14 משאיות שבהן סיוע הומניטרי עברו אמש (יום ראשון) דרך מעבר רפיח לרצועת עזה באישור ישראל ולבקשת הממשל האמריקני. בבית הלבן אמרו, לאחר שיחתם של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו, כי "המנהיגים אישרו המשך זרימה של סיוע קריטי לעזה". הצעד לא עבר בשקט בקרב גורמים בקואליציה, בהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובלשכת רה"מ מיהרו להבהיר, אך לא להכחיש: "נמנע אספקה לא מפוקחת מצד אחרים".
2 צפייה בגלריה
מעבר רפיח נפתח לסיוע הומניטרי
מעבר רפיח נפתח לסיוע הומניטרי
מעבר רפיח
( צילום: AP / Hatem Ali)
2 צפייה בגלריה
השר זעם על "המשך הקונספציה שהובילה אותנו לאיפה שאנו נמצאים". נתניהו ובן גביר
השר זעם על "המשך הקונספציה שהובילה אותנו לאיפה שאנו נמצאים". נתניהו ובן גביר
השר זעם על "המשך הקונספציה שהובילה אותנו לאיפה שאנו נמצאים". נתניהו ובן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01
לפי הודעת הבית הלבן, בשיחתם הנוספת של ביידן ונתניהו השניים "דנו בהתפתחויות בעזה ובאזור". לטענת הבית הלבן, "ביידן בירך על שתי שיירות המשאיות הראשונות של סיוע הומניטרי שנכנסו לרצועה, והמנהיגים אישרו כי כעת תהיה המשך זרימה של סיוע קריטי לעזה". הסיוע ההומניטרי, נזכיר, נכנס לדרום רצועת עזה ממצרים באישור ישראל החל משלשום, חרף ההתנגדות של חלק ממשפחות החטופים והנעדרים.
הדבר לא עבר בשקט אצל שותפיו של נתניהו לקואליציה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תקף את ראש הממשלה, ברקע הודעת הבית הלבן, ואמר כי "כל הסכמה על 'סיוע רצוף לעזה', שלא כוללת שחרור כל החטופים שלנו, היא המשך הקונספציה שהובילה אותנו לאיפה שאנו נמצאים. הומניטרי רק תמורת שחרור כל החטופים".
בלשכת רה"מ לא הכחישו את הודעת הבית הלבן, אולם הבהירו לאחר המתקפה של בן גביר כי "ישראל לא תספק שום סיוע הומניטרי לעזה ותמנע כל אספקה לא מפוקחת מצד אחרים". עם זאת, כאמור, עד כה הסיוע ההומניטרי שהגיע לדרום הרצועה החל מאתמול גם ככה לא סופק מישראל, אלא ממצרים - דרך מעבר רפיח. שלשום הבהירו בישראל כי אותן משאיות עם ציוד הומניטרי נבדקות על ידי ישראל לפני שהן נכנסות לרצועה.
גורם ישראלי בכיר אמר הלילה לרשת CNN האמריקנית כי "לא תהיה הפסקת אש", למרות השיחות והמאמצים לשחרור יותר מ-200 חטופים שמוחזקים ברצועת עזה מאז מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. הגורם טען כי הוא "אינו מודע" לקריאות מצד האמריקנים לעכב את הפעולה הקרקעית כדי למצות את המגעים לשחרור השבויים - ואמר: "גם ישראל וגם ארה"ב רוצות שהם ישוחררו כמה שיותר מהר".
עם זאת, הבכיר הבהיר: "לא ניתן לתת למאמצים ההומניטריים להשפיע על המטרה שלנו לפרק את חמאס. הסכמנו לסיוע הומניטרי לרצועה, למרות שזה לא היה פופולרי בישראל".