3 צפייה בגלריה
עמיחי אליהו
עמיחי אליהו
השר עמיחי אליהו. טען כי מעצר תושבי בורקה הגיע "אחרי לחצים מאוד גדולים שלנו"
(צילום: משה מזרחי)
אחרי המתקפות הקשות של חברי קואליציה על כוחות הביטחון בעקבות העימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר בורקה בשישי בערב שנגמרו בירי למוות בקוסאי מעטאן (19), גם שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) נכנס לאירוע. "הרוח שנכנסה לצה"ל ולמשטרה ולמערכות בשלושת העשורים האחרונים הובילה לאימוץ מראש של תפיסת העולם של הציבור הפלסטיני, שהופכת את המתנחלים לאשמים מראש", אמר אליהו הבוקר (שני) ב-ynet live.
זמן קצר לפני האשמתו החריפה של השר אליהו, חמישה פלסטינים תושבי בורקה, שני קטינים ושלושה בגירים, נעצרו בחשד שלקחו חלק בעימות הקטלני. לפי המשטרה, החמישה חשודים בתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה, וצפויים מעצרים נוספים.
3 צפייה בגלריה
 קוסאי ג'מאל מעטאן
 קוסאי ג'מאל מעטאן
"אתם לא תתייחסו ליהודים מראש בחזקת אשם ולפלסטינים בחזקת זכאי". קוסאי מעטאן, בן ה-19 שנהרג סמוך לבורקה בשישי
על כך אמר אליהו כי מעצר הפלסטינים הגיע "אחרי לחצים מאוד גדולים שלנו". על הטענות כי לחצים כאלו מצד הדרג הפוליטי עלולים להיות פסולים, השיב אליהו: "אנחנו אלה שקובעים את המדיניות, והמדיניות היא שאנחנו באים ואומרים: 'אתם לא תתייחסו ליהודים מראש בחזקת אשם ולפלסטינים בחזקת זכאי'".
לעומת השר מעוצמה יהודית, ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד) היה מרוכך יותר בגישתו לכוחות הביטחון. "זה לא פשוט להילחם נגד טרור יחידים, וזה הרבה בזכות השב"כ. השב"כ עושה עבודה מצוינת ומציל חיים. ממני לא תוציאו אי פעם מילה רעה על קציני ולוחמי צה"ל", ציין ביסמוט ב-ynet live.
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר הבוקר במשדר ב-ynet live כי "בחודשים האחרונים יש עלייה בפשיעה הלאומנית ובטרור הלאומני - שדוחפת פלסטינים לטרור". מוקדם יותר, נודע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי ראש השב"כ רונן בר הניח בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו - עוד לפני אירועי סוף השבוע - התרעה אסטרטגית בנוגע למצב בשטחים. השר מעוצמה יהודית התייחס לאמירתו של בר: "אז הוא אמר, אז מה קרה? התפקיד שלו זה לבצע ולומר את ההערכות שלו לראש הממשלה, אבל הוא לא קובע מדיניות".
ריאיון עם דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי
(צילום: אסף חן)

חלק מחברי הקואליציה לא הסתפקו בביקורת על כוחות הביטחון, והלכו לבקר בבית החולים את יחיאל אינדור, שחשוד שירה למוות במעטאן ונפצע בעצמו בראשו - בזמן שהחקירה נגדו עדיין בעיצומה. יחד עם אינדור נעצר גם אלישע ירד, יועצה הפרלמנטרי לשעבר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך (עוצמה יהודית). ח"כ מירב כהן (יש עתיד) התייחסה ב-ynet live לביקורים, ואמרה כי היא "לא יודעת אם מבחינה חוקית מותר לפגוש אנשים שיש נגדם חשדות, האם זה משבש איזשהו תהליך חקירה. פה צריך לראות שהנהלים הם אחידים לכולם".
ח"כ כהן התייחסה גם לעימותים עצמם, ואמרה כי "באירוע הזה אני לא הייתי, ואני לא יודעת בוודאות מה קרה שם, אבל זה בעיניי נשמע חשוד שאנשים הולכים לרעות צאן בחושך בערב שבת בסמיכות לכפר פלסטיני.משהו קצת מוזר בסיפור, אבל שיבדקו את זה וירדו לעומק".
אמנם על המקרה הספציפי בשישי בערב לא הייתה לחברת הכנסת מיש עתיד דעה נחרצת, אך הייתה לה בכל זאת ביקורת נוקבת: "מדובר באנשים שהם פורעי חוק שיושבים במאחזים לא חוקיים עם אידיאולוגיה משיחית גזענית. הם קשורים בחבל הטבור שלהם למפלגת עוצמה יהודית, וחלקם גם קשורים לאנשים במפלגת ציונות הדתית. התכנית שלהם היא להגיע למלחמה כוללת, שהרבה אנשים יהרגו באזור, סיפוח השטח, הקמת בית המקדש השלישי ומדינת הלכה. לשם אנחנו צועדים".
3 צפייה בגלריה
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
צבי סוכות מבקר את הפצוע מבנימין
צבי סוכות מבקר את יחיאל אינדור, אתמול. "ביקשו מאיתנו לא לדבר שום מילה על האירוע עצמו"
(מתוך טוויטר)
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) השיב ב-ynet live לביקורת החריפה של כהן, ואמר כי "היא כמובן יודעת שהדברים האלה הם הבלים. היא אומרת את הדברים כדי לפלג ולסכסך, וזה באמת עצוב, כי אנחנו נמצאים בתקופה שבה עם ישראל קרוע ומשוסע ומפולג". לדבריו, "בסוף אנחנו מדברים על עובדות. אם היה איזה בדל ראיה לטענות שלה, אז עוד איכשהו מילא, אבל אין כלום. זה סתם, זה הזיות".
סוכות היה אחד מהח"כים שביקרו את אינדור, ולדבריו צוותו קיבל אישור לביקור מהממונים על החקירה. "ביקשו מאיתנו לא לדבר שום מילה על האירוע עצמו. באנו, לא דיברנו על האירוע. היה חשוב מאוד לבקר אותו", אמר הבוקר סוכות ב-ynet live, והוסיף כי "זה לא עבר דרך לשכת השר לביטחון לאומי".
בריאיון ל-ynet live, התייחס דובר צה"ל לטענה שפניית המתנחלים לכוחות הביטחון בשישי בערב נעשתה בזמן אמת: "זה שקר. בשעה 20:00 קיבלנו טלפון ראשון מהמנגונים הפלסטיניים על חיכוך בבורקה. נוסע סיור על כביש 60 ולא רואה חיכוך כי החיכוך לא אירע על הציר. ב-20:52 אנחנו מקבלים טלפון מקצין ביטחון של גבעת אסף, קרוב לשעתיים אחרי שהאירוע החל. רק ב-21:09 אנחנו מקבלים את המיקום המדויק. אם היינו יודעים על המקרה ב-19:00 בערב, אני מניח בסבירות גבוהה שהיינו מונעים את האירוע הזה".
אחד החשודים, אלישע ירד, בבית המשפט
(צילום: גיל יוחנן)

ח"כ סוכות התייחס לטענות על כך שהפלסטינים הם אלו שהזעיקו את כוחות הביטחון, ולא המתנחלים. "כשקורה משהו, רוב התושבים כאן יתקשרו למוקד הביטחון של המועצה, שמתכלל את כל הגופים - מד"א, צבא, משטרה. אנשים לא מרימים טלפון ל-100 גם כשזורקים עליהם אבנים בכביש, ואגב מצוין, ככה זה אמור לקרות. גם הצבא היה רוצה שיתקשרו למוקד החירום של המועצות", ציין סוכות. לדבריו, "לפי מה שארגון 'חוננו' טוען, כן הייתה פנייה למוקד המועצה, והם כן בהחלט התקשרו למוקד החירום".
הח"כ מהציונות הדתית הביע גם ביקורת על הדרך שבה מתנהלת חקירת האירוע, ואמר כי הוא "חושב זה יגמר בלי שזה יתברר כי החקירה לא נוהלה פה כמו שצריך. היא מזוהמת". סוכות פירט את דבריו, ואמר כי "בסופו של דבר, כשהיה לך אירוע עם מאות מעורבים ואף אחד לא נחקר במשך כמה ימים מהצד הערבי, הסיכוי שאנשים לא תיאמו גרסאות, לא התכוננו למה הם יגידו בחקירה, כמעט ולא קיים".
על האמירות של דובר צה"ל בנוגע להשפעה של אירועי טרור יהודי על טרור פלסטיני, אמר סוכות: "אני לא חושב שערבי שחטף אבן מיהודי הופך להיות יותר אוהב ישראל אחר כך, אבל אני חושב שאנחנו חיים במציאות באמת בלתי אפשרית של פיגועים. אתה יודע, השב"כ ברוך השם נלחם בה כל היום, אבל פה ושם הם לא מצליחים. אני חושב שזה פשוט מייצר איזושהי סימטריה שהיא לא נכונה. אפשר לספור על יד אחת את האירועים שבהם יהודים רצחו ערבים בעשרות השנים האחרונות".