במחלקת המדינה נשאלו אמש (יום חמישי) על התוכנית חסרת התקדים של ממשלת נתניהו להזרמת כמיליארד שקלים שיושקעו בהתנחלויות ביהודה ושומרון, והבהירו כי הם "מתנגדים להרחבת ההתנחלויות". בתדרוך עיתונאים של סגן דובר מחלקת המדינה ודנט פטאל הוא אמר כי "עמדתנו בנושא ברורה ועקבית. הרחבת ההתנחלויות מסכנת את ההיתכנות של פתרון שתי המדינות. זה יגביר את המתיחות ופוגע באמון בין הצדדים". לדבריו, וושינגטון מפצירה בישראל "להימנע ממעשים אלה, שיקדמו מאחזים".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב נגד התוכנית שמובילה ממשלת נתניהו. "מפצירים בישראל - הימנעו מכך"
ארה"ב נגד התוכנית שמובילה ממשלת נתניהו. "מפצירים בישראל - הימנעו מכך"
ארה"ב נגד התוכנית שמובילה ממשלת נתניהו. "מפצירים בישראל - הימנעו מכך"
(צילום: AFP, רויטרס)
את התוכנית מובילה אורית סטרוק, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות. על פי הנתונים שפורסמו ב"כלכליסט" השבוע, ההיקף הכספי של התוכנית כרגע הוא 672 מיליון שקלים מתקציב 2024-2023, אבל יש בה סעיפים שהעלות שלהם טרם נקבעה. חלק מסעיפי התוכנית נקבעו בהסכמים על הכספים הקואליציוניים, וייתכן שיהיה צורך להסיט תקציבים שיועדו למטרה אחרת לצורך התוכנית הזו. שליש מהסכום יגיע מתקציב המשרד של סטרוק ושאר הכסף ממשרדים אחרים, בעיקר ממשרדי האוצר, הפנים והביטחון.
הכספים, כמובן, יושקעו רק באזרחים הישראלים שבשטחי C ולא בפלסטינים המתגוררים לידם, ולא ביישובים בסיכון ביטחוני כמו עוטף עזה, ואף לא ביישובים פריפריאליים בגבולות המדינה. בכירים בממשלה מעריכים כי כיום, לאחר שאושר החוק לצמצום עילת הסבירות, יהיה קל יותר לממשלה להעמיד החלטות עם קריטריונים שרירותיים כאלה במבחן בג"ץ.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"מעבירים החלטת ממשלה לחיזוק החוסן ביו"ש, ולא מתנצלים". סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
הנימוק לתוכנית הנרקמת הוא חיזוק החוסן האזרחי ביישובים הישראליים ביהודה ושומרון. המטרה המוצהרת היא לספק כלי סיוע להתנחלויות שנמצאות תחת איום של פעילות חבלנית. אבל בניגוד להסבר הזה, יש בתוכנית סעיפים רבים שנועדו להגדיל את ההתיישבות היהודית באזור וקשה למצוא את הקשר שלהם להגנה מפני טרור.
השרה סטרוק הגיבה על הפרסום בכלכליסט וכתבה שלשום בטוויטר: "כן, בעיצומו של גל טרור אנחנו מעבירים החלטת ממשלה לחיזוק החוסן האזרחי ביישובי יו"ש. וממש לא מתנצלים. חיזקנו את עוטף עזה ב-1.3 מיליארד שקלים. ביו"ש אוכלוסייה גדולה פי שבעה, גם היא תקבל חיזוק. מחזקים גם את הגליל, כידוע, וגם את יישובי הגלבוע, בקרוב החלטות מצוינות גם שם. לא יהיו אזרחים סוג ב'".
פורסם לראשונה: 22:28, 17.08.23