שר התפוצות עמיחי שיקלי (הליכוד) התייחס הבוקר (יום ה') לתשובת חמאס למתווה לעסקה וגם למצב בצפון, ובריאיון ל-ynet אמר: "חיזבאללה סופג מכות קשות וצריך לומר את זה, ולא להיכנס לרוח נכאים. זו מלחמת התשה כרגע מולם". הוא שב על קריאתו לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "מה שרואים ממנה זו אכיפה בררנית".
שיקלי: "לא נוכל לקבל נסיגה של צה"ל מהרצועה"
( צילום: שלו שלום, ירון ברנר)

שיקלי אמר כי חברי הממשלה עדיין לא עודכנו בפרטים האחרונים במתווה, אך הבהיר כי השבת החטופים היא "אחד מיעדי המלחמה החשובים ביותר". לדבריו, "זו לא מטרה שירדה מסדר היום". אלא, שלדבריו, בחמאס מבקשים לסיים את המלחמה. "אלה כמובן דברים שאם הם יבוצעו, הם לא יאפשרו לנו להמשיך לשלב הבא, שיוביל את הארגון הזה לחיסול מוחלט. לכן, זה אירוע רגיש מאוד שצריך להתנהל בו בחוכמה רבה. אסור לייצר תנאים שיאפשרו לחמאס להשתקם".
השר הבהיר כי המלחמה בעזה עדיין לא קרובה להסתיים. "חמאס נפגע קשה, אבל לא מספיק. אנחנו צריכים להוריד את הארגון הזה על הברכיים. גם כדי לשדר צפונה, לחיזבאללה ולכל השכונה פה, מה קורה למי שיוצא וטובח בילדים ובנשים שלנו. אסור לנו למצמץ בעניין הזה", אמר שיקלי.
על המצב בצפון אמר: "לא הייתי מזלזל בעוצמת הפגיעה שחיזבאללה ספג. כשיש הישגים צריך לברך עליהם ולציין את חשיבותם, למרות שהם עדיין לא מספיקים. אני לא אספר שהכול פסטורלי בגבול הצפון, זה לא המצב. אבל חיזבאללה סופג מכות קשות וצריך לומר את זה, ולא להיכנס לרוח נכאים. זו מלחמת התשה כרגע מולם, ובסופו של דבר למי שיש יותר אורך נשימה, אמונה בצדקת הדרך ונכונות לשלם מחירים, הוא זה שבסוף מנצח".
החזרת התושבים לצפון, לדבריו, צריכה להיעשות בשיטה של "רמזור". "צריך לבוא ולומר, בואו נחזיר חלק מהתושבים כרגע למקומות הפחות מאוימים, ואז בהתאם להתפתחות, למקומות הבאים. יש הבדל עצום בין מטולה, מנרה או משגב עם שנמצאים בטווח נשק קל ונ"ט, מאשר מקומות אחרים שלא הייתי מפנה מלכתחילה".
1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"רואים ממנה אכיפה בררנית". בהרב-מיארה
(צילום: Gil Cohen-Magen/Pool Photo via AP)
שיקלי התייחס גם לקריאות בממשלה, וגם שלו, לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה. לדבריו, "במסמך שחיברתי, אמרתי שרב הנזק על התועלת, ושבעיניי היא צריכה לסיים את תפקידה. בסופו של דבר, צריכה להיות סוג של הרמוניה בין יועמ"שית לבין הממשלה, והתפקיד שלה הוא לייצג את הממשלה בערכאות שיפוטיות ולייעץ לממשלה. אלה מסוג התפקידים שמצריכים אנשים שיש בהם מתינות וראייה רחבה. מה שרואים ממנה זו אכיפה בררנית".
"אני חלק מתנועת הליכוד, ומגבה את ראש הממשלה. בשלב זה הוא לא הונה ולא רימה ולא ביצע מדיניות שהיא בסתירה למצע שלו", טען שיקלי. "הקו הביטחוני שהוא מוביל של התעקשות על רפיח ועל הכרעת חמאס הוא נכון. בדרך יש טעויות, וכשיש טעויות, אני אומר את העמדה שלי".