דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן התייחס הערב (שלישי) להפגנות נגד המהפכה המשפטית שמתקיימות היום ברחבי הארץ, ומסר כי "אנו ממשיכים לעודד גישה מבוססת קונצנזוס לרפורמה משפטית, נקודה שהנשיא ביידן הדגיש שוב בסוף השבוע האחרון".
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ג'ו ביידן. "מעודדים קונצנזוס"
(צילום: gettyimages)
במענה לפניית ynet הוסיף הדובר כי "אנו קוראים לרשויות להגן ולכבד את הזכות להפגנות (התכנסות) בדרכי שלום". הוא הוסיף כי "ברור שיש בישראל ויכוח ודיון משמעותיים על התוכנית המוצעת. ויכוחים כאלה הם חלק בריא מדמוקרטיה תוססת".
מלבד הבית הלבן התייחסו גם במחלקת המדינה האמריקנית למהפכה המשפטית, וציינו כי "כפי שמסר ממשל ביידן, הדמוקרטיות הן בארה"ב והן בישראל מושתתות על מוסדות חזקים, איזונים ובלמים, ועל מערכת משפט עצמאית".
לפי מחלקת המדינה, "הנשיא אמר בעקביות, באופן פרטי והן באופן פומבי, כי רפורמות יסודיות כמו זו מחייבות בסיס רחב של תמיכה כדי שיהיו עמידות וממושכות. הנשיא היה ברור בכך שהוא מקווה שראש הממשלה נתניהו יעבוד למציאת פשרה כנה. אנחנו ממשיכים לעודד גישה שמבוססת על קונצנזוס בנוגע לרפורמה המשפטית".
2 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי ב שטרסבורג צרפת
הפרלמנט של האיחוד האירופי ב שטרסבורג צרפת
"עוקבים מקרוב אחר תוכניות ממשלת ישראל". פרלמנט האיחוד האירופי בצרפת
(צילום: רויטרס)
גם באיחוד האירופי התייחסו לחקיקה המשפטית, ומסרו כי "האיחוד האירופי ממשיך לעקוב מקרוב אחר תוכניות ממשלת ישראל לרפורמה במערכת המשפט, כולל ההצבעה השבוע בכנסת על הצעת חוק הסבירות".
עוד נמסר כי "בירכנו על פתיחת הדיאלוג הלאומי במרץ, בחסות נשיא ישראל, ואנו קוראים לכל הצדדים לחדש את ההידברות. חשוב שתהליך הרפורמה יהיה כוללני ויוביל לפשרה שכל אזרחי ישראל והמפלגות הפוליטיות יוכלו לקבל, ושלא מותיר אף אחד בחוסר זכויות".
באיחוד סיכמו כי "ישראל היא שותפה קרובה של האיחוד האירופי. יחסי האיחוד האירופי-ישראל מבוססים על ערכים משותפים, כגון דמוקרטיה, שלטון החוק, לרבות מערכת משפט עצמאית וזכויות אדם. חשוב שהערכים הללו יישמרו".
כיממה לאחר דבריו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, לפיהם הממשלה בראשותו של נתניהו היא "הקיצונית ביותר שהוא זוכר", שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שיסיים את תפקידו בקרוב, אמר אתמול ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ממשל ביידן לא יכול שלא להתערב במדיניות פנים ישראלית כשהוא רואה שישראל "יורדת מהפסים" בגלל המהפכה המשפטית. בשליחות הנשיא ביידן, הדגיש ניידס כי "אחת ההודעות ששלחתי לראש הממשלה הייתה ללחוץ על הבלמים, להאט את הקצב. נסה להגיע לקונצנזוס".
ניידס הודה כי זה נדיר שממשל אמריקני מתערב בענייני פנים של מדינות אחרות, אבל המהפכה המשפטית, לדבריו, עוררה סימני שאלה לגבי האסמכתות הדמוקרטיות של ישראל והקשר בינה ובין ארה"ב, אותו הוא מכנה "כמו קרובי כמו משפחה". "עם זה לפעמים מגיע מחיר נמוך, שמתבטא כשאנחנו חושבים שהדברים יורדים מהפסים", הוא הסביר.