בגיל 93 הלכה היום (חמישי) לעולמה יוכבד (קאשי) מילשטיין, האישה שעשתה היסטוריה והייתה לצנחנית הראשונה בצה"ל. יוכבד שעזבה את ישראל לאחר השחרור מהצבא, תובא מחר למנוחת עולמים בעיר פריז.
1 צפייה בגלריה
יוכבד קאשי, הצנחנית הראשונה בצה"ל
יוכבד קאשי, הצנחנית הראשונה בצה"ל
קאשי, על שער עיתון "במחנה"
(מתוך האתר של מורשת צנחנים )
קאשי התנדבה לארגון ההגנה בהיותה בת 17. עם קום המדינה התגייסה לחיל הנשים. תחילה שירתה כמפקדת כיתה, עד שיצאה לקורס קצינות והוצבה בבית הספר לצניחה בתל נוף כמפקדת יחידת מקפלות המצנחים. מאחר ורצתה לחוות את חווית הצניחה בעצמה, ביקשה קאשי להשתתף בקורס צניחה אך סורבה, כיוון שהיא אישה. זאת על אף שלפני הקמת המדינה צנחו נשים, בהן חנה סנש, במסגרת צנחני היישוב באירופה בזמן מלחמת העולם השנייה.
אבל הסירוב שקיבלה רק הפך אותה לנחושה יותר. תחילה נאמר לה שהקורס לא פתוח לנשים, לאחר שזה לא עזר, רופא היחידה התערב וטען כי הצניחות יפגעו בפריון שלה, אך גם זה לא גרם לה לסגת. לבסוף קיבלה את האישור המיוחל ובתנאי שלא תהיה האישה היחידה בקורס ועל כן צורפה אליה גם מנוחה פידל. השתיים סיימו יחד את קורס הצניחה ב-1950.
בסך הכל צנחה קאשי 12 פעמים, בהן צניחת הראווה במכביה השלישית, שבזכותן זכתה לכנפי הצניחה וגם בשער יוקרתי בעיתון "במחנה". "רק בודדים או בודדות זוכים להיות חלוצים בתחומם", אמר תת אלוף במיל' יחיאל גוזל, יו"ר העמותה להנחלת מורשת הצנחנים. "בשנים האחרונות אנחנו זוכים לשמוע על יחידות נוספות שנפתחות לגיוס בנות בתפקידים שהיו היסטורית מנת חלקם של בנים בלבד. אז, לפני כ-72 שנים בשנת 1950, נלחמה קצינה בת 21, בשם יוכבד קאשי, להתקבל לקורס הצניחה, והצליחה להפוך לצנחנית הראשונה בצה"ל.
"ליוכבד היה ברור שכמפקדת יחידת המקפלות היא צריכה לחוות את האחריות הכבדה שמוטלת עליה ועל המקפלות הנוספות, שהרי חיי הצנחנים הלוחמים תלויים במידה רבה בהצלחת תפקידן. היא דוגמה ומופת לחלוציות פורצת דרך".
יוכבד השתחררה מצה"ל ב-1952, נישאה לצייר צבי מילשטיין ויחד עזבו השניים את ישראל לצרפת, שם שימשה כמרצה באוניברסיטה בפריז לאמנות פלסטית. מחר היא תובא למנוחות, בעיר בה התגוררה מרבית חייה.