לאחר הפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על המקרה של ניג'אט מגרמוב, נער בן 16 וחצי מנתניה שמת כתוצאה מכווייה ולא טופל במחלקת כוויות ייעודית – מד"א משנה את הנהלים. בהודעה לבתי החולים נכתב כי פינוי נפגעי כוויות קשות יהיה בהכרח למרכז הרפואי שיבא, שם נמצאת יחידת הכוויות הלאומית.
בנוהל החדש שהפיץ מד"א אתמול ויחול גם על נהגי ארגון ההצלה, צוין כי "פצוע כוויות אשר נדרש בפינוי לבי"ח ייעודי – בהכרח יפונה לשיבא, אלא אם הגיעה הוראה ישירה ממשרד הבריאות שאין באפשרות בית החולים לקלוט את הפצוע (הן באמצעות עדכון מראש או בזמן אמת). ככלל ובדיווח המקדים של המוקד או צוות לבית החולים, אם הממונה מטעם בית החולים מסרב לקבל את המטופל מכל סיבה שהיא, יש להסביר כי בהוראת משרד הבריאות הפצוע מפונה אליהם, לוודא כי הצוות ממשיך את הפינוי לשיבא ולעדכן מיידית".
3 צפייה בגלריה
ניג'אט מגרמוב
ניג'אט מגרמוב
ניג'אט מגרמוב
(באדיבות המשפחה )
3 צפייה בגלריה
מכתב על שינוי הנהלים בפינוי נפגעי כוויות לבית החולים שיבא תל השומר
מכתב על שינוי הנהלים בפינוי נפגעי כוויות לבית החולים שיבא תל השומר
המכתב שהופץ במד"א על שינוי הנהלים בפינוי נפגעי כוויות
גורמים המעורים בפרטים טוענים כי גם בשבועות האחרונים נפגעי כוויות לא פונו ליחידת הכוויות של שיבא. משיבא לא נמסרה תגובה לשאלת ynet ו"ידיעות אחרונות" באשר לתוספת אפשרית של מיטות לאחר הודעת מד"א.
בחודש אוקטובר התלקחה בחדרו של מגרמוב בנתניה סוללת אופניים חשמליים, שהובילה לשריפה ולפציעתו הקשה. בבית החולים שיבא סירבו לקבל אותו ליחידת הכוויות שלהם בטענה להיעדר מקום. בית החולים איכילוב הסכים לקבלו, אך מדובר בבי"ח שאין בו יחידת כוויות, וכך לא קיבל ניג'אט את הטיפול הייעודי והמיטבי למצבו. רק כעבור שלושה ימים הועבר לשיבא – אך בהמשך מת מפצעיו.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בישראל יש רק 36 מיטות לטיפול בכוויות, כולל מיטות טיפול נמרץ לכוויות – ומתוכן ארבע מיטות בלבד לטיפול בילדים. לאחר הפרסום נודע גם כי בשנים האחרונות לא נוספה אפילו מיטה אחת לבתי החולים לצורך טיפול בכוויות.
3 צפייה בגלריה
בית החולים שיבא
בית החולים שיבא
"פצוע כוויות שנדרש בפינוי לבי"ח ייעודי - בהכרח יפונה לשיבא". הנוהל החדש במד"א
(צילום: נדב אבס)
דו"ח מבקר המדינה שבחן את התנהלות הרשויות באסון השריפה בכרמל שהתרחש בשנת 2010 ובו נספו 44 בני אדם, קבע כי הן לא היו מוכנות לטיפול באירוע בסדר גודל כזה. כתוצאה מכך, במערכת הבריאות מזהירים כי המחסור במיטות האשפוז לנפגעי כוויות עשוי להביא לקטסטרופה במקרה של אסון שריפה נוסף.
"לקחו את הילד שלי שהיה שרוף בכל הגוף. אני הייתי בלחץ והראש שלי לא עבד כמו שצריך", שחזר לפני מספר חודשים נטיק, אביו של מגרמוב. "שאלתי לאן מפנים אותו ואמרו לי בהתחלה שלוקחים אותו ללניאדו. לאחר מכן שאלתי שוב והם אמרו שרוצים לפנות אותו לשיבא, אך שם אמרו שיש הפסקת חשמל ואי-אפשר לקבל אותו. גם בשניידר למיטב ידיעתי לא הסכימו לקבל אותו ולבסוף רק איכילוב קיבלו אותו. לאחר שלושה ימים וחצי העבירו אותו לשיבא בצהריים. שעה לאחר מכן הודיעו לנו שהוא מת", סיפר האב.
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה: "יחידת הכוויות הלאומית בשיבא נותנת את המענה הרפואי לפצועי כוויות הקשים והמורכבים ביותר מכל הארץ וזאת על פי סדרי עדיפויות רפואיים וקליניים. כך במקרי הכוויות הרבים והקשים של השבועות האחרונים, וכך במקרה של איציק סעדיאן אשר רק השבוע השתחרר מהיחידה אחרי שאושפז בה שנה שלמה, וכנגד כל הסיכויים, עבר למחלקת השיקום. כפי שהתחייבנו, נפתחה מחלקה ייעודית לאומית גם לכוויות בילדים".
"נציין כי בימים אלו הועברו ליחידת הכוויות הלאומית נפגעי כוויות רבים במצבים קשים מאוד ואנו עושים את ההתאמות הנדרשות, ומרכזים מאמצים על מנת שיתקבלו ויטופלו במקום הטוב ביותר עבורם, בשיבא. אין ספק כי ככל שיוקצו מיטות טיפול נמרץ נוספות כך ניתן יהיה להגדיל את המענה שיחידה מצילת חיים זו מעניקה".