בשנת 2023 חלה עלייה של 6.6% במספר תאונות הדרכים הקטלניות לעומת שנת 2022 ושל 2.2% במספר תאונות הדרכים הקשות שבהן לא היו הרוגים. כך עולה מדוח סיכום תאונות הדרכים עם נפגעים לשנת 2023 שפרסמה היום (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מנגד, מספר סך כל התאונות בכבישים הישראליים ירד בכ-15.1% ומספר התאונות הקלות ירד בכ-21.2%.
בשנת 2023, דווחו למשטרה 8,832 תאונות דרכים עם נפגעים, ובתאונות אלה נפגעו 15,897 בני אדם. מספר התאונות הקטלניות בשנת 2023 עמד על 340, לעומת 319 בשנת 2022, וגבוה ב-8.4% לעומת ממוצע השנים 2021-2019.
לפי נתוני הלמ"ס, בשנה שעברה חלה עלייה של 3.4% במספר ההרוגים בכבישים ושל 2.3% במספר הפצועים הקשה, לעומת ירידה של 17% במספר הפצועים קל ושל 13.9% בסך כל הנפגעים בתאונות. נכון להיום בבוקר, מתחילת השנה נהרגו 193 בני אדם בכבישי ישראל, עלייה של כ-20% לעומת השנה שעברה. בכך, שנת 2024 בדרך להיות השנה הקטלנית ביותר בכבישים ב-18 השנים האחרונות, ולפי הערכות יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) - בסופה נעמוד על כ-450 הרוגים בכבישים.
על אף הירידה במספרים המוחלטים של סך כל הנפגעים בשנים האחרונות, בלמ"ס מציינים כי בשיעור הנפגעים באופן חמור, הרוגים ופצועים קשה, לא חל שינוי בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, שיעור התאונות החמורות עלה בשנת 2023 ל-30.7%, לעומת 25.4% בשנה שלפני, 22% בשנת 2021 ו-20.2% בשנת 2020.
עוד לפי הנתונים, 66% מהתאונות היו התנגשויות של כלי רכב, 25% כללו פגיעה בהולך רגל, 6% היו תאונות של רכב יחיד ו-3% סווגו כתאונות אחרות. בנוסף, מרבית התאונות ככלל קרו בתוך העיר, בעוד 54.7% מהתאונות הקטלניות אירעו דווקא בדרכים לא-עירוניות. כמו כן, נמצא כי 25.3% מהולכי הרגל שנפגעו היו בני 65 ומעלה – פי שניים מחלקם בכלל האוכלוסייה, וכ-42.3% ממקרי המוות של כלל הולכי הרגל - התרחשו דווקא במעבר חצייה.
כמו כן, מהדוח עולה כי בשנת 2023 חלה עלייה של 7.1% במספר ההרוגים היהודים וירידה של 14% במספר ההרוגים הערבים, אולם השנה מגמה זו השתנתה באופן דרמטי. מתחילת השנה ועד היום נרשם זינוק של לא פחות מ-65% במספר ההרוגים החברה הערבית, לעומת עלייה של 12% בהרוגים היהודים. שיעור ההרוגים הערבים בתאונות הדרכים מתחילת השנה עומד על 34%, לעומת חלקם באוכלוסייה שעומד על כ-21%. בשנה שעברה נרשם זינוק של 57% בשיעור הילדים הערבים ההרוגים בתאונות.
הנתונים מתייחסים גם לסוגי כלי הרכב, ומעלים כי שיעור מעורבותם של אופנועים וקטנועים בתאונות קטלניות בשנה שעברה היה 13.9% - פי 3.4 מחלקם במצבת הכלים שעל הכביש. זאת, בין היתר, מכיוון שרוכב האופנוע חשוף הרבה יותר לפגיעות ולכן חלק גדול מהתאונות עלולות להיגמר בפציעה קשה או במוות. כלי נוסף שמסוכן במיוחד לפי הלמ"ס הוא משאיות כבדות במשקל של 16 טונות ומעלה, שבשנה שעברה היו מעורבות בכ-3.9% מסך התאונות הקטלניות – פי 4.9 מחלקן במצבת כלל כלי הרכב.
בנוסף, עולה כי בשנת 2023 נפגעו 1,517 בני אדם בתאונות במעורבות אופניים חשמליים, ירידה של כ-4.8% לעומת 2022, ו-1,157 בתאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים - עלייה של כ-4.9%, בנוסף לכ-1,302 נפגעים בתאונות במעורבות כלים אלו, שאושפזו בבתי חולים ולא דווח עליהן למשטרה.
כמו כן, 38.9% מכלל הנהגים המעורבים בתאונות עם נפגעים לא עברו עבירת נהיגה בעת התאונה - שיעור דומה לשנת 2022. שיעור הנשים מכלל הנהגים המעורבים בתאונות קטלניות עמד על 12.6% - לעומת 10.2% בשנה שלפני כן. נהגים גברים מעורבים בתאונות דרכים פי 3 מנהגות, בעוד חלקם בקרב המורשים לנהוג גבוה "רק" פי 1.2 מחלקן של המורשות לנהוג.
רק הבוקר נדרס למוות רוכב האופניים גיא תימור (21), כשנהג שברח מהמשטרה פגע בו נהרג ליד צומת נהורה שבחבל לכיש. בתיעוד מזירת התאונה נראה הנהג חוצה באור אדום ופונה בחדות - לפני הפגיעה הקטלנית בתימור - חבר נבחרת ישראל ברכיבת אופני מסלול וכביש. מתחילת השנה נהרגו בתאונות דרכים חמישה רוכבי אופניים.