טוויסט בעלילה. שר המשפטים יריב לוין שוקל להגיע מחר (ג') לטקס הפרידה של ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, שייצא לגמלאות מיד לאחר ראש השנה. בטקס, שבו ינאמו גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, יקרא הנשיא היוצא את פסק הדין האחרון שלו. פוגלמן מכהן כממלא מקום התפקיד מאז חודש אוקטובר אשתקד, שבו יצאה לגמלאות הנשיאה הקודמת, אסתר חיות.
2 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון בכנס לשכת עורכי הדין 2024
עוזי פוגלמן מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון בכנס לשכת עורכי הדין 2024
עוזי פוגלמן, מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון
(צילום: לשכת עורכי הדין )
לוין לא התכוון להגיע לטקס, במחאה על כך שבית המשפט העליון כפה עליו לפני כשבועיים לזמן את כינוס הוועדה לבחירת שופטים, ולבחור לו נשיא. זאת חרף רצונו של לוין לדון בשיטת הסניוריטי, המבוססת על כהונת נשיאי בית המשפט העליון לפי ותק השופטים, ולכרוך את בחירת הנשיא בבחירת 3 שופטים לבית המשפט העליון.
לוין אף קרא להוראת בית המשפט "מנוגדת לחוק", וטען כי מדובר ב"צו חסר אחריות". אלא שבימים האחרונים חשב לוין שוב על עמדתו, והוא נוטה לרכך אותה.
לרוב ניהל לוין יחסי עבודה תקינים עם פוגלמן, למרות חילוקי הדעות העמוקים ביניהם לגבי תפקידו וסמכותו של בית המשפט העליון. ביחד הם מינו כ- 170 שופטים לבתי משפט שלום והמחוזי. עם זאת, הוא לא מתכוון לרכך את עמדתו באשר לכהונתו של הנשיא הבא על פי ותק – יצחק עמית. שר המשפטים מתנגד לכבד את שיטת בחירה זו, ולפיכך הוא מסרב להכיר בנשיאותו בפועל של עמית.
2 צפייה בגלריה
יריב לוין, יצחק עמית
יריב לוין, יצחק עמית
יריב לוין ויצחק עמית. שר המשפטים מסרב להכיר בנשיאותו
(צילום: אבי מועלם, עמית שאבי)
לוין מנע מאז אוקטובר אשתקד בחירת נשיא חדש לבית המשפט העליון, בשל רצונו לבטל את נוהג הסניוריטי ולמנוע את מינוי עמית לנשיא. בעקבות עתירות שהוגשו נגד לוין, הורה בג"ץ לפרסם את שמות המועמדים לנשיאות ולכנס את הוועדה לבחירת שופטים לשם בחירת נשיא. אף על פי ששני שופטים מתמודדים על התפקיד, עמית ויוסף אלרון, לוין פרסם בשבוע שעבר את שמות כל שופטי העליון כמועמדים לנשיאות.
הוא עשה זאת כדי לעכב את הליך הבחירה ולהגיש התנגדויות של הציבור נגד כל שופטי העליון. לאחר ההודעה הסירו עשרה מהשופטים את מועמדותם לתפקיד הנשיא, כשהיחידים שלא עשו זאת הם עמית ואלרון. אף על פי כן, הודיע לוין כי ידון במועמדותם של כל השופטים, ובכלל זה בהתנגדויות שהוגשו בעניינם.