1 צפייה בגלריה
הזירה סמוך לאופקים
הזירה סמוך לאופקים
זירת הרצח סמוך לאופקים
(צילום: דוברות המשטרה)
בית משפט השלום בבאר שבע הורה הבוקר (שלישי) לשחרר ללא תנאים מגבילים את שני העובדים התאילנדים שנחשדו ברצח העבריין עטיה אבו סבילה (21) בלילה שבין שישי לשבת בחווה חקלאית בשטח פתוח שבין אופקים לבסיס חצרים. השופטת אחינועם צוריאל ציינה בהחלטתה כי לא מצאה חשד סביר נגד השניים, אולם אפשרה למשטרה להגיש ערר על החלטת השחרור. עם זאת בית המשפט המחוזי הפך את החלטתה, וקבע כי יש להשאיר את החשודים במעצר עד יום חמישי.
אבו סבילה, תושב אבו תלול שבפזורה הבדואית בנגב, נדקר למוות במהלך עימות בחווה החקלאית. הצעיר נפצע אנושות, וצוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו. חקירה ראשונית העלתה כי הקורבן ניסה לגנוב עם שני שותפים טרקטור שהיה במקום.
זירת הרצח סמוך לאופקים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

פרט לעבירת הרצח ייחסה המשטרה לשני העובדים הזרים בגילי 31 ו-32 גם עבירות של קשירת קשר והחזקת סכין. בחקירה התברר עוד כי בזירת הרצח נכחו כ-50 עובדים זרים. הם התעמתו עם המנוח ועם שותפיו, ניסו למנוע ממנו לבצע את גניבת הכלי החקלאי - ובשלב מסוים הוא נדקר למוות.
בדיון בבית משפט השלום חוקרי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב נגב ביקשו להאריך את מעצרם של השניים ב-15 ימים, אך השופטת צוריאל ציינה בהחלטתה כי בזירה נכחו אנשים רבים ולא מצאה דבר שיכול לבסס את החשד נגדם, למעט שינויים מינוריים בגרסתם. השופטת הוסיפה כי עברה כמה פעמים על דוח החקירה, אך לא מצאה חשד סביר ואף לא ראשוני שקושר את שני העובדים הזרים למיוחס להם.
פרקליטם של החשודים תהה האם מדובר במקרה שבו חל "חוק דרומי", שקובע היעדר אחריות פלילית למעשה שהיה דרוש באופן מיידי כדי להדוף מי שמתפרץ או נכנס לבית מגורים. נציג המשטרה בדיון מיהר לצנן את הדברים וציין כי בחווה החקלאית יש שומר. "תפקידם ללון שם במקום ולא לריב שם עם אנשים, זה לא השלב לומר אם זה 'חוק דרומי', הגנה עצמית", ציין נציג המשטרה.
עורך הדין של החשודים הוסיף: "הימ"ר מנסה לגשש באפלה. הוא פשוט עצר שניים, שאם צריך לעצור אותם - היה צריך לעשות את זה בשבת".

"החלטת המחוזי פוגעת בהרתעה"

נציגי התאחדות האיכרים הגיעו לדיון בבית המשפט כדי להביע את תמיכתם בעובדים שנעצרו. דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, התייחס להחלטת שופטת השלום ואמר כי "זו בדיוק המדיניות הנדרשת מבתי המשפט בישראל. רק ככה ניתן להתמודד עם הפשיעה החקלאית". לאחר הפיכת ההחלטה במחוזי הוא ציין "החלטה זו פוגעת בהרתעה מהישנותם של אירועים מהסוג הזה".
"זה לא סוד כי בחלוף השנים, תדירותם של אירועי הפשיעה החקלאית הלכו והתגברו, וזאת כתוצאה ממדיניות בתי המשפט אשר מקלים בענישה. על בית המשפט להבין את המסר שהחלטה מהסוג הזה מעבירה לעבריינים ולאלו הפועלים על מנת להגן על רכושם מפני גניבה או נזק".
במקביל יצוין כי המשטרה עצרה שלושה חשודים, בהם גם אחיו של אבו סבילה, במעורבות בניסיון הגניבה והפריצה לחווה החקלאית. מעצרם הוארך עד יום חמישי הקרוב.
פורסם לראשונה: 11:27, 13.06.23