השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר פנה במכתב רשמי לשר הביטחון יואב גלנט בבקשה שיפעל על פי סמכותו - וימנע את העברת גופת המחבל וליד דקה לידי משפחתו.
1 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר יואב גלנט
איתמר בן גביר יואב גלנט
בן גביר וגלנט
(צילום: אלכס קולומויסקי, דנה קופל)
דקה בן ה-63, מחבל ערבי-ישראלי מבאקה-ג'ת שמזוהה עם החזית העממית, היה מעורב בחטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם בשנת 1984. הוא נשפט ל-39 שנות מאסר, ומת במהלך ריצוי עונשו ממחלה. גופתו מוחזקת כעת באבו כביר - והמשפחה מבקשת לקבלה כדי להביאו לקבורה.
במכתב ששלח מזכירו הביטחוני של השר בן גביר, תת-ניצב משה פינצ'י, אל מזכירו הצבאי של שר הביטחון, הוא טען כי "לאור מדיניות השר לביטחון לאומי ובהתאם להמלצת מפכ"ל המשטרה, יש להתנגד להשבת גופתו של המחבל מטעמים של שו"ן (שבויים ונעדרים, א"א)".
על פי החלטות הקבינט, יש למנוע החזרת גופות מחבלים ללא קשר לשיוכן הארגוני אם רצחו או פצעו אדם, או נשאו אמצעי לחימה, בגלל שיקולי עסקת חילופי שבויים עתידית.
"המחבל דקה נחשב ל'סמל' לאחר ששימש דובר ונציג האסירים בבתי הכלא בהם ריצה את עונשו", טען תת-ניצב פינצ'י במכתב. "עם היוודע דבר מותו, הביעה תנועת חמאס בהצהרה רשמית תנחומים על מותו - תוך טענה לפשעים של השר לביטחון לאומי נגד האסירים וניסיון לסכל את מאמצי המתווכים.
"בנוסף, מתקיים ברשתות הערביות שיח המתייחס לאסיר כ'שהיד',, ונאמר כי ישראל לא תשיב את גופתו. לכך יש להוסיף כי מדובר במחבל שהיה מעורב ברצח של חייל - מה שעונה על קטגוריית 'הקשר מיוחד'. החזרת גופת המחבל עלולה לעורר רגשות לאומניים בקרב ערביי ישראל בכלל, וביישובו של המחבל בפרט".
פינצ'י התריע כי אם הגופה תוחזר וההלוויה תתקיים במהלך המלחמה, היא עלולה להוביל להפרות סדר "משמעותיות" - ובכך תגרום לפגיעה נוספת ברגשות משפחות החטופים. "לכן נבקש ששר הביטחון יפעל על פי סמכותו וימנע את השבת גופת המחבל וליד דקה. בהתאם לנהלים המקובלים והידועים, על צה"ל ליטול אחריות על גופת המחבל לצורך עריכת סבב קבלת עמדות מגופי הביטחון השונים, כדי ששר הביטחון יוכל לקבל החלטה על פי סמכותו".
יצוין, כי המשטרה מעכבת מאז חודש ינואר שחרור של ארבעה מחבלים ערבים-ישראלים מאותם טעמים בדיוק. מלשכת שר הביטחון נמסר כי הסוגיה נמצאת בבחינה, וטרם הגיעה להחלטת השר. גורמים בסביבת גלנט העריכו כי אם יתברר שדקה משויך לחמאס - גופתו לא תשוחרר.