תיעוד התעללות בחולון

"ראינו בסרטונים מכות, הטחות, האבסת אוכל וחניקות. ראינו את הגרוע מכל. קיבלנו מסך שחור מול העיניים": כך סיפרה בכאב בעדותה גל לוי, אמה של א' בת השלוש, במסגרת פרשת ההתעללות ב-26 פעוטות ב"גן סיגל" בחולון. בבית המשפט המחוזי בתל אביב נפתח שלב ההוכחות של הנאשמות המרכזיות בפרשה: הסייעות אורטל בנימין, בת 27 מחולון ורינת ינקו, בת 50 מתל אביב.
השתיים מואשמות שבמהלך כחודש ימים, ביולי בשנה שעברה, ביצעו עבירות התעללות בקטין, תקיפה של קטין הגורמת חבלה של ממש ותקיפה, בילדים בני שנתיים-שלוש. בין היתר, השתיים אחזו בחוזקה בילדים, משכו אותם בידיהם ורגליהם וגררו אותם. הרימו פעוטות ואז הטיחו אותם בחוזקה על מזרנים או כיסאות, סטרו לפעוטות ואף בעטו בהם. לפעמים הענישו פעוטות שהפריעו בכך שהושיבו אותם לפרקי זמן ממושכים על כיסא תינוק מוגבה. כמו כן, לטענת הפרקליטות הסייעות השליטו בגן אוירה של פחד והתייחסו לפעוטות כאילו הם חפצים.
דיון ההוכחות לסייעות מגן סיגל בבית המשפט בתל אביב
(צילום: ניצן דרור)

5 צפייה בגלריה
הבוקר בבית המשפט
הבוקר בבית המשפט
רינת ינקו, אחת הסייעות הנאשמות בהתעללות. הבוקר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
הבוקר בבית המשפט
הבוקר בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תיעוד התעללות בפעוטות בגן ילדים במרכז הארץ
תיעוד התעללות בפעוטות בגן ילדים במרכז הארץ
תיעוד התעללות בפעוטות
על רקע המעשים שבוצעו הפעוטות סבלו מהפרעות שינה, הפרעות אכילה, התקפי זעם והתפרצויות אלימות. הפרשה נחשפה בעקבות חשד מצד ההורים של ילדי הגן שדרשו לצפות במצלמות שתיעדו את הנעשה בגן.
במקביל מתנהל באותה פרשה, בבית משפט השלום בתל אביב, משפט נגד מנהלת הגן, סיגל אדהמי, בת 53, והסייעות יפית אשר, בת 47, וליבנת אונגר, בת 53 מחולון ונגד הסייעת ורד אברהם, בת 47 מבת ים. לנאשמות אלו מיוחסות עבירות פחות חמורות, לכאורה, של תקיפה ותקיפה של קטין הגורמת חבלה של ממש, ב-17 פעוטות מהגן. מנהלת הגן, לפי כתב האישום, נכחה בגן רק שעות מעטות בכל יום על אף שידעה על מעשי האלימות של הסייעות ולא מנעה אותם.
הגן בחולון
(צילום: יריב כץ)

העדה הראשונה בדיון שהתקיים היום בבית המשפט הייתה גל לוי, אמה של א' בת, שהייתה בת שלוש בזמן האירועים. לפי כתב האישום הנאשמות ינקו ובנימין, כל אחת לפי חלקה, כיסו את א' בשמיכה מעל הראש במשך עשרים דקות או שעה. בעוד א' מנסה להסיר את השמיכה נדחף ראשה למזרן בכל פעם שניסתה להרימו. במקרה אחר הסייעות אחזו בא' בחוזקה ואז הטיחו אותה על הרצפה בחוזקה. ינקו גם דחפה לפיה של א' בחזרה מוצץ שנפל על הרצפה.
עוד מואשמות הסייעות, כי אחזו בכוח ביד של א' וגררו אותה לאורך המרחב המרכזי של הגן. במקרה אחר אחת מהן אחזה בא' בחולצתה, משכה אותה בכוח והפילה אותה על הרצפה כאשר תוך כדי כך א' נחבטת בשולחן. במקרה נוסף אחת מהן אחזה את א' בחיתול שלה והפכה אותה פעם אחר פעם על בטנה, הכתה אותה בראשה והכל תוך שימוש בכוח. המצלמות תיעדו את הסייעות משליכות את א' על המזרן כדי שתישן, וכאשר היא לא נרדמה וזזה על המזרן - הן מכות אותה.
5 צפייה בגלריה
כתובות בגן
כתובות בגן
כתובות שרוססו נגד הסייעות והמנהלת בגן, בשנה שעברה
(צילום: אבי חי)
רינת ינקו הגיעה לדיון היום אך אורטל בנימין לא נכחה. פרקליטה עו"ד שי שורר ייצג אותה בדיון. השופט יוסף טופף שקל להוציא צו הבאה לבנימין לקראת הדיון הבא, אך לבסוף החליט לתת לה הזדמנות נוספת, לפני שהמשטרה תישלח להביא אותה לבית המשפט.

"היו לילדה התפרצויות זעם והיא זרקה חפצים"

אמה של א', גל לוי, העידה על הסימנים המקדימים, על החשדות וכיצד היא ואימא נוספת חשפו את הפרשה. "ברגע שא' עברה לכיתת הביניים בגן, תחת הפיקוח של רינת ינקו, הרגשתי אצלה נסיגה התפתחותית. היא הפכה מילדה רגועה ונינוחה ל'היפרית', היא לא הייתה מוכנה לאכול ובכתה. לא חשדנו בדבר. התחלנו לקחת אותה לטיפולים. הרופאים שאלו אם א' עברה אירוע טראומתי כלשהו ואמרתי שלא. בהמשך, בתקופה ממש לפני חשיפת הפרשה, א' התחילה להטיח את עצמה, היו לה התפרצויות זעם והיא זרקה חפצים.
"אבל אנחנו סמכנו בעיניים עצומות על הגן. עד שיום אחד התקשרה אלי אימא אחרת מהגן בשם מור, שא' הייתה אצלה בבית, והיא אמרה לי שהיא ראתה התנהגות מוזרה אצל א'. התקשרנו לעוד אימהות בגן ואז הבנו שההתנהגות של ילדים נוספים השתנתה. הבנו שמשהו קורה והחלטנו לבקש לצפות במצלמות של הגן. מור פנתה למנהלת הגן סיגל אדהמי, ביקשה ממנה לצפות במצלמות וקבעה אתה פגישה בגן למחרת.
"ערב לפני, עברתי במקרה עם המכונית שלי ליד הגן שנמצא בשכונת המגורים שלי, וראיתי את סיגל מגיעה למקום עם בן אדם נוסף, שאחר כך התברר לי שהוא הבן שלה, כשהוא מחזיק מחשב נייד וכבלים. למחרת היום כאשר מור הגיעה לגן לצפות בסרטים היא לא הצליחה לראות כלום. מור קבעה עם סיגל שהיא תבוא שוב כעבור יום לנסות שוב לצפות. מור הגיעה שוב והפעם ביקשה וקיבלה מסיגל את ה-DVR שהיה למעשה תקול. למרות זאת, בעזרת הורה אחר שפנה לאיש מקצוע ומעבדה, הצלחנו לפתור את הבעיה ולקחנו את ה-DVR לצפות בסרטים בבית של מור. מה שראינו בסרטונים היו מכות, הטחות, האבסת אוכל וחניקות. ראינו בסרטונים את הגרוע מכל. קיבלנו מסך שחור מול העיניים".
5 צפייה בגלריה
עו"ד שי שורר
עו"ד שי שורר
עו"ד שי שורר
(צילום: אסי כהן)
תוך כדי העדות גל בכתה, שתתה מעט מים והמשיכה להעיד. "ישבנו לראות את הסרטונים עד אור הבוקר, את כל הטלטולים והחניקות. אחר כך פנינו לעורך דין בתחום הפלילי ושלחנו אליו קטעים מהסרטונים. הוא אמר לנו ישר להגיע אליו דחוף. אחרי זה המשכנו לראות סרטונים של טרור ותופת. אחרי הפגישה עם עורך הדין החלטנו להודיע למחרת לכל ההורים. אחרי זה הגשנו תלונה במשטרת בת ים".
פרקליטה של ינקו, עו"ד מתן לקר, הקשה על לוי ושאל אותה מדוע המשיכה לשלוח את א' לגן אם הייתה נסיגה בהתפתחות שלה ותופעות אחרות חריגות. "כל ילד שיש לו עיכוב בהתפתחות מוציאים מהגן? סיגל, מנהלת הגן, אמרה לי שהיא תטפל בא' ושהגן זה המקום בשבילה. נתתי אמון מלא בגן. האמנתי בצוות. הייתי עיוורת לנגד אותן 'רעות אדם'. האמנתי בנשים רעות שסנוורו אותי, שרימו אותי. כאשר אתה מאמין בבן אדם אתה בוטח בו". הדיונים בתיק ימשיכו בשבוע הבא.
יוסי חברה, מנהל מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, אמר כי "היום ההורים הגיעו למה שכל כך חיכו לו, שלב ההוכחות. אנחנו מלווים את ההורים לאורך כל הדרך והיום בבית המשפט ראינו אימא אמיצה עומדת וזועקת את הזעקה של הבת שלה ושל חבריה".