המדינה הגיבה לעתירת הוריו של אלון שמריז ז"ל, שביקשו להכיר בבנם כחלל צה"ל, וטענה כי יש לדחות את העתירה. אלון בן ה-26, שנחטף לעזה, נורה למוות בשוגג בידי חיילי צה"ל לאחר שנמלט מהשבי יחד עם עוד שני חטופים. ההורים אבי ודקלה עתרו לבג"ץ בדרישה לחייב את הצבא להכיר בבנם כחלל צה"ל, לאחר שראש אכ"א והרמטכ"ל דחו את בקשת המשפחה.
בתגובה לעתירת המשפחה לבג"ץ מסרה המדינה כי כפי שפורסם, ועדה תבחן את ההכרה באזרחים וחטופים שהיו מעורבם בלחימה, או בסיטואציות "ייחודיות". הוועדה תבחן גם את עניינו של אלון. המדינה ציינה כי הוא "הפגין תושייה ואומץ לב הראויים לכל הערכה - אך צה"ל לא יכיר בו כחלל צה"ל".
2 צפייה בגלריה
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
אלון שמריז ז"ל
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
בתגובת המדינה, בשם ראש אכ"א, הרמטכ"ל והפרקליטות הצבאית הראשית, נאמר: "אנו מבקשים לשוב ולהביע צער עמוק על מותו הטראגי, בטרם עת, של אלון ז"ל, ולהבהיר כי אין באמור בתגובה כדי להפחית, ולו במעט, מהתושייה, הגבורה ואומץ הלב שהפגין אלון ז"ל לפני מותו".
המדינה ציינה כי מהעתירה עולה שאלון הוכר אחרי מותו כחלל פעולות איבה, על כך הכרוך בכך. "המשיבים ערים לכך שהעותרים אינם מבקשים כל זכאות כלכלית וכי העתירה נוגעת אך ורק לרצונם – הראוי להערכה בפני עצמו – כי בנם יוכר כמי שנהרג כ'חייל'; ואולם, כפי שיובהר להלן, הדין אינו מאפשר למשיבים לעשות כן", נמסר בתשובתה לבג"ץ.
2 צפייה בגלריה
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון לולו שמריז  ז"ל
הלווייתו של אלון שמריז
(צילום: יאיר שגיא)
"העותרים מבקשים כי אלון ז"ל יוכר כחלל מערכות ישראל, ולמעשה מבקשים כי אלון יוכר כמי שנהרג במהלך שירות צבאי במילואים. בקשה זו נדחתה על ידי צה"ל. מציאות החיים הקשה אליה נקלעה מדינת ישראל מיום 7.10.2023 זימנה לפתחם של המשיבים, ולפתחו של בית משפט נכבד זה, סוגיות קשות וטרגיות. השאלה 'מיהו חלל' נגזרת בראש ובראשונה מהשאלה העובדתית, בדבר היותו 'חייל' במועד המוות, אשר לגישת המשיבים התשובה לה במקרה זה – שלילית".
"על כן, ועם כל ההבנה לכאבם של העותרים, יטענו המשיבים כי לא קמה עילה משפטית להתערבות בהחלטתם, אשר התקבלה בהתאם להוראות הדין, אשר אינן מקנות למשיבים שיקול דעת להיענות לסעדים המבוקשים. במישור העובדתי, אלון ז"ל לא זומן לשירות מילואים עת חטיפתו על ידי ארגון החמאס, ולא שירת במילואים עת נהרג".
"לצד האמור, וכעולה גם מתשובתו של עוזר הרמטכ"ל לפניית העותרים, החליט הרמטכ"ל על הקמת ועדה שתבחן את אופן ההכרה וההוקרה של אזרחים וחטופים שהשתתפו בלחימה או בסיטואציות ייחודיות במלחמה, ובתוך כך ייבחן גם עניינו של אלון ז"ל, אשר הפגין בפועלו תושייה ואומץ לב הראויים לכל הערכה". המדינה ציינה כי התגובה כולה היא על דעת משרד הביטחון.