3 צפייה בגלריה
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג
תורים בנתב"ג. ארכיון
(צילום: יריב כץ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התחבורה מירי רגב נפגשו היום (ראשון) בלשכת רה"מ על תוכנית של משרד התחבורה למצב התעופתי של ישראל ב-2050. בפגישה, רגב מתכוונת לעמוד על כך ששדה התעופה החדש שיוקם באופן מיידי ימוקם בנבטים, ורק לאחר מכן יוקם גם שדה תעופה באזור רמת דוד שבעמק יזרעאל. עם זאת, ההתנגדות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למהלך לא נוטרלה, והוא עדיין תומך בהקמה מיידית של שדה תעופה ברמת דוד. דיון נוסף על שדות התעופה יתקיים בעוד כשבועיים. לידי ynet הגיעו הפרטים המלאים של תוכנית משרד התחבורה להגדלת קיבולת התעופה של ישראל.
על פי התוכנית של רגב, ב-2050 המדינה צפויה לעמוד על קיבולת תעופתית של 76 מיליון נוסעים בשנה - כאשר כיום הקיבולת עומדת על 25 מיליון נוסעים בשנה בלבד. לדברי גורם במשרד התחבורה, כדי להגיע ליעד יידרש קידום של מספר תוכניות במקביל. התוכנית הראשונה היא כאמור בניית שדה התעופה בנבטים, שאמורה להתחיל באופן מיידי. במקביל, רגב הורתה להתחיל בתכנון של שדה תעופה באזור רמת דוד, במטרה להתחיל את בנייתו ב-2030.
לבניית שדה התעופה בנבטים התנגדו לאורך השנים במערכת הביטחון. בין השאר נטען כי השטח האווירי שלו יהיה מוגבל על ידי המרחב האווירי של שדה התעופה רמון ונתב"ג ובסיסי חיל האוויר שבנגב - דוגמת חצרים ונבטים. טיעון נוסף שנוגע למערכת הביטחון הוא זה שלפיו השדה הדרומי יהיה קרוב מדי למתקנים ביטחוניים רגישים ועלול להיות גם פגיע יותר לתקיפות מרצועת עזה.
3 צפייה בגלריה
שדה תעופה נמל תעופה מסלול המראה הדמיה רמת דוד עמק יזרעאל
שדה תעופה נמל תעופה מסלול המראה הדמיה רמת דוד עמק יזרעאל
הדמיה של מסלול בשדה התעופה רמת דוד. הבנייה אמורה להתחיל ב-2030
(צילום: stratosjets.com)
ל-ynet נודע כי נתניהו כבר אישר במהלך הפגישה את הרחבת הקיבולת בנתב"ג מ-25 מיליון נוסעים בשנה ל-40 מיליון. לפי הערכת רגב, הקיבולת בנבטים צפויה לעמוד על 13 מיליון נוסעים בשנה, והקיבולת ברמת דוד על 18 מיליון. גם הקיבולת בשדה התעופה רמון צפויה לגדול משלושה מיליון נוסעים לחמישה מיליון.
הגדלת קיבולת הנוסעים בטרמינל צפויה להתבצע באמצעות הרחבה של טרמינל 3 באמצעות זרוע שישית - F. כמו כן, עבודות על הגדלת שטחי הטרמינל עצמו כבר החלו. גם הקיבולת בשדה התעופה רמון צפויה לגדול משלושה מיליון נוסעים לחמישה מיליון, בין היתר הודות לרכבת הקליע שאמורה לחבר בין קריית שמונה לאילת, וצפויה לעבור גם ליד שדה התעופה רמון.
סמוטריץ' מדבר על התוכנית להקמת שדה תעופה ברמת דוד
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

3 צפייה בגלריה
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחאת המילואימניקים בוועדת מקרקעי ישראל
מחלוקת בין משרד האוצר למשרד התחבורה - גם ברכבת הקליע. סמוטריץ' ורגב
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי )
עם זאת, גם בנושא רכבת הקליע עדיין קיימת מחלוקת בין משרד התחבורה למשרד האוצר. בשלב זה בכירי האוצר לוחצים כי הרכבת תנוע במהירות של 250 קמ"ש במקטע שבין באר שבע לאילת, בעוד שבמשרד התחבורה מתעקשים שהרכבות בו ינועו במהירות של 350 קמ"ש. הסיבה להתעקשות האוצר נובעת מהרצון שהרכבות ישמשו גם להובלת מטענים, שיכולה להתבצע עד מהירות של 280 קמ"ש.
לפני כחודשיים סיכמו נתניהו ורגב על המסלול המתוכנן לרכבת הקליע, שמופיעה בהסכמים הקואליציוניים – אך לא נכנסה לתקציב המדינה. התקציב עבור סלילת הקו – כ-25 מיליארד שקל – יגיע, כך לפי ציפיות הממשלה, מהסכמים בינלאומיים עם כמה מדינות בשל חיבור המסלול לקו רכבת השלום, שתיסע מאיחוד האמירויות דרך מדינות נוספות ועד ישראל.
המחלוקת על מיקום שדה תעופה נוסף בישראל כבר נמשכת שנים רבות. בממשלה הקודמת, שרת התחבורה דאז מרב מיכאלי הביאה לאישור הממשלה את ביטול ההחלטה הקודמת לבנות את השדה ברמת דוד, בצמוד לבסיס חיל האוויר הקיים שם - ולאחר מכן מינתה ועדה מייעצת לבחירת מיקום - שבחרה לבסוף ברמת דוד כמקום המועדף להקמת השדה.