיסי. "שוחחנו על דרכים להמשיך ולחזק את היחסים שלנו, ודיברנו גם על ההתפתחויות הבינלאומיות", אמר בן זאיד, שמנהיג מצרים קיבל את פניו בשדה התעופה בשארם א-שייח. בהודעת האמירויות לא הוזכר הביקור של בנט.
הביקור נערך כאמור כשברקע חשש הן של ישראל והן של מדינות המפרץ הסוניות, בראשן איחוד האמירויות וסעודיה, מהשלכות של האפשרות לחידוש הסכם הגרעין מול איראן והסרת הסנקציות האמריקניות עליה. אחת מאותן השלכות היא האפשרות של הסרת משמרות המהפכה האיראניים מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, כשלפי דיווחים ארה"ב שוקלת את המהלך בתמורה להתחייבות כלשהי מצד האיראנים לרסן את פעילותם של משמרות המהפכה.
בנט ושר החוץ יאיר לפיד יצאו בימים האחרונים לקמפיין תקשורתי נגד האפשרות הזו, ומסרו כי המהלך יהיה לא רק "עלבון" לקורבנותיהם של האיראנים, אלא גם "יפקיר את בעלות בריתה הקרובות ביותר" של ארה"ב - "תמורת הבטחות ריקות של טרוריסטים". שר הביטחון בני גנץ תקף אתמול במרומז את ההודעה החריגה הזו מיום שישי, ואמר בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "יחסים אסטרטגיים לא מנהלים בטוויטר" - אולם בנט ולפיד המשיכו שניהם בקו הזה בריאיונות שקיימו גם הם בוועידה.
גנץ בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: סנטרל הפקות)

(צילום: סנטרל הפקות)

לפיד הבטיח בדבריו בוועידה כי גם אם משמרות המהפכה לא יוגדרו עוד על ידי ארה"ב כארגון טרור, "מבחינתה של מדינת ישראל, גם ברמה המעשית וגם ברמה הביטחונית-צבאית, משמרות המהפכה זה ארגון טרור - ואנחנו נמשיך לנהוג בו ככזה. כמו שמדינת ישראל נלחמת בטרור בכל מקום שהוא נמצא, נילחם גם בטרור של משמרות המהפכה". לפיד הוסיף: "יש לנו דיאלוג מורכב מול האמריקנים, אנחנו לא מסתירים את העובדה שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל".
בנט אמר מצידו כי בניגוד ל"רטוריקה שנכשלה" ב-2015 - כלומר התנגדותו הנחרצת של בנימין נתניהו אז להסכם הגרעין המקורי שנחתם מול איראן - הוא יוצא כעת "למלחמה שאני חושב שיש לה סיכוי אמיתי להצליח ותכלית ראויה". בנט הוסיף כי הסכם גרעין חדש הוא כבר בגדר עובדה מוגמרת, אך טען כי האמריקנים "מבינים ומפנימים" שישראל לא תהיה מחויבת לו.
גם מדינות המפרץ חוששות כאמור מהסכם אפשרי בין ארה"ב לאיראן, ובצל החשש הזה נראה שהן פועלות כעת "להרגיע" זירות מתיחות אחרות במזרח התיכון, כמו סוריה. לפני הגעתו לשארם א-שייח, יורש העצר של האמירויות נועד ביום שישי האחרון עם הרודן בשאר אסד, שביקורו באמירויות היה הביקור הראשון שלו במדינה ערבית כלשהי מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה לפני 11 שנה.
פורסם לראשונה: 23:39, 21.03.22