3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"הדברים חייבים להתקדם בקצב משמעותי יותר". שר הבריאות ניצן הורוביץ
(צילום: קובי קואנקס)
יותר מתשעה חודשים לאחר ההבטחות ההיסטוריות של שר הבריאות ניצן הורוביץ לקהילה הטרנסית, ולקראת חודש הגאווה, קוראים לו ארגוני קהילת הלהט"ב לקדמן ולעמוד בהבטחותיו, שכן על פי בדיקת ynet יישומן מתקדם בעצלתיים. "נגמר לנו הזמן לחכות", אומרים בארגוני הקהילה, ובכיר באחד הארגונים מוסיף: "יש רצון טוב מלשכת השר אבל בנקודת הזמן נוכחית נראה שהדברים זוחלים. זו הזדמנות פוליטית שאולי לא תחזור והדברים חייבים להתקדם בקצב משמעותי יותר".
זמן ההתאמה היום לניתוח להתאמה מגדרית במימון ציבורי בישראל עשוי להגיע לחמש שנים, והוא נעשה לאחר אישור ועדה של משרד הבריאות ורק במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. בנוסף, יש לציין כי רק רופא אחד בישראל מבצע את הניתוח התחתון ולמעשה, זהו אחד הניתוחים היחידים שהמשרד מאשר באופן פרטני והוא נעשה במימון ציבורי בלבד. בעוד שבעבר פנו לוועדה כ-20 מועמדים ומועמדות שביקשו לעבור את הניתוח, בשנים האחרונות מספרם עלה למאות, וחלק גדול מהנשים והגברים מעדיפים לעבור את הניתוח בחו"ל, ובעיקר בתאילנד, בעלות של עשרות אלפי דולרים, במקום להמתין בישראל.
3 צפייה בגלריה
אלישע אלכסנדר
אלישע אלכסנדר
"אנחנו מחכים לשינויים הללו שנים ארוכות". אלישע אלכסנדר, מנכ"ל מעברים לקשת הטרנסית
(צילום: איתי יעקובוביץ)
בחודש אוגוסט כינס השר הורוביץ מסיבת עיתונאים מיוחדת בשיבא שבה הכריז על הרפורמה לקהילה הטרנסית, והבטיח בין היתר לקצר את זמן ההמתנה לניתוח. עד לכניסתו של הורוביץ לתפקידו הניתוחים נעשו במשך יומיים בלבד בחודש. בחודשים האחרונים נוסף עוד יום שמוקדש לתיקוני ניתוחים קודמים ויום רביעי אמור להתווסף בשבועות הקרובים, לטענת לשכת השר. מבדיקת ynet עלה כי אכן נוסף יום ניתוחים נוסף ויום רביעי צפוי להתווסף, אך בתקופה הקרובה ולא באופן מיידי.
על פניו, מדובר בהכפלה מסתמנת במספר ימי הניתוח, אך בפועל צוואר הבקבוק הוא כזה שלא יאפשר קיצור משמעותי בזמן ההמתנה. בנוסף, בניגוד להבטחתו של הורוביץ, עד כה לא פרסם המשרד נוהל מתקדם ועדכני שמסדיר את נושא הניתוחים להתאמה מגדרית, אך יש לציין כי בשבוע שעבר התקיים דיון ראשון בנושא במשרד הבריאות. גם הרחבת ההכשרות לצוותים הרפואיים בנושא הקהילה הטרנסית והקלה בביורוקרטיה מצד קופות החולים טרם קודמו.
"אנחנו מחכים לשינויים הללו שנים ארוכות", אומר מנכ"ל מעברים לקשת הטרנסית, אלישע אלכסנדר. "הבירוקרטיה, התורים וחוסר השקיפות בוועדה דוחקים אותנו לניתוחים פרטיים בחו"ל, ומובילים אותנו לעוני. ההליך הזה וההמתנה שנים לניתוח הורגים את הקהילה שלנו, פשוטו כמשמעו. אבל יש לנו קהילה חזקה וכל ארגוני הקהילה הגאה בישראל איתנו במאבק הזה כי זכויות טרנס הן זכויות אדם". אלכסנדר הוסיף כי "אחרי שנים של מאבק, במהלך הכהונה של הורוביץ התחלנו לראות שינוי במשרד הבריאות, התחיל שיח עם הקהילה ונראה שיש התקדמות. אבל נגמר לנו הזמן לחכות. אנחנו מצפים לראות שינוי אמיתי ומאמינים ששר הבריאות הנוכחי יוכל להביא לפריצת דרך".
3 צפייה בגלריה
הילה פאר
הילה פאר
"ההדרה והאפליה כלפי הקשת הטרנסית פוגעות בכולנו". הילה פאר, יו״ר האגודה למען הלהט״ב
(צילום: ליאור חורש)
גם באגודה למען הלהט"ב קוראים להורוביץ להזדרז ולקדם את יישום ההבטחות שלו. "ההדרה והאפליה כלפי הקשת הטרנסית פוגעות בכולנו, ואחת הזירות החשובות ביותר לתיקון עמוק היא מערכת הבריאות", אומרת יו״ר האגודה למען הלהט״ב הילה פאר. "לאחר שנים של הזנחה, שר הבריאות הורוביץ החל לקדם במשרדו עבודת מטה בנושא זה, וזאת הזדמנות מצוינת לעמוד בהבטחות לקיצור זמני ההמתנה לניתוחי התאמה מגדרית, ולתקן את המדיניות הנוכחית והמיושנת ביחס להליכי התאמה מגדרית כמכלול״.
מלשכת שר הבריאות נמסר בתגובה: "אחרי שנים של מאבקים, עברנו סוף סוף להישגים. שר הבריאות הציג בזמן קצר הישגים מהפכניים בתחום השוויון ללהט"ב. פונדקאות, תקציבים תקדימיים, איסור טיפולי המרה, הפסקת האפליה המשפילה בתרומות הדם ושיפור הנגשת המערכת לקהילה הטרנסית הם רק חלק מההישגים. תחת השר הוכפל מספר התורים לניתוחים להתאמה מגדרית, ובימים אלו יום רביעי התווסף. חוזר המנכ"ל ההיסטורי הנוגע לקהילה הטרנסית עומד בשלבים מתקדמים מול גורמי המקצוע במשרד ומול האגודה למען הלהט"ב.
"הוועדה בראשות ד"ר בועז לב בנושא הטבת הטיפול הייעודי לקהילה הטרנסית התכנסה בשבוע שעבר. התאמת חוזר הפונדקאות עודכן, מעבר לפסיקת בג"ץ, כך שיאפשר הורות שווה גם לקהילה הטרנסית. ועדת סל התרופות הכניסה לראשונה טיפול לשינוי קול לסל התרופות, ובנוסף, בחודש הבא יציג השר הורוביץ הישגים משמעותיים נוספים בתחום השוויון לקהילה הגאה, הקהילה הטרנסית בפרט, ולכל אדם בישראל".