נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מסרב לפרוש ומצהיר כי ירוץ עד הסוף בקרב החוזר על הנשיאות מול דונלד טראמפ, אבל עד כה מאמציו להרגיע את הפאניקה במפלגה הדמוקרטית, בעקבות ההופעה ההרסנית שלו בעימות, לא מועילים. בימים האחרונים השתתף ביידן בן ה-81 בשורת אירועים פומביים במטרה להוכיח לדמוקרטים ולכלל האמריקנים שהוא מסוגל להנהיג את המדינה ארבע שנים נוספות, חרף גילו המבוגר שנותן יותר ויותר את אותותיו, אבל בינתיים התוצאה הפוכה לגמרי – ועוד ועוד בכירים במפלגה קוראים לו לפרוש ולפנות את הדרך למועמד אחר.
5 צפייה בגלריה
שלט נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך עצרת שערך ב ויקונסין ב-5 ביולי
שלט נגד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במהלך עצרת שערך ב ויקונסין ב-5 ביולי
בייד בעצרת בסוף השבוע בוויסקונסין, ושלט שהונף נגדו שם בקהל: "העבר את הלפיד, ג'ו"
(צילום: SAUL LOEB / AFP, AP Photo/Morry Gash)
הריאיון של ביידן לרשת ABC
(מתוך X )

מבחן מרכזי שסומן על ידי תומכי ביידן היה הריאיון שהעניק בסוף השבוע לרשת ABC, הריאיון הראשון שלו לטלוויזיה האמריקנית מאז העימות. אולם למרות שהמראיין ג'ורג' סטפנופולוס נתפס כידידותי למדי, לאורך הריאיון מצא עצמו ביידן במגננה, אל מול שטף של שאלות בנוגע לגילו ולדיווחים על כך שבחודשים האחרונים מתרבים המקרים שבהם נראה מבולבל או חסר מרץ. כשנשאל על הדיווחים הללו לא הכחיש אותם מפורשות, טען שהוא "כשיר" – ונשמע גם כמי שמתכחש לסקרים שמעידים על הפער ההולך וגדל לטובת טראמפ. ביידן סירב בתוקף לפרוש מהמרוץ, ודחה גם את הקריאות לעבור בדיקה קוגניטיבית. כשנשאל על הלחץ הגובר במפלגה הדמוקרטית אמר כי יפרוש רק אם "האל הכול יכול" יתגלה בפניו.
הריאיון, כך נראה, רק הגביר את החשש בקרב הדמוקרטים. רשת NBC דיווחה כי בשיחות שערכה עם כמה מחוקקים במפלגה – בשעות שלאחר שידור הריאיון – הם הביעו פסימיות גדולה והשתמשו בתיאורים כמו "אנחנו אבודים" ו"פאקינג אסון". עד כה אמנם מדברים רוב המחוקקים הללו בעילום שם, אבל חמישה מהם כבר "שברו שתיקה" וקראו לביידן לפרוש בפומבי.

גם בכיר בבית הלבן מודאג: "ביידן מותש יותר"

המחוקקת המכהנת החמישית שעשתה זאת, אחרי שידור הריאיון, היא אנג'י קרייג ממינסוטה – ובכלי התקשורת האמריקניים הדגישו את העובדה שהיא הראשונה שעושה זאת ממדינת מפתח מתנדנדת. קרייג, שקראה לביידן "לפנות את הדרך לדור חדש של הנהגה", הדגישה את הכבוד הרב שהיא רוחשת לו – אבל ציינה כי מאז העימות תגובת-הנגד שלו לטראמפ נותרה חלשה וכי היא לא מאמינה שביידן יכול להוביל "קמפיין יעיל" ולנצח.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
מסרב לפרוש. ביידן בעצרת בסוף השבוע
(צילום: AP Photo/Morry Gash)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
ג'ו ביידן מודיע שהוא ממשיך להתמודד במרוץ לבחירות לנשיאות ארה"ב
(צילום: AP Photo/Morry Gash)
ההערכות במערכת הפוליטית בארה"ב, כך לפי הדיווחים, הן שקולות המרד במפלגה יגברו עם סיומה של הפגרה בקונגרס וחזרתם של המחוקקים לוושינגטון בימים הקרובים. יועץ של דמוקרט בכיר בקונגרס אמר ל-NBC כי שורת מחוקקים דנים ב"רצינות" באפשרות של העלאת חששותיהם באופן ישיר בפני ביידן – באמצעות מכתב פומבי. אחד המחוקקים אמר לרשת כי הם ישברו שתיקה "בקרוב". הוא הוסיף כי הריאיון האחרון של הנשיא גרם לו לתחושת צער: "הוא לחלוטין מנותק מהמציאות ומבודד מהאמת".
מחוקק נוסף שהתראיין ל-NBC הביע גם הוא תסכול ממה שכינה "התכחשות למציאות", ואמר שלא מדובר בפתרון למשבר וכי ביידן לא יצליח לשכנע כך את מצביעי המפלגה ביכולתו להמשיך לכהונה שנייה. גם ב"ניו יורק טיימס" דווח כי עם תום הפגרה בקונגרס עשוי להתגבש למעשה מרד, ואסטרטג דמוקרטי שמקורב למחוקקים מתונים בסיעה חזה: "הסכר עומד להיפרץ".
אף שבכירי המפלגה הדמוקרטית ממשיכים לפי שעה להתייצב לצדו, בהם מושלי מדינות כמו גווין ניוסאם מקליפורניה שאף נתפס כיורש פוטנציאלי, נראה שקולות המרד מחלחלים אט-אט גם מעלה. ב"ניו יורק טיימס" צוטט למשל גורם בכיר בבית הלבן, שהכריז כי גם הוא סבור שעל הנשיא לפרוש מהמרוץ.
5 צפייה בגלריה
קפיטול קונגרס סנאט בית נבחרים ארה"ב וושינגטון
קפיטול קונגרס סנאט בית נבחרים ארה"ב וושינגטון
הפגרה תסתיים, ואז "הסכר ייפרץ". בניין הקפיטול
(צילום: Mandel NGAN / AFP)
המחליפים האפשריים, אם ביידן יפרוש
הבכיר, שדיבר בעילום שם מחשש שיפוטר את יתגלה שמו, אמר כי בעקבות צפייה בנשיא באירועים פרטיים ופומביים, שבמהלכם ליווה אותו, הוא הגיע למסקנה שביידן לא יכול לנהל קמפיין באופן אגרסיבי ולהביס את טראמפ. הבכיר, שבעיתון ציינו כי עבד עם ביידן גם בקמפיין הקודם ב-2020 וגם בתקופה שבה שימש כסגן הנשיא של ברק אובמה בעשור שעבר, אמר כי גילו המבוגר מראה יותר ויותר את אותותיו בחודשים האחרונים. לדבריו ביידן מדבר לאט יותר, חלש יותר ובאופן מקוטע יותר, ובמפגשים פרטיים גם נראה מותש יותר.

תעביר את הלפיד, ג'ו

ביידן עצמו, אגב, הודה בשבוע שעבר כי הוא צריך כנראה "לישון יותר", אבל ממשיך לטעון כי הוא כשיר לכהונה נוספת – שאם יזכה בה וישלים אותה, יהיה בן 86 בסיומה. בבית הלבן אמנם מכחישים נחרצות את הצורך של הנשיא לעבור בדיקה קוגניטיבית, אבל נראה שהסירוב הזה נתפס כחשוד לא רק בקרב הרפובליקנים – אלא גם בקרב לפחות חלק מתומכי הנשיא. "זה הופך לסוגיה", ציין מחוקק דמוקרטי אחד לפי NBC.
לכך מצטרף גם דיווח בסוף השבוע בעיתון "ניו יורק פוסט", ולפיו בינואר האחרון נפגש רופאו האישי של ביידן, ד"ר קוויון אוקונור, עם ד"ר קווין קנארד – נוירולוג ומומחה למחלת פרקינסון מבית החולים וולטר ריד (שבו מטופלים באופן מסורתי נשיאי ארה"ב). בדיווח לא צוין מה הייתה מטרת המפגש, שבו השתתף בין היתר גם קרדיולוג מוולטר ריד, ולא נאמר במפורש אם החשש הוא שביידן עצמו סובל מפרקינסון או ממחלה כלשהי. בבית הלבן הכחישו אחרי העימות שהנשיא סובל מדמנציה או מפרקינסון, אך הודו כי עבר בדיקה קצרה על ידי רופאו לאחר מכן. הוא עצמו טען בריאיון האחרון שהעניק כי היה חולה במהלך העימות וכי חש במהלכו "נורא".
טראמפ לועג לביידן: "בעטתי בערימת החרא הזקנה והמפורקת הזאת"

כחלק מהלחץ הגובר במחנה הדמוקרטי, ב"ניו יורק טיימס" מדווחים על קמפיין שמתארגן כעת תחת הכותרת "העבר את הלפיד", במטרה ללחוץ על הצירים שבהם ניצח ביידן במסגרת הפריימריז הדמוקרטים – כלומר חברי המפלגה שאמורים לאשרר את מועמדותו בוועידה הדמוקרטית הלאומית שתיערך בחודש הבא. כללי המפלגה יוצרים מצב שבו ניתן יהיה לבחור בוועידה מועמד דמוקרטי אחר אך ורק אם ביידן יפרוש מרצונו, ומטרת הקמפיין היא לגרום לנשיא ולאנשיו להבין שהדרישה לכך מגיעה גם מה"בייס". במסגרת הקמפיין צפויה כנראה גם חתימה על עצומה, וב"טיימס" ציינו כי כשביידן נאם בסוף השבוע בעצרת בוויסקונסין, אחד האנשים בקהל נצפה מניף שלט עם מסר דומה: "ג'ו, תעביר את הלפיד".