4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
ג'ו ביידן ושי ג'ינפינג
(צילום" AP)
התבטאות חריגה נוספת של ביידן: קצת יותר מיממה לאחר שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נועד באופן נדיר בביג'ינג עם נשיא סין שי ג'ינפינג, במטרה להפחית את המתיחות בין שתי המעצמות - נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא הלילה (בין שלישי לרביעי) לשי "דיקטטור".
ביידן אמר את הדברים במהלך אירוע גיוס כספים בקליפורניה, כשהתייחס לפרשת בלון הריגול הסיני שחלף מעל שמי ארה"ב בתחילת השנה - תקרית שהגבירה משמעותית את המתיחות בין המעצמות. "הסיבה לכך ששי ג'ינפינג התעצבן מאוד אחרי שהפלתי את הבלון הזה היא כי הוא לא ידע שהוא שם", אמר ביידן. "זו מבוכה גדולה מאוד עבור דיקטטורים כשהם לא יודעים מה קורה. הבלון לא אמור היה להגיע לשם, הוא סטה מהמסלול".
4 צפייה בגלריה
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
נשיא סין שי ומזכיר המדינה בלינקן לוחצים ידיים, שלשום בבייג'ינג. הלילה ביידן קרא לו "דיקטטור"
(צילום: AFP)
ההתבטאות החריגה עוררה את זעמה של בייג'ינג, שמסרה הבוקר כי דבריו של ביידן הם "אבסורדיים, חסרי אחריות ולא משקפים את המציאות". דוברת משרד החוץ בסין, מאו נינג, הוסיפה כי בדבריו ביידן הפר בצורה חמורה את "הכבוד הפוליטי" של סין וכי מדובר ב"פרובוקציה" מצדו.
התקרית הדיפלומטית עלולה כעת לפגוע בהישגים הצנועים שרשם הביקור שערך בתחילת השבוע מזכיר המדינה בלינקן בבייג'ינג. פרשנים במערב העריכו כי הביקור נועד להוות הכנה למפגש עתידי בין הנשיא הסיני לנשיא ביידן, ואחרי האמירה החריפה שלו הלילה לא ברור אם מפגש שכזה יוכל לצאת אל הפועל.
בלינקן, שביקורו בסין היה הראשון שעורך שם מזכיר מדינה אמריקני כלשהו זה חמש שנים, הציב לעצמו כיעד להגביר את ערוצי התקשורת בין המעצמות – כשברקע החשש שעימות ישיר יפרוץ ביניהן בעקבות אי-הבנה כלשהי. בלינקן נפגש כאמור עם הנשיא שי, שהביע אופטימיות בנוגע לאפשרות ל"ייצוב היחסים" בין בייג'ינג לוושינגטון, וטען כי בשיחות שניהלו אנשיו עם בלינקן נרשמה התקדמות מסוימת, אותה הוא לא פירט. גורם במשרד החוץ הסיני אף הצהיר אחר כך כי ביקורו של בלינקן מציין "התחלה חדשה".
4 צפייה בגלריה
בלון הסיור בשמי מונטנה
בלון הסיור בשמי מונטנה
הבלון שתועד בשמי ארה"ב בפברואר
(צילום: רויטרס)
יירוט הבלון הסיני בשמי ארה"ב, בפברואר

אף שהצדדים הודיעו על נכונותם להמשך השיחות בדרגים הבכירים, הם לא רשמו התקדמות בסוגיות המחלוקת עצמן – ובהודעה שפרסם שלשום משרד החוץ בבייג'ינג, לפני המפגש בין בלינקן לשי, הוא השמיע קו לוחמני למדי. בין היתר טען שהשורש למתיחות מול ארה"ב הוא "תפיסה מוטעית" שלה בנוגע לסין, הזהיר כי היחסים בין המדינות נמצאית בשפל ועומדים בפני "צומת קריטי" – ואף שיגר איום מרומז כשאמר כי נדרשת כעת "בחירה בין דיאלוג לעימות, בין שיתוף פעולה לסכסוך".
בין ארה"ב לסין, נזכיר, שלל מחלוקות ארוכות שנים בסוגיות הנעות משיטות המסחר המושחתות שבייג'ינג נוקטת לכאורה ועד הפגיעה שלה בזכויות אדם, אבל בשנים האחרונות היחסים בין המעצמות הידרדרו משמעותית, בין היתר בעקבות חיסול הדמוקרטיה בהונג קונג; האיומים ההולכים וגוברים של סין לכבוש את טייוואן; ההתעצמות הצבאית שלה והתנהגותה האגרסיבית בניסיון לאכוף שליטה על נתיבי השיט בים סין הדרומי; וכן סירובה לגנות את רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה.
בנובמבר אשתקד נועד ביידן עם שי בשולי פסגת ה-G20 באינדונזניה, אבל מאז היחסים רק המשיכו להידרדר וסין אף ניתקה באופן מדאיג את הדיאלוג בין הדרגים הצבאיים של המדינות. בלינקן עצמו אמור היה לבקר בבייג'ינג כבר בפברואר, אבל דחה את הביקור בעקבות גילוי אותו בלון ריגול הסיני בשמי ארה"ב. וושינגטון האשימה אז שסין מנהלת תוכנית ריגול חוצת-יבשות באמצעות בלוני ריגול, ומוקדם יותר החודש האשימה שכחלק ממאמצי הריגול שלה סין אף הקימה "בסיס ריגול" בקובה. לפי דיווח שאותו ממשל ביידן כינה "לא מדויק", בייג'ינג סיכמה עם המשטר הקומוניסטי באי, ששוכן דרומית לפלורידה, על הקמת תחנת האזנה אלקטרונית – בתמורה למיליארדי דולרים.
ביידן: "פוטין - דיקטטור שמבצע רצח עם"

4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם כתבים צבאיים רוסים ו בלוגרים צבאיים בקרמלין מדבר על מלחמה ב אוקראינה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם כתבים צבאיים רוסים ו בלוגרים צבאיים בקרמלין מדבר על מלחמה ב אוקראינה
"דיקטטור, בריון, פושע מלחמה". ולדימיר פוטין
(צילום: AP)
זו לא הפעם הראשונה שבה ביידן קורא למנהיג מעצמה יריבה "דיקטטור". במרץ אשתקד, כחודש לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה, ביידן כינה את הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין "דיקטטור רצחני, בריון של ממש", יומיים לאחר שכבר כינה אותו "פושע מלחמה". כחודש לאחר מכן הוא שוב אמר שפוטין הוא "דיקטטור שמבצע רצח עם". בין שתי האמירות הללו ביידן אף אמר על פוטין: "למען האל, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון". אמירה זו עוררה מבוכה מכיוון שהתפרשה בעולם כקריאה להפלת המשטר במוסקבה, והבית הלבן מיהר להבהיר שכוונתו הייתה שאסור לאפשר לפוטין ליהנות משליטה בשכנותיה של רוסיה או באזור, ושהוא "לא דיבר על השליטה של פוטין ברוסיה או על שינוי משטר". בדצמבר האחרון הנשיא האמריקני אמר שפוטין עושה דברים "חולים" במהלך המלחמה.
רק בסוף השבוע האחרון הוא ניפק עוד אמירה לא לגמרי ברורה ששימשה תחמושת ליריביו, הטוענים כי הוא אינו בקו הבריאות ואינו כשיר לתפקיד. בתום נאום שנשא בקונטיקט ושבו קרא להקשיח את ההגבלות על רכישת נשק ונשיאתו, הכריז ביידן: "אלוהים, נצור את המלכה, בן אדם!" (God save the queen, man!), לפני שירד מהבמה.
הסיום המפתיע לנאום ביידן: "אלוהים, נצור את המלכה, בן אדם!"

עיתונאים בארה"ב מיהרו לציין כי לא ברור למה בדיוק התכוון ביידן בהצהרתו המלכותית. "אלוהים, נצור את המלכה" היא הצהרת נאמנות שנהגו הבריטים לשאת לכבוד המלכה אליזבת השנייה, אבל לנאום הלילה לא היה שום קשר לבריטניה, והמלכה הלכה לעולמה בספטמבר ומאז הוחלף נוסח ההצהרה ל"אלוהים, נצור את המלך", לכבוד המלך החדש צ'רלס. לא היה ברור גם מדוע ביידן חתם את האמירה בתוספת "בן אדם".
זמן מה אחר כך, בעקבות תהיות העיתונאים, נדרש הבית הלבן לסוגיה, ואוליביה דלטון, סגנית הדוברת של ביידן, הסבירה שבאמירה "אלוהים, נצור את המלכה" הנשיא הגיב לאדם כלשהו בקהל. לפי שעה האדם שאליו כוונה לכאורה הצהרת ביידן לא זוהה ולא אותר.
דבריו של ביידן מעוררים עניין בארה"ב בצל הדיון הציבורי על החלטתו להתמודד על כהונה נוספת כנשיא בנובמבר של השנה הבאה, כשיהיה בן 82. כבר עם כניסתו לבית הלבן בינואר 2021 היה ביידן הנשיא האמריקני המבוגר אי פעם, בן 78, ואם ינצח בבחירות וישלים כהונה שנייה, פירוש הדבר שהוא יעזוב את הבית הלבן בגיל מתקדם באופן בלתי רגיל לנשיא – 86.
ביידן נופל בטקס הצבאי החודש, אחרי שנתקל בשק חול
(מתוך טוויטר)

בספטמבר שעבר: ביידן תהה "איפה ג'קי?"
(צילום: רויטרס)

ביידן ידוע כבר שנים ארוכות כאדם בעל לשון משוחררת וכמי שמנפק פליטות פה לא ברורות, ואת חלקן תולים רבים בחוש ההומור המוזר והמגושם שלו; אלא שבהיותו מנהיג המעצמה מספר אחת בעולם יריביו – וגם חלק מאוהדיו – תוהים יותר ויותר אם מעידותיו מלמדות כי הוא סובל מירידה קוגניטיבית, העלולה לפגוע גם בתפקודו כנשיא. דוגמה אחת למעידה כזו הייתה האירוע בספטמבר אשתקד שבו פנה לקהל ושאל "איפה ג'קי?", כשכוונתו לחברת הקונגרס הרפובליקנית ג'קי ולורסקי: נראה כי שכח שוולורסקי נהרגה בתאונת דרכים שבועות אחדים לפני כן.
בשנתיים וחצי האחרונות גם תועד ביידן לפחות פעמיים נופל בפומבי, בין השאר כשרץ במעלה המדרגות למטוס הנשיאותי "אייר פורס 1". בתחילת החודש הנוכחי נתקל בשק חול בדרכו לרדת מהבמה בטקס צבאי, ואז נפל וקם מיד על רגליו בעזרת אנשים שהיו סביבו. בשנה שעברה נפל מאופניו במהלך רכיבת בוקר בחופשה בדלאוור. במקרים אחרים טענו יריביו שבבואו לפנות את הבמה בתום נאומים הוא נראה מבולבל ומתקשה לאתר את היציאה, אם כי יועציו אמרו כי אין ממש בדברים, וכי תנועותיו פשוט פורשו שלא נכונה על-ידי מתנגדיו.
בצל הדיון הציבורי על מצבו הבריאותי, ביידן עצמו מרבה לאחרונה להתלוצץ על גילו המתקדם (בין השאר אמר: "ליד מרדוק אני הארי סטיילס"), ולטעון כי הגיל הזה הוא יתרון משום שפירושו הוא שהוא הנשיא המנוסה ביותר שדרך אי פעם בבית הלבן. גם במהלך נאומו הלילה בקונטיקט התלוצץ ביידן על גילו, והציג עצמו כבן 110. כשדיבר על כך שלרבים בציבור האמריקני נמאס מתקריות הנשק האלימות בארה"ב אמר הנשיא: "לרבים מכם כבר אין כוח לזה. אתם עייפים. ובכן, אני מבין את זה. נסו להיות בני 110 ולעשות את זה שוב". הוא סחט קולות צחוק מהקהל, ואז המשיך: "צחוק בצד, הרבה אנשים מתוסכלים"