ההחלטה של משרד החינוך ועיריית שדרות להפעיל מחדש את כלל מסגרות הלימודים בעיר בשבוע הבא, ב-3 במרץ, משמעותה שהילדים חוזרים הביתה - וכך גם עובדי ההוראה. עם זאת, לא עבור כולם מדובר באירוע חגיגי. גננות ומורות שהתלוננו כי הם חוששים לחזור בשלב הזה קיבלו בשבועות האחרונים מסר מאנשי מחוז הדרום של משרד החינוך - מי שלא יחזור, יוצא לחופשה ללא תשלום.
3 צפייה בגלריה
"בהרגשה שלנו, קנו אותנו בכסף". אילוסטרציה
"בהרגשה שלנו, קנו אותנו בכסף". אילוסטרציה
"בהרגשה שלנו, קנו אותנו בכסף". אילוסטרציה
(צילום: מוטי קמחי)
בתגובה, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד כתבה ב-9 בפברואר מכתב למנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני, ובו ציינה כי לשכתה הוצפה בפניות של עובדי הוראה שאוימו על ידי אנשי המשרד. "התנהלות זו, שבה ניתנת הנחיה בעל פה תוך שימוש באיום 'ביריוני' של שלילת שכר - היא יוזמה של מנהל מחוז דרום הפועל בחוסר סמכות", כתבה בן דויד. "מיותר לציין, כי ההנחיה לרבות האופן שבו נמסרה, זרעה בהלה בקרב עובדי ההוראה שממילא חוו טראומה קשה באירוע 7 באוקטובר".
ע', מורה לחינוך מיוחד בשדרות, קיבלה את ההוראה על החזרת מסגרות הלימודים יחד עם כל תושבי העיר - באמצעות הודעה מהמוקד העירוני. "היו שמועות, היו דיבורים, אבל אף אחד לא אמר תאריך קונקרטי, ספציפי, להתכונן אליו", סיפרה ע' בריאיון לאולפן ynet. "בתור אשת חינוך, הייתי מצפה שיידעו אותי לפני".
לדברי ע', "בהרגשה שלנו, קנו אותנו בכסף. על המון אנשים כפו לחזור. איימו בחל"תים, איימו בפיטורים, איימו בהורדה בשכר. דבר נוסף, בגובה הסכומים של המענקים המדוברים זה באמת מפתה אנשים לחזור". מנגד, ציינה ע' כי "מה שאנחנו באמת מבקשים, ואף אחד לא אומר אותו, זה להבין לאן אנחנו חוזרים מבחינה ביטחונית. אני יודעת איזה סיכונים יש לי בדרך שאני מפזרת את הילדים שלי לגנים? או שמעלימים ממני את זה עוד הפעם?".
(צילום: ירון ברנר)

ע' הסבירה כי מבחינתה "חד-משמעית צה"ל עושה עבודה מעל ומעבר. אנחנו באמת מעריכים ומעריצים ומודים לכל חייל ולכל משפחה שכולה שנתנה את הבן שלה, וכואבים איתם. אבל אנחנו מבקשים: לפחות תנו לנו בחירה עד שתחליטו שמטרות הלחימה הסתיימו ועמדתם בהן".
מבחינת ע', היא "לא חוזרת לעיר בראש מורם, ולא בלב שמח - אלא בלב מאוד מאוד כבד ועם הרגשה שהצמידו לי אקדח לרקה". על האפשרות כי תעזוב את העיר שדרות לצמיתות, ציינה: "אם אני אראה שההתנהלות ממשיכה להיות כמו עד 6 באוקטובר, שמתעלמים מטפטופים ועושים סבבים קטנים, אז אני באמת אגיד שכן, אני אשקול את זה. אני לא מוכנה שהילדים שלי יהפכו להיות השכפ"ץ של המדינה - בקום שהמדינה תגן עליהם".
כחברת פורום "עוטף ישראל", ע' סיפרה כי נקבעה שיחה של הפורום עם שר החינוך יואב קיש - אך היא בוטלה פעמיים על ידו. "אני מרגישה שהוא מחכה שהשטח יירדם בחזרה, ואז הוא ייתן תאריך לפגישה", ציינה.
לדברי ע', "יש אנשי חינוך שרוצים להישאר בחוץ - אז תנו להם עבודה בחוץ. למה לחייב אותם לחזור לעיר? למה לחייב אותם להוציא את הילדים שלהם ממסגרות שהם משובצים כבר אליהן מכמעט תחילת השנה ולעצור להם את הרצף החינוכי רק כדי שהם יחזרו לפתוח את הגן ואת הכיתה?".
3 צפייה בגלריה
ועידת תקומה וחוסן לאומי
ועידת תקומה וחוסן לאומי
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. "ההנחיה זרעה בהלה בקרב העובדים שממילא חוו טראומה קשה"
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
"מחכה שהשטח יירדם בחזרה, ואז הוא ייתן תאריך לפגישה". שר החינוך יואב קיש
(צילום: יריב כץ)
אורלי ביטון, מנהלת צוות סייעות בבית ספר בשדרות, הציפה בעיה נוספת איתה מתמודדים עובדי הוראה שנדרשים לחזור לעיר - נזק שנגרם לבתיהם. "לי יש בן בכיתה ח' שהחדר שלו ספג פגיעה ישירה", סיפרה ביטון. "אז אני שואלת את ממשלת ישראל, שרוצה להחזיר אותנו במצב הזה - איך הילד שלי חוזר ללמוד בשדרות כשהחדר שלו עדיין הרוס?".
לדברי ביטון, "עד עכשיו לא מצאנו שום קבלן שיגיע לבוא לסדר את זה. המדינה לא דאגה לנו 23 שנים, אז אז מי בדיוק אמור לדאוג לי לקבלן לבית? אנחנו לבד כל הזמן, ואני מאמינה שאנחנו נמשיך להישאר לבד, כי אין איזשהי תוכנית סדורה מה עושים". היא הוסיפה: "לא הייתי רוצה לחזור בשלב הזה, כי עדיין אין מישהו שהבטיח או שהסביר לי מה יקרה בקסאם הבא שייפול בשדרות. מה יקרה? אנחנו נמשיך לחיות תחת טרור עוד 20 שנה?".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד נערך כעת להחזרת הפעילות במוסדות החינוך, בהתאם להנחיות פיקוד העורף, וככלל לשם כך נדרש מעובדי ההוראה לשוב למקומות עבודתם. עם זאת, בימים אלו מתקיים שיח פרטני עם עובדי ההוראה לקראת חזרתם. ככל שיהיו עובדי הוראה שנבצר מהם לשוב בעת הזו, ימצאו לכך מענים פרטניים".