יותר משש שנים אחרי, הפרקליטות תגיש כתבי אישום בפרשת הסרסור בסוהרות. האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה יואשם בין השאר במעשי אינוס של חיילת-סוהרת, ובמעשים מגונים בשתיים נוספות. כתבי אישום נוספים יוגשו נגד מפקד הכלא לשעבר באסם קשקוש וקצין המודיעין של כלא לשעבר ראני באשה בגין הפרת אמונים ואי-מילוי חובה רשמית.
2 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
המחבל מחמוד עטאללה וכלא גלבוע
(צילום: AFP)
(צילום: נדב אבס)

במרכז פרשת הסרסור בסוהרות עומדת שורת מקרים שהתרחשו בכלא גלבוע בשנים 2017-2014. לפי החשד, קציני המודיעין בכלא נענו לדרישתו של האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, ושיבצו לאגף שבו הוא כלוא סוהרות-חיילות בהתאם לדרישתו. לפי החשד, עטאללה הטריד מינית את הסוהרות בהזדמנויות רבות, ואנס אחת מהן, וכל זאת בידיעה לכאורה של בכירים בכלא.
התלונה הראשונה הוגשה בסוף 2017 וזכתה להתעלמות. רק ביוני 2018, אחרי חשיפת הפרשה על ידי לירן לוי, נפתחה חקירה בלהב 433. במהלך 2019 החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה ללא כתבי אישום נגד קציני השב"ס. הפרשה התפוצצה מחדש בנובמבר 2021, כאשר בוועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת האסירים מכלא גלבוע, העיד מפקד הכלא באותה עת פרדי בן שטרית על כך שסרסרו בחיילות.
2 צפייה בגלריה
באסם קושקוש
באסם קושקוש
ראני באשה ובאסם קשקוש. יואשמו בין היתר בהפרת אמונים
(צילום: שירות בתי הסוהר )
הפרקליטות, כך עלה מהודעה ששלחה היום לעורכי הדין של השלושה, החליטה לדחות את טענותיהם בשימוע - כמעט שנה וחצי לאחר ההודעה של פרקליט המדינה על ההחלטה להגיש כתבי אישום ראשונים בכפוף לשימוע. "בהמשך לטענות השימוע שהוגשו על ידכם בכתב ולישיבת השימוע שהתקיימה במשרדנו ביום ולאחר ששקלנו את טענותיכם בכובד ראש, לא מצאנו לנכון להמנע מהגשת כתב האישום בעניין מרשך בהתאם לכתב החשדות אשר נשלח אליכם", כתבה עו"ד אילנה ירושלמי, פרקליטת מחוז הצפון בהודעה ששלחה לעורכי הדין שמייצגים את החשודים.
החשודים בפרשה שטחו את טיעוניהם בישיבה, ולאחר מכן התקיימה ישיבה בפרקליטות - שם כאמור החליטו לדחות את כל הטיעונים ולהגיש כתב אישום. "תיק האונס יוגש לבית המשפט המחוזי בנצרת והתיקים נגד שני הבכירים בשירות בתי הסוהר יוגשו לבית משפט השלום בצפון", הסביר גורם בכיר שמטפל בתיקים.
נגד עטאללה כבר מתנהל הליך בגין ביצוע מעשים מגונים בחיילות-סוהרות. המשפט נפתח ב-2020, ופרקליטות מחוז הצפון אף ביקשה מהסוהרות שבהן ביצע את המעשים להגיע להסדר טיעון איתו, ולשנות את סעיפי האישום נגדו לעבירות של תקיפת עובד ציבור. הסוהרות סירבו אז, וכתב האישום נותר על מעשים מגונים.
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
עו"ד קרן ברק, שמייצגת את הסוהרות מכלא גלבוע, מסרה: "עברו שש שנים מאז חשיפת הפרשה ושתי חקירות משטרה וסוף סוף המערכת מאמינה לסוהרות ועומדת מאחוריהן. אני גאה במאבקן העיקש ומברכת בשמן את פרקליטות המדינה שעמלה על הגשת כתבי האישום. יש לזכור שמחמוד עטאללה הוא מחבל שאנס באכזריות חיילת בשירות סדיר ותקף מינית חמש סוהרות וחיילות נוספות. משפטו שהינו תקדימי, עשוי להשפיע על ההליכים הפליליים בעניין מחבלי הנוחבות שביצעו מעשי זוועה בנשים ובחיילות צה"ל".
עו"ד בני תייאר, שמייצג את רב-כלאי ראני באשה, ששימש קצין המודיעין בכלא גלבוע, מסר בתגובה: "מדובר בהחלטה אומללה של הפרקליטות שלטעמי נגועה בשיקולים זרים. אין לי ספק שהלחץ התקשורתי והאווירה כללית סייעו בקבלת ההחלטה התלושה. אנו משוכנעים שבמידה שיוגש כתב אישום נגד מרשי הוא יצא צח כשלג מההליך כפי שהיה בשלבים הראשונים. מדובר בקצין וותיק ומוערך ומקצועי, רוב החשדות לא היו בתקופתו כלל, זו החלטה פופוליסטית ואנו נוכיח זאת".
עו"ד בני תייארעו"ד בני תייארצילום: גיל נחושתן
עו"ד תמי אולמן שמייצגת את באסם קשקוש, ששימש מפקד הכלא, מסרה בתגובה: "חבל שהפרקליטות הגיעה להחלטה הזו. היא גורמת עוול כבד למרשי. הוא קצין מצטיין ומוערך וחבל שפוגעים בשמו הטוב, זו עבירה טכנית קלה שלא הייתה סיבה להגיש בגינה אישום".
גלעד כהן השתתף בהכנת הכתבה