בצוות המשא ומתן שעוסק בקידום עסקה לשחרור חטופים מתקיימות בשעות האחרונות (חמישי) התייעצויות דחופות על האופן שבו ניתן למנף את חיסולו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ולקדם עסקה מהירה לשחרור 101 החטופים הישראלים המוחזקים בשבי. בהתייעצויות הללו דנים בין היתר כיצד לייצר ״מינימום כאוס״ של העברת השליטה והפיקוד בעזה לצמצום פגיעה בחטופים, וכיצד לפעול מול אנשי ארגון הטרור והשומרים המחזיקים בחטופים.
בינתיים, גורמים בישראל יצרו קשר עם קטאר כדי שמתווכים מטעמה יפעלו במהירות מול חמאס חו"ל ופנים – כדי לאתר ציר שדרכו אפשר יהיה לנהל מגעים. המטרה היא כאמור למלא מהר את החלל שהותיר סינוואר כדי לוודא שיש פיקוד ושליטה, וכדי שהשומרים שמחזיקים בחטופים לא יעשו דין לעצמם. גורמים שמעורים בפרטים הדגישו את חשיבות הפעולות המהירות כדי למנוע מצב שבו שובים ינהגו מתוך תחושת נקם.
משפחות חטופים בתל אביב, הערב
(צילום: עידו ארז)

2 צפייה בגלריה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
לוחמי ביסל"ח עם גופת יחיא סינוואר ברצועת עזה
הלוחמים עם גופת סינוואר ברצועת עזה
2 צפייה בגלריה
הפגנה לשחרור החטופים בשער בגין בתל אביב
הפגנה לשחרור החטופים בשער בגין בתל אביב
״למנף לעסקה״. הפגנה לשחרור חטופים, הערב בת״א
(צילום: דנה קופל)
בהתייעצויות נבחנים כמה רעיונות לשם כך. אחד מהם הוא להעניק מרחב של חסינות למי שינהל את המגעים לעסקה בחמאס, כדי להבטיח לו שישראל לא תפגע בו ובלבד שיתחייב לשמור על החטופים.
אפשרות נוספת שנבחנת היא להציע בפומבי לכל מי שאוחז בחטופים לשתף פעולה, תוך התחייבות ישראלית שלא לפגוע בו, ואף לגמול לו בכסף, בהגירה למדינה שלישית ובחנינה. כך הציע נתניהו הערב בהצהרתו המוקלטת: "אני קורא לכל מי שמחזיק בחטופינו - מי שיניח את נשקו וישיב את חטופינו - נאפשר לו לצאת ולחיות. ובאותה מידה אני אומר: מי שיפגע בחטופינו - דמו בראשו. נבוא איתו חשבון".
נתניהו בהצהרה אחרי חיסול סינוואר
(צילום: יציק שחר/ לע״מ)

לאחר דבריו אלה של נתניהו, עינב צנגאוקר, אמו של מתן שנחטף לעזה, מסרה כי ״אין שמחה בערב כזה, לא תהיה שמחה עד שמתן ועוד 100 חטופים לא יחזרו. ראש הממשלה פנה למשפחות החטופים ואני פונה אליו: סינוואר חוסל, נגמרו לך התירוצים. תציב יוזמה ישראלית״.
בתוך כך, ההערכה בישראל היא כי מי שיחליף את סינוואר יהיה אחיו מוחמד, שאליו כבר העביר סמכויות לפני שירד מתחת לרדאר. בנוסף, ניתן לומר בזהירות כי חיסולו הדרמטי של סינוואר, בפרט אם כתוצאה ממנו תחול התקדמות בהחזרת החטופים - עשוי להשפיע על המועד שבו ישראל תתקוף באיראן. ניתן להעריך כי אם ישראל תעריך שיש סיכוי לעסקה מהירה – היא תשהה את התקיפה כדי לא לחבל בסיכויים אלה.
אינפו אינפוגרפיקה בכירי חמאס שחוסלו
מוקדם יותר הערב אישר הצבא באופן רשמי את חיסולו של סינוואר אמש. חיסולו אושר לאחר השלמת תהליך זיהוי גופתו, שעות לאחר שתמונות שלה פורסמו ברשתות. "סינוואר תכנן והוציא לפועל את המתקפה הרצחנית, וקידם את האידיאולוגיה הרצחנית שלו במהלך המלחמה ולפניה, והוא אחראי להירצחם וחטיפתם של ישראלים רבים", נכתב בהודעת צה"ל ושב"כ.
בהודעה נאמר כי "סינוואר חוסל לאחר שנה שבה הסתתר בלב אוכלוסייה אזרחית בעזה, ובמסתור בעל ובתת-הקרקע במנהרות החמאס. עשרות פעולות שביצעו צה"ל ושב"כ בשנה האחרונה, ובשבועות האחרונים במרחב בו חוסל, צמצמו את מרחב הפעילות של יחיא סינוואר שנרדף על ידי הכוחות, והביאו לחיסולו".