3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי בטקס הענקת פרס מצטייני הרמטכ"ל ליום העצמאות
אביב כוכבי בטקס הענקת פרס מצטייני הרמטכ"ל ליום העצמאות
נתניהו ביקש להאריך את כהונת כוכבי, גנץ הודיע שימנה רמטכ"ל בשבועות הקרובים
(צילום: יאיר שגיא, יואב דודקביץ)
ראש האופוזיציה בנימין נתניהו שלח הערב (רביעי) מכתב לשר הביטחון בני גנץ בו ביקש ממנו להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי. "אל תמנה רמטכ"ל בתקופת בחירות", דרש נתניהו מגנץ, "כל המועמדים הם מפקדים מצוינים, אך ללא קשר לזהותם, הכרחי שמינוי זה ייעשה בדרך ממלכתית והרחק מכל הקשר פוליטי". גנץ השיב לו כעבור זמן קצר והזכיר: "הזמנתי את נתניהו להשמיע את עמדתו ולתרום לתהליך - גם במידה ויבחר שלא לבוא, אמשיך להתקדם בתהליך המקיף והמעמיק, ואמנה רמטכ"ל בשבועות הקרובים".
לדברי ראש האופוזיציה, שמינה בעבר מספר רמטכ"לים כראש ממשלה: "מינוי רמטכ"ל הוא אחד המינויים הרגישים והחשובים לביטחון ישראל". הרמטכ"ל הנוכחי יסיים את תפקידו ב-15 בינואר 2023, חודשיים וחצי לאחר מועד הבחירות ב-1 בנובמבר. נתניהו טען כי "אם יש צורך בכך, הממשלה יכולה גם להאריך את תפקידו בכמה שבועות, כפי שנעשה בעבר במינויים דומים של ראש שב"כ וראש המוסד".
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
אישרה את מינוי הרמטכ"ל, על אף הבחירות. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה
(צילום: מוטי קמחי)
בפנייתו לגנץ כתב: "אני פונה אליך - לא למנות את הרמטכ"ל הבא בתקופת הבחירות - ולהותיר את מינוי הרמטכ"ל לממשלה הבאה שתקום, כפי שהיה נהוג תמיד". נתניהו הדגיש שוב: "אין באמירה שלי כדי לשלול אף אחד מן המועמדים המוצעים, שהם כולם ראויים לתפקיד. אבל צריך למנות את הרמטכ"ל הבא בדרך הנכונה והממלכתית על ידי ממשלה קבועה ויציבה שתקום אחרי הבחירות".
שר הביטחון בני גנץ השיב לנתניהו: "מינוי רמטכ"ל הוא הכרחי לתפקוד מערכת הביטחון כולה וליציבות הפיקודית. קידום המינוי אושר על ידי היועמש"ית כפי שקרה גם בעבר. נתניהו כראש ממשלה ושר ביטחון לשעבר מודע לצרכים אלו היטב". גנץ הסביר כי "תהליך מינוי הרמטכ"ל מתחיל זמן רב מראש, ונתניהו מודע היטב להשלכות של עיכוב במינוי. צר לי שהוא בוחר לגרור את הנושא להקשר הפוליטי באופן שעשוי לפגוע בביטחון ישראל ובצה"ל".
3 צפייה בגלריה
אייל זמיר והרצי הלוי
אייל זמיר והרצי הלוי
אחד מהם יהיה הרמטכ"ל ה-23. נתניהו הדגיש: "מועמדים ראויים"
(צילום: מוטי קמחי)
הרמטכ"ל ה-23, נזכיר, יהיה סגן הרמטכ"ל האלוף הרצי הלוי או קודמו האלוף אייל זמיר. כך הודיע שר הביטחון בני גנץ, שצמצם לשניים את רשימת המועמדים לרמטכ"לות וכבר החל בסבב ההתייעצויות אחרי צמצום הרשימה. גנץ הודיע על כך, בהמשך להחלטת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שהתירה קידום תהליך מינוי הרמטכ"ל על אף תקופת הבחירות.
בשיחתו עם האלוף יואל סטריק, שנשאר מחוץ לרשימה הסופית, אמר לו שר הביטחון כי הוא מעריך מאוד את יכולותיו וכישוריו ואת התהליכים שהוביל בזרוע היבשה, וכי הוא בטוח שימשיך לתרום לצה"ל ולמערכת הביטחון גם בשנים הבאות. במסגרת סבב ההתייעצויות גנץ נפגש עם שרי ביטחון ורמטכ"לים לשעבר במטרה לקדם את תהליך בחירתו של מחליפו של הרמטכ"ל כוכבי.