4 צפייה בגלריה
עומסים בתחנת הרכבת סבידור תל אביב
עומסים בתחנת הרכבת סבידור תל אביב
עומסים בתחנת הרכבת סבידור תל אביב
בערב ראש השנה ובצאת החג לא יופעלו רכבות בקווים מרכזיים בארץ ובהם קו הנגב המערבי, וקו חיפה - תל אביב, הקו המהיר לירושלים יופעל רק בערב החג. הסיבה לכך היא החלטת הרכבת ומשרד התחבורה להפעיל את הרכבות במתכונת ימי שישי, כך שהרכבת מושבתת בקווים רבים ברחבי הארץ אף שהחגים חלים השנה בימי אמצע השבוע.
רק לאחר פרסום ההחלטה ב-ynet, הבינו במשרד התחבורה וברכבת, באיחור ניכר ועל חשבון הנגישות של משתמשי התחבורה הציבורית, שנעשתה טעות אך נראה שהמאמצים לתקנה לוקים בחסר. בערב חג ראש השנה ובצאת החג יופעלו שאטלים במקום הרכבות ויינתן מענה לאנשים עם מוגבלויות בקו הנגב המערבי ובחיפה, אך בירושלים לא יינתן מענה כזה משום שגם בשגרה בימי שישי אין רכבת לירושלים בשל עבודות החשמול. גם השאטלים שכן יופעלו, יעמדו בפקקים לצד האוטובוסים שנוסעים בתוואי זה. כך למשל, נסיעה מתל אביב לחיפה שאורכת כ-50 דקות, אורכת באוטובוס כשעתיים ורבע, בין היתר בשל ביצוע עבודות תשתית בכביש החוף - בהיעדר סנכרון עם פרויקט החשמול שבגללו בוטלו הרכבות.
עומסים ברכבות האחרונות לחיפה באמצע השבוע
(צילום: יורם לוינט, עמוד הפייסבוק בארכבת)

בעקבות פרסום ההחלטה והביקורת הציבורית, בערב יום הכיפורים ובערב חג הסוכות יתווספו רכבות בין נהריה למודיעין - אך לא יהיה שירות רכבתי לירושלים ובקו הנגב המערבי. בערב שמחת תורה שוב לא יופעלו הרכבות בקווים האמורים, הסיבה לכך היא שהחג "נופל" על יום ראשון וברכבת מעדיפים לנצל את הזמן להמשך העבודות מסוף השבוע בשל זמני ההתארגנות הארוכים של כלי העבודה, אך שוב תפקידה העיקרי של הרכבת להסיע נוסעים - נזנח.
ההחלטות גם מוסברות במספר הנמוך של הנוסעים ברכבת בחגים ביחס לימי חול, אלא שבכל החגים בשנים האחרונות חלו מגבלות על השירות בשל עבודות התשתית - דבר שגרם לאובדן אמון הנוסעים. בנוסף, בעוד שבימי חול נוסעים ברכבת גם נוסעים שיש ברשותם רכב פרטי, הרי שבחגים גם אם יש מיעוט נוסעים - הם הכי נדרשים לה ומסתמכים על הרכבת - היעדרה פוגע בנגישותם.
במשרד התחבורה וברכבת מגבשים פרוטוקול החלטות למתן שירות לנוסעים בעת עבודות תשתית רק עכשיו, למרות שעבודות רבות נמצאות בעיצומן וזאת בשל לחץ שהפעילה שרת התחבורה מרב מיכאלי. בינתיים, במשרד וברכבת ישראל מנסים לתקן את השירות הלקוי שהוחלט לתת לנוסעים בחגים, אך ארגוני התחבורה הציבורית מגדירים את ההחלטות כמחוררות ודלות. במכתב ששיגרו לשרת התחבורה מרב מיכאלי ארגונים רבים בהם 15 דקות, לינק 20, בארכבת, נכה לא חצי בן אדם ותחבורה בדרך שלנו, דרשו הפעילים לקבל את פירוט עבודות החשמול המבוצעות ומדוע לא ניתן לבצען בסופי השבוע. "לדאבוננו, לא פורסם לציבור הרחב לו"ז התקדמות ויעדי ביצוע של פרויקט החשמול. היעדר שקיפות לציבור בתהליך העבודה וההתקדמות פוגע נואשות באמון הציבור הן במשרד והן ברכבת ישראל, אמון אשר גם כך חווה כבר עליות ומורדות", נכתב.
4 צפייה בגלריה
נוסעים בתחנת רכבת השלום בתל אביב
נוסעים בתחנת רכבת השלום בתל אביב
נוסעים בתחנת השלום בתל אביב
(צילום: ליהי קרפוניק)
לטענתם, נוסעים עם מוגבלויות ייפגעו מההחלטה. "במדינת ישראל ישנם 0 אוטובוסים בינעירוניים נגישים. מבדיקת ynet מול מודיעין הרכבת לגבי ההיסעים הנגישים, ישנם היסעים רק מת"א לחוף הכרמל ולאשקלון, מה יעשה מי שחפץ להגיע למשפחתו בירושלים? שוב, אוכלוסיות שלמות נשארות מאחור. כמו כן, על מנת שאנשים עם מוגבלות יכירו את שירות ההיסעים שהרכבת מציעה כאלטרנטיבה, נדרש פרסום רחב ודברור של השירות.
"עד רגע זה לא סופק הסבר מדוע לא להפעיל את הרכבות בערב חג ובמוצאי החג באופן מלא, לאור העבודה שהחגים יוצאים באמצע שבוע", כתבו הארגונים. שכן את עבודות החשמול ניתן להמשיך בסופי השבוע בהם הרכבת מושבתת. זוהי הזדמנות לתקן מחדל זה ולהפעיל את הרכבת באופן מלא גם בחגי תשרי - בכדי שכולנו נוכל לחגוג את החגים בחיק המשפחה", אמרו.
בלינק 20, רשת אקטיביסטית של צעירים עם וללא מוגבלות מסרו ל-ynet כי "ניכר כי שוב שרת התחבורה, משרדה והנהלת הרכבת משאירים אוכלוסיות שלמות מאחור ללא מתן הסבר סביר: מדוע לא ניתן להפעיל את הרכבות בחגים, במועדים שהציבור הכי זקוק להם וכל זאת בזמן שבמדינת ישראל אין אוטובוסים נגישים. אנו קוראים למשרד התחבורה ורכבת ישראל להתעורר מהשאננות לספק אמצעים יעילים ומכבדים לכלל האוכלוסייה ולכלל המקומות".
4 צפייה בגלריה
עומסים בתחנות רכבת הרצליה וסבידור מרכז
עומסים בתחנות רכבת הרצליה וסבידור מרכז
"כמות נוסעים מצומצמת? שקר גס". עומסים בתחנות רכבת הרצליה וסבידור מרכז
(צילום: בארכבת )
לרה פארן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, הוסיפה כי "הפתרון המצומצם אותו מציע משרד התחבורה, הפעלת שאטלים בערב חג ראש השנה במקום הפעלת הרכבות הוא לעג לרש. הרי לא ניתן להשוות בין קיבולת הנוסעים של רכבת ושאטל. בנוסף, בשל סחיבת רגליים רבת שנים במשרד התחבורה, לא קיימים נתיבי תחבורה ציבורית בכבישים הבינעירוניים ולכן השאטלים והאוטובוסים אשר יחליפו את שירותי הרכבת יצטופפו בפקקים ולא יקבלו עדיפות בכביש. כמו כן תגובת הרכבת, לפיה על סמך שנים קודמות, כמות הנוסעים בערב חג ראש השנה הינה מצומצמת ולכן זהו מועד המתאים לסגירת הרכבת הינה שקר גס. כל מי שנוסע ברכבת בערבי חג, מכיר היטב את העומסים המורגשים במועד זה. התנהלות משרד התחבורה והעומדת בראשה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, הינה אטומה ומקוממת. הציבור לא יישכח זאת. אנו מצפים ממשרד התחבורה להתעשת ולאפשר תנועת רכבות סדירה ואף מתוגברת בערב חג ראש השנה ובצאתו, דבר שאמור להיות מובן מאליו במדינה מתוקנת".
במשרד התחבורה מסרו בתגובה כי "רכבת ישראל פועלת בימים אלה לחשמול מערך מסילות הרכבת בישראל, במטרה לשפר באופן משמעותי את השירות לנוסעות ולנוסעים ברכבת, באמצעות הפעלת רכבות חדישות ומהירות שיאפשרו לקצר את משך הנסיעה ולהגביר את תדירות הרכבות. משרד התחבורה ורכבת ישראל עושים מאמצים רבים לקצר ככל האפשר את לוחות הזמנים של עבודות החשמול ולבסס את מערך הרכבות בישראל על רכבות חשמליות לצד המדינות המתקדמות באירופה.
"המשרד נחוש להביא להבשלת הפרויקטים המרכזיים ברבעון הרביעי של השנה, ובכלל זה השלמת חשמול קשת השרון וקו אשקלון והכפלת תדירות הקו, חיבור קו מודיעין-ירושלים וחשמול מקטעים משמעותיים בציר החוף לקראת הפעלה באמצע 2022. חשמול מערך הרכבות מבוצע במקביל במספר קווים בהם קו תל אביב-חיפה, אשקלון-הרצליה, וקשת מודיעין, שתפתח בסוף השנה הנוכחית ותאפשר שירות מהיר של כ-17 דקות בין מודיעין ומרכז ירושלים. לצערנו, לא ניתן להפעיל שירות רכבתי סדיר במועדים בהן מתבצעות העבודות.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"שאטלים - לעג לרש". השרה מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"במטרה למזער את הפגיעה בציבור הנוסעים, העבודות מבוצעות בשעות הלילה, בסופי שבוע ובערבי חג, בהם מספר הנוסעים נמוך משמעותית ביחס לשעות השיא במהלך השבוע. בעת ביצוע העבודות, מתוגברים קווי אוטובוס סדירים המעניקים שירות חלופי לשירות הרכבות. במקביל, בעקבות הנחיית שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, רכבת ישראל תפעיל בערב ראש השנה שאטלים מיוחדים ללא תשלום, בתדירות גבוהה של כל חצי שעה, בין חיפה לתל אביב. ביוזמת רכבת ישראל, השאטלים בערב חג יהיו גם מונגשים לנוסעים ונוסעות עם מוגבלות, בתיאום והזמנה מראש, כדי להבטיח הנגשה של החלופות לכל.
"בנוסף, מגובש בימים אלה לוח זמנים מיוחד לשירות הרכבתי בערב יום כיפור וכן בערבי חג הסוכות, שיפעל לצד השירות הסדיר בקווים המופעלים מדי יום שישי ומוצ"ש, ערבי חג ומוצאי החג, לבאר שבע, בית שאן, כרמיאל ועוד".
פורסם לראשונה: 12:37, 03.09.21