דובר מחלקת המדינה האמריקנית מתיו מילר אמר אמש (שלישי) כי לפי ממצאי התחקיר הראשוניים שהעבירה ישראל לארה"ב, התקיפה ברפיח שהובילה לשריפה שגבתה את חייהם של עשרות עקורים, "בוצעה באמצעות הפצצה הקטנה ביותר בארסנל של צה"ל, במטרה לפגוע במחבלים". מוקדם יותר אתמול הבהיר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בהצהרה לתקשורת הזרה כי "החימושים האוויריים הקטנים ביותר שברשותנו לא היו יכולים לגרום לשריפה בגודל כזה".
האש ברפיח לאחר התקיפה

5 צפייה בגלריה
 נתניהו וביידן
 נתניהו וביידן
נתניהו וביידן
(צילום: AP/Jehad Alshrafi, יריב כץ, AP/Matt Kelley)
בתדריך לעיתונאים הוסיף מילר כי צה"ל ממשיך לחקור את התקרית, והדגיש: "ארה"ב מצירה על אובדן חיי אדם. חמאס צריך להפסיק להסתתר מאחורי אזרחים בעזה, אבל לישראל יש מחויבות לעשות כל שביכולתה כדי למזער את הפגיעה בהם. אנחנו מחכים לתוצאות החקירה המלאה - נעקוב אחריהן באדיקות ונמשיך להזכיר לישראל את הצורך בהעברת סיוע הומניטרי".
סעודיה התייחסה גם היא שוב לתקיפה ברפיח, והאשימה הלילה את ישראל ברצח עם ובתקיפה מכוונת של אוהלי העקורים. "אנו מגנים ומוקיעים בתוקף את מעשי רצח העם המתמשכים שמבוצעים על-ידי כוחות הכיבוש הישראליים נגד העם הפלסטיני ללא הרתעה", נמסר ממשרד החוץ הסעודי. "הם ממשיכים לכוון לאוהלים של פליטים פלסטינים חסרי הגנה ברפיח".
האשמה זו של סעודיה מגיעה אחרי שבחודשים האחרונים מנסים האמריקנים לקדם את מהלכי הנורמליזציה מולה. במסגרת המאמצים מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ביקר לאחרונה בסעודיה, שם דן עם בכירים ממדינות ערב ואירופה בתוכנית ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, והמשיך במקביל לקדם את היוזמה האמריקנית להסכם נורמליזציה בין ריאד לירושלים. הוא אמר שההסכם קרוב להשלמה, אך הדגיש כי ישראל תידרש למעשה להסכים לקדם את פתרון שתי המדינות.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. "ישראל מכוונת לאוהלי הפליטים"
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
גם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס התייחסה לתוצאות התקיפה, ואמרה כי "המילה 'טרגית' לא יכולה אפילו להתחיל לתאר זאת". דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי "התמונות מרפיח שוברות את הלב", והוסיף: "ישראל חייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות העומדים לרשותה כדי למזער פגיעה בחפים מפשע". בנוסף אמר קירבי כי "עוד לא חזינו בכניסה קרקעית בהיקף מלא - ואנחנו לא חושבים שיש הצדקה לכך. אנחנו חוששים שישראל תמצא את עצמה מבודדת מהקהילה הבינלאומית". לדבריו, התקיפה ברפיח לא מהווה "שינוי מדיניות" ולא חצתה את הקו האדום של הנשיא ג'ו ביידן. "זה פשוט קרה", הוא אמר.
כשקירבי נשאל האם העובדה שטנקים של צה"ל נכנסו למרכז רפיח מצביעה על מבצע גדול בעיר, הוא אמר שישראל טוענת כי היא פועלת ברפיח בצורה "ממוקדת ומדויקת". הוא אף הגדיר מה מבחינת ארה"ב נחשב ל"מבצע גדול": "לא ראינו את ישראל נכנסת בכל הכוח לרפיח, לא ראינו אותם נכנסים עם יחידות גדולות, עם כמות גדולה של חיילים בטורים באיזשהו תמרון מתואם מול מספר מטרות על הקרקע. זה מבצע קרקעי גדול. אנחנו לא ראינו את זה". הוא הוסיף: "לא ראינו מבצע קרקעי גדול והטנקים האלה נעים לאורך ציר פילדלפי, שישראל אמרה לנו בעבר כי היא תשתמש בו בפאתי העיר כדי לנסות להפעיל לחץ על חמאס".
בתוך כך, רשת NBC האמריקנית דיווחה מפי בכירים בארה"ב, בישראל ובאו"ם כי הצבא האמריקני ישהה את העברת הסיוע הימי דרך הרציף הצף לרצועת עזה, בעקבות תנאי מזג אוויר קשים שהביאו לפגיעה במזח. לאחר מכן הפנטגון הודיע כי הרציף "הוסר" מחופי עזה לצורך תיקונים, שיבוצעו בנמל אשדוד ויימשכו לפחות שבוע.
5 צפייה בגלריה
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל במרחק 1.7 ק״מ מהמרחב ההומניטרי
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל במרחק 1.7 ק״מ מהמרחב ההומניטרי
מפות צה"ל לאזור התקיפה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל לעומת המיקום שחמאס טען שנתקף
תצלום אווירי של מיקום תקיפת צה״ל לעומת המיקום שחמאס טען שנתקף
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
תצלום אווירי של בורות שיגור במרחב התקיפה ברפיח
תצלום אווירי של בורות שיגור במרחב התקיפה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל התייחסו לקשיים בתפעול הרציף, ואמרו: "מדובר בפרויקט הנדסי-ימי מורכב מאוד, אבל זה לא עוצר את הזרמת הסיוע לרצועה. רק אתמול הוכנסו 370 משאיות דרך המעברים היבשתיים".
לאחר החיסול באזור תל א-סולטאן שברפיח, שבו נהרגו המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה, הפלסטינים דיווחו על לפחות 35 הרוגים ועל פצועים רבים נוספים. לפי הדיווחים הפלסטיניים, הפצצה ישראלית במחנה גרמה לאוהלים לעלות באש. בצה"ל התייחסו לדיווחים על פגיעה בבלתי מעורבים, ואמרו כי "האירוע בבדיקה".
ממצאי התחקיר הראשוני של התקיפה ברפיח עוד לא שופכים אור על הסיבה שגרמה לשריפה הקטלנית, שבה נהרגו כאמור עשרות עקורים עזתים, אך עולה מהם כי נקודת התקיפה הוגדרה כמרחב טרור לכל דבר, שממנה חמאס הוציא פעולות טרור. 47 מטרים מנקודת התקיפה היה משגר רקטי של חמאס ובקרבת המקום גם בורות שיגור, וקילומטר הפריד בין האזור הבטוח שצה"ל הגדיר לעקורים לבין נקודת התקיפה. את המידע הציג דובר צה"ל גם לתקשורת הזרה.
הגרי הדגיש בהצהרתו כי "חמאס יורה רקטות מהמקומות האלה לעבר ישראל מאז טבח 7 באוקטובר", וכן כי נמצאו מסמכים ועדויות נוספות לכך שנשק אוחסן באזור התקיפה. בנוסף, צה"ל פרסם הקלטה בין שני תושבים עזתים, שבה הם מציינים באופן ספציפי כי תחמושת שאחסן חמאס במקום התלקחה והתפוצצה כתוצאה מתקיפת חיל האוויר - וייתכן כי אף הובילה לפגיעה בחיי העקורים.
פורסם לראשונה: 21:42, 28.05.24