בממשל האמריקני הגיבו הערב (שלישי) למתקפת הטילים הנרחבת של איראן על ישראל, שבה שוגרו כ-180 טילים בליסטיים - רובם יורטו. היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר הערב: "איראן ירתה כמעט 200 טילים בליסטים לישראל, וארה"ב הייתה בתיאום עם ישראל כדי לעזור לה להתמודד עם המתקפה וליירט את הטילים".
מהפנטגון נמסר לאחר מכן כי חלק מהטילים שהגיעו מאיראן יורטו מספינות של הצי האמריקני. גורם ירדני אמר הערב ל-CNN כי גם חיל האוויר של ירדן לקח חלק ביירוט הטילים האיראניים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הצהיר כי "נראה שהמתקפה הובסה והייתה בלתי-יעילה. שלא תטעו – ארה"ב תומכת בצורה מלאה בישראל". הוא הוסיף כי ישוחח בקרוב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכי "ההשלכות על איראן עוד נשקלות".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן , סגנית הנשיא קמלה האריס
ביידן והאריס. היו בחדר המצב בזמן המתקפה
(צילום: REUTERS/Nathan Howard)
"ביידן והאריס עבדו מחדר המצב. המתקפה הובסה בזכות יכולות צה"ל ותכנון קפדני", אמר סאליבן, והדגיש כי ארה"ב נמצאת בקשר עם ישראל ודנה עמה בתגובה למתקפה.
"זאת הסלמה משעמותית מצד איראן", הדגיש סאליבן בדבריו הערב. "אנחנו בוחנים את הצעדים הבאים כדי להבטיח קודם כל את האינטרסים האמריקניים. מוקדם מדי לדבר על סנקציות, אנחנו גאים בצעדים שנקטנו כדי להגן את ישראל והבהרנו שיהיו השלכות משעמעותית לתקיפה הזאת ואנחנו נעבוד על זה יחד עם ישראל", הוא אמר. סאליבן הוסיף כי ארה"ב שולחת את תנחומיה למשפחות הנרצחים בפיגוע שהיה הערב ביפו.
דובר הפנטגון פטריק ריידר מסר הערב: "אנחנו מגנים את המתקפה הפרועה של איראן ואנחנו קוראים לה להפסיק כל תקיפה נוספת, כולל משלוחותיה. ארה"ב יירטה לפחות תריסר טילים. לפי ההערכה שלנו ישראל יירטה את רוב הטילים ויש נזק מינימלי". בפנטגון ובמחלקת המדינה הכחישו הערב כי איראן העבירה התרעה לארה"ב ולרוסיה לקראת המתקפה על ישראל.
6 צפייה בגלריה
טילים בשמי באקה אל גרביה
טילים בשמי באקה אל גרביה
המתקפה בשמי ישראל, הערב
(צילום: Ahmad GHARABLI / AFP)
דובר מחלקת המדינה של ארה"ב, מתיו מילר, אמר הערב: "כל מדינה בעולם צריכה להצטרף אלינו בגינוי המתקפה הזאת. הנשיא הבהיר כי התמיכה שלנו בביטחון ישראל בלתי מעורערת ונמשיך לעמוד לצד העם הישראלי בזמנים הקריטיים האלה". בהקשר לטענות האיראניות שמדובר בתקיפה חוקית ולגיטימית אמר מילר: "אי אפשר בכלל להשוות בין התקיפות שישראל ביצעה נגד חיזבאללה לבין המתקפה האיראנית שראינו היום".
מהבית הלבן נמסר לקראת המתקפה האיראנית כי הנשיא ג'ו ביידן כינס פגישה עם סגניתו קמלה האריס, ועם צוות הביטחון הלאומי, "כדי לדון בתוכניות האיראניות לשגר מתקפת טילים בליסטיים משמעותיים נגד ישראל. הם סקרו את הכוננות האמריקאית לסייע לישראל להתגונן מפני התקפות אלו ולהגן על אנשי ארה"ב באזור".
במהלך המתקפה נמסר מהבית הלבן: "הנשיא ביידן וסגנית הנשיא האריס עוקבים אחר המתקפה האיראנית נגד ישראל מחדר המצב של הבית הלבן ומקבלים עדכונים שוטפים מאת צוות הביטחון הלאומי שלהם. הנשיא ביידן הנחה את צבא ארה"ב לסייע להגנתה של ישראל מפני התקפות איראניות ולהפיל טילים המכוונים לישראל".
שר ההגנה של ביידן, לויד אוסטין, שוחח לקראת המתקפה עם שר הביטחון יואב גלנט. אוסטין אמר כי בשיחה הוא עדכן את גלנט "שבמהלך הימים האחרונים ארה"ב הגבירה את מוכנות הכוחות וממשיכה לשמור על יכולת צבאית משמעותית באזור. הבהרתי כי ארה"ב מוכנה היטב להגן על אנשיה ובעלות בריתה מול איומים מצד איראן וארגוני טרור הנתמכים על ידי איראן".
6 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
שר ההגנה של ביידן שוחח עם גלנט
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
הנשיא לשעבר והמועמד לחזור לבית הלבן, דונלד טראמפ, התייחס למתקפה – וניצל אותה כדי לתקוף את האריס וביידן, קצת יותר מחודש לפני הבחירות. "העולם בוער ויוצא מכלל שליטה. אין לנו מנהיגות, אף אחד לא מנהל את המדינה. יש לנו נשיא לא קיים - ג'ו ביידן, וסגנית נשיא נעדרת לחלוטין, קמלה האריס. אף אחד לא לוקח אחראיות ואפילו לא ברור מי יותר מבולבל: ביידן או קמלה. לשניהם אין מושג בכלל מה קורה".
טראמפ ציין שבזמן כהונתו האיראנים "היו תחת שליטה מוחלטת, רעבים למזומנים ונואשים לעשות עסקה. קמלה הציפה אותם במזומן אמריקני ומאז הם מייצאים טרור לכל עבר ומפרקים את המזרח התיכון". הוא טען כי "זה לא מפתיע שאיראן רוצה שהאריס תהיה נשיאה, כי הם יודעים שכל עוד היא בשלטון, הם יכולים לנצל את אמריקה. זו הסיבה שהם ניסו לתקוף אותי". טראמפ חזר על הטענה כי אם הוא היה הנשיא, "ה-7 באוקטובר אף פעם לא היה קורה".
6 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ב ויסקונסין בחירות ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ב ויסקונסין בחירות ארה"ב
"איראן מפרקת את המזרח התיכון"
(צילום: KAMIL KRZACZYNSKI / AFP)
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הודיע כי הוא מגנה את "ההתקפות האחרונות במזרח התיכון", מבלי להזכיר את שמה של איראן ואת הטילים ששיגרה לישראל. "יש הסלמה אחר הסלמה, זה חייב להיפסק, אנחנו בהחליט צריכים הפסקת אש", הוא אמר. מחר אמורה להתכנס מועצת הביטחון של האו"ם ולדון במתקפה האיראנית.

חמינאי צייץ בעברית, וילדרס השיב לו: "אתה פסיכופת"

בטוויטר של עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, פורסם הערב ציוץ בעברית שבו ממשיך באיומיו על ישראל. חירט וילדרס, מנהיג הימין הקיצוני בהולנד ואחד הפוליטיקאים הדומיננטים במדינה, הגיב לו בציוץ בעברית וכינה אותו "פסיכופת", "מניאק" ו"אדם חולה". וילדרס, תומך נלהב של ישראל שמפלגתו ניצחה בבחירות וחברה בקואליציה ההולנדית, הבטיח כי התמיכה בה תימשך.
6 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
גרמניה קראה לאיראן להפסיק את המתקפה על ישראל, והביעה את החשש מהסלמה. "אני מגנה את המתקפה הממושכת בצורה החריפה ביותר", אמרה שרת החוץ אנלינה ברבוק. "איראן חייבת לעצור מיד את המתקפה בגלל שהיא גוררת את האזור עוד יותר לתהום".
מלשכתו של ראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר נמסר כי בריטניה "מגנה לחלוטין את המעשים של איראן וקוראת לרגיעה באזור". קודם לכן דיווחה סקיי ניוז כי סטרמר שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם עבדאללה מלך ירדן.
שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, מסר כי באיחוד מגנים בחריפות את ירי הטילים האיראני. "האיחוד האירופי מגנה בתוקף את המתקפה האיראנית נגד ישראל, וחוזר על מחויבותו לביטחונה", אמר בורל. הוא הזהיר כי "המעגל המסוכן של המתקפות ופעולות התגמול עלול לצאת מכלל שליטה". הוא הוסיף כי יש צורך שכל הצדדים ינהגו "באיפוק מירבי" ובהפסקת אש מיידית באזור, וכי האיחוד מחויב לסייע למניעת מלחמה אזורית.
פורסם לראשונה: 22:02, 01.10.24