רצפת האגף שבו היו האסירים הביטחוניים בכלא גלבוע - עשויה מקלקר

מפקד כלא גלבוע, גונדר משנה פרדי בן שטרית, שהיה בין אלו שהוזהרו על ידי הוועדה לבדיקת בריחת ששת האסירים בספטמבר האחרון, מסביר את הכשלים ב"חוסר מזל". בעדותו היום (שלישי) בפני הוועדה הממשלתית שהוקמה לבדיקת המחדל בכלא אמר בן שטרית כי "רק לאחר אירוע הבריחה ותהליכי הבינוי שנערכו גיליתי את הפערים המשמעותיים בתשתיות הפיזיות של בית הסוהר". הוא טען בעדותו כי כדי לחסוך כסף החליט קבלן פרטי לבנות חלק מהרצפה באמצעות קלקר.
חברי הוועדה פנו לבן שטרית ואמרו לו לגבי הכשלים שנמצאו בכלא: "יש סוהרת שמדווחת מספר שעות שהיא רואה אסירים בשעה שאין אסירים, יש אסיר שלא אמור להיות בתא ויש תקלת זיהוי בטאבלט". על כך ענה בן שטרית: "מדובר בתקלות ובהצטברות של מספר תקלות יחדיו – כל תהליכי הפיקוח והבקרה שאעשה לא יוכלו להבטיח אפס תקלות. לא מכיר עולם שכזה, בטח לא בתוך בתי הסוהר".
בן שטרית בפתח עדותו היום
(צילום: משי בן עמי)

יו"ר הוועדה, השופט מנחם פינקלשטיין, פנה לבן שטרית: "אתה יודע לבד שהיו הרבה מאוד כשלים. איך אתה מסביר את ההצטברות של כולם באותו יום?". בן שטרית ענה: "חוסר מזל מבחינתנו, דברים שהתחברו יחדיו. אם מפקד המשמרת לא עשה את הזיהוי השמי עם טאבלט זו תקלה, אני המפקד שלו ואני נושא באחריות".
"לא יכולתי לעשות את הספירה בעצמי באותו לילה", המשיך בן שטרית. "אני מבטיח לכל מדינת ישראל שאם הייתי עושה זאת אני הייתי עושה זאת הכי טוב שאני יכול. בסופו של דבר ביני לבין הסוהרת יש בעלי תפקידים שאחראים".
5 צפייה בגלריה
גונדר משנה פרדי בן שטרית בעדותו בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע
גונדר משנה פרדי בן שטרית בעדותו בוועדת הבדיקה לבריחת האסירים מכלא גלבוע
"הכשלים בכלא - חוסר מזל". מפקד כלא גלבוע היום בוועדה
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
רצפת קלקר בכלא
רצפת קלקר בכלא
"הקבלן רצה לחסוך כסף". רצפה מקלקר בכלא גלבוע שהוצגה היום בוועדה
על כך שבתאים היו שני אסירים שבסיכון גבוה לבריחה, אמר: "ערב האירוע לא הייתה מניעה לשים שני אסירים בסיכון גבוה לבריחה באותו התא. ראיתי כבר בעבר בבתי כלא אפילו יותר משני אסירים כאלה באותו התא".
בן שטרית התייחס לכך שהוועדה ייחסה לו חוסר פיקוח על עבודת קצין המודיעין לפני הבריחה, ואמר: "הקמ"ן כפוף לי פיקודית, אבל מקצועית לחטיבת המודיעין. כמפקד בית הסוהר אני נפגש איתו כל יום ומקבל ידיעות ועדכונים. קמ"ן הכלא הצליח להביא תפוקות מודיעיניות, יכול להיות שיש כאן הונאה מתוכננת של האסירים בהקשר המידע שנמסר לו. הוא היה נותן מידע על פלאפונים בתאים ביטחוניים, הידיעות היו ממקדות אותנו. הקמ"ן שלט והביא ידיעות איכותיות. הוא נתן לי הבנה שהעסק המודיעיני מנוהל כראוי".
5 צפייה בגלריה
עו"ד עודד סבוראי עם גונדר משנה פרדי בן שטרית
עו"ד עודד סבוראי עם גונדר משנה פרדי בן שטרית
בן שטרית לצד פרקליטו, עו"ד עודד סבוראי
(צילום: לירן לוי)
מפקד כלא גלבוע טען בעדותו כי כדי לחסוך כסף, קבלן פרטי החליט לבנות חלק מהרצפה באמצעות קלקר. "כשהתחלנו את השיפוץ לאחר הבריחה ועל מנת למלא את כל החללים, הקבלן החליט שהוא קודח גלילים בכל נקודה באגף - חמישה סנטימטרים של בטון וחמישה סנטימטרים של קלקר. הקבלן ניסה לחסוך בכסף, אז שמו קלקר ברצפה".
"אני גיליתי על רצפת הקלקר לפני יותר מחצי שנה, והצגתי את זה למפקד המחוז", המשיך בן שטרית. "במשך כמה חודשים הנציבה לא ידעה מזה. רק כשהיא הגיעה לביקור בכלא היא נדהמה ממה שהראיתי לה. היא ביקרה ביקור פתע באפריל האחרון, ביחד עם העוזרת שלה טליה סבג. לא שוחחנו מעבר לשלום ומה נשמע. לפני שבועיים במסגרת הביקור של השר בכלא הייתה לנו פגישה רחבה וסקרתי בפניה נושאים נוספים. חוץ מזה לא דיברנו". על השאלה אם הם מסוכסכים, השיב: "אני לא מסוכסך עם אף אחד, את האירוע הזה לא לקחתי באופן אישי, אלא מקצועי".
5 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שדרכה ברחו ששת האסירים
(צילום: AFP)
"כשלוקחים את האירוע ומסתכלים עליו בזכוכית מגדלת רואים שיש תקלות וטעויות", אמר מפקד הכלא בעדותו. "לצד זאת, להבנתי התקלות של הסוהרים לא היו מונעות את הבריחה, אלא היו משנות את זהות הבורחים. אני והאנשים שלי שמים שני אסירים עם סיכון גבוה לבריחה באותו תא - הייתה להם סיבה למה דווקא בלילה הזה הם טוענים שזיהו את השיח של הבודק על הביוב והחול.
"אם היה קם הקמ"ן ואומר שהוא קיבל קצה של אינפורמציה שאחד האסירים עלול לעשות משהו שלילי, אני מעריך שהיינו עושים דברים נוספים שלא נעשו. המדינה מצפה שנשמור על המחבלים והפושעים הכי מסוכנים בלי תקציבים, והשמיכה היא קצרה. כמפקד עמדתי בדילמות של איפה להשקיע את כוח האדם והתקציב. התקלה המרכזית שאפשרה את הבריחה היא הכשל ההנדסי שכבר התגלה ב-2014 ולא טופל, בזמן שכולנו חשבנו שטופל. גם אם היה מתבצע טיפול שורש, אני סבור שהמנהרה הייתה מתגלה".
5 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
ששת האסירים שברחו מכלא גלבוע
(צילום: EPA)
בן שטרית הוסיף: "אני מאוד כואב על האירוע הזה. הייתי מוכן להקריב הרבה כדי שהוא לא היה קורה, את החיים שלי הייתי מקריב. וזה כואב. זה האירוע האחרון שרציתי בחיים שלי, ואני מדבר מכאב עמוק. האירוע מלווה אותי בשנה האחרונה ימים ולילות. אני יכול לשבת בארוחת שישי, הסובבים מדברים על קבלת שבת והראש שלי באירוע של גלבוע חושב על מה עוד יכולתי לעשות. אני כל החיים שלי נלחמתי בשביל ההצלחה של הארגון שלי, מעולם לא זלזלתי ומעולם לא התרשלתי. אני עובר שנה קשה מאוד, אני לא מאחל את התחושה הזו לאף אחד".
פרט לבן שטרית, הוועדה הממשלתית הזהירה גם שלושה בכירי שב"ס נוספים לאחר סיכום שלב שמיעת העדויות - ואמרה כי הם "עלולים להיפגע" מהמסקנות. מדובר בנציבה קטי פרי, במפקד אגף הביטחון והמבצעים וסגנה, מוני ביטן, ובמפקד מחוז הצפון אריק יעקב.
המצוד אחר ששת האסירים הסתיים באמצע ספטמבר בשנה שעברה עם לכידתם של איהם קממג'י ומונאדל אינפיעאת בג'נין שבתחומי הרשות הפלסטינית. ארבעת המחבלים הנמלטים האחרים - מחמוד עארדה, מוחמד עארדה, זכריא זביידי ויעקוב קאדרי - נתפסו מוקדם יותר בתוך שטח ישראל.
פורסם לראשונה: 11:42, 26.07.22