סין תארח בשבוע הבא פסגה שבה ישתתפו בכירים בחמאס ובפתח, אחרי חודשים של ניסיונות להביא את הצדדים לאותו החדר, כדי שיוכלו לדון גם בסוגיית היום שאחרי המלחמה ברצועת עזה. כך דווח ב"ניו יורק טיימס", מפי גורמים בחמאס ובפתח. לפי הדיווח, הצדדים ידונו בין היתר בסוגיית השליטה בעזה ובגדה המערבית.
3 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
הנייה
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency)/REUTERS)
הדיווח הזה מגיע בשעה שישראל וחמאס עדיין מנהלות מגעים, באמצעות מתווכות, בנוגע לעסקת חטופים שתביא להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה בתשעת החודשים האחרונים. כעת, מציינים ב"ניו יורק טיימס", הדיונים על תוכניות ל"יום שאחרי" ברצועה הופכים דחופים בהרבה.
הניסיונות הקודמים לתווך בין שני הארגונים, כאמור, כשלו. עם זאת, הפגישה המתוכננת בשבוע הבא גם מעידות על רצונה של סין להיתפס כמתווכת שרוצה לקדם שלום בר-קיימא במזרח התיכון. לפי בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק, בראש משלחת חמאס יעמוד ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, היושב בקטאר, איסמעיל הנייה. פתח תשלח שלושה גורמים מטעמו, בהם סגן יו"ר התנועה.
בכיר בפתח אמר ששר החוץ של סין, וואנג יי, ייפגש עם הצדדים ב-21 וב-23 ביולי, ושני הצדדים ייפגשו גם לבדם. משרד החוץ של סין לא הגיב על הדיווח. בפתח מנגד, ציינו: "אנחנו תמיד אופטימים, אבל אנחנו אומרים את זה בזהירות המתבקשת".
3 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסולו המסתמן של מוחמד דף וסגנו ראפע סלאמה
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
לחמאס ולפתח יש היסטוריה ארוכה של סכסוכים, כאשר כל אחד מהם רואה את עצמו כמנהיג של העם הפלסטיני. גורמים אמריקנים הציעו כי הרשות הפלסטינית, בשליטת הפתח, תמלא תפקיד מרכזי בניהול הרצועה אחרי המלחמה - אם כי הדבר ידרוש להערכתם שיתוף פעולה ואישור מצד חמאס. בקרב הפלסטינים יש הטוענים כי פתח וחמאס צריכות למצוא יחד בסיס משותף, כדי לקדם את שיקום עזה ההרוסה עם סיום המלחמה הנוכחית, אך רבים מהם "פסימיים" בנוגע לסיכויים שהדבר יקרה.
לפי "ניו יורק טיימס", גורמים בחמאס הביעו נכונות לוותר על השליטה האזרחית בעזה, תוך שהם מעבירים את האחריות לשיקום הרצועה ל"ממשלה של עצמאים". בו בזמן, ארגון הטרור שלל את האפשרות לפרק את הזרוע הצבאית שלו - שייתכן וספגה מכה עצומה השבוע, עם חיסולו המסתמן של מוחמד דף וסגנו ראפע סלאמה.

כמה יעלה שיקום עזה?

גורמים רשמיים של האו"ם העריכו ששיקום עזה יעלה עשרות מיליארדי דולרים. בשל הגדרתו של חמאס כארגון טרור, במדינות רבות היכולת לעבוד עם כל מוסד הקשור אליו אסורה. הקמת ממשלה עצמאית בעזה, ללא קשרים פורמליים עם חמאס, עשויה להקל על שלל מדינות, בראשן ארה"ב ומדינות אירופה, וכן ארגונים בינלאומיים להשתתף בשיקום.
עבור סין, אירוח הפסגה יהווה הזדמנות נוספת לסמן את עצמה כמתווכת בזמן קריטי, במהלך משבר במזרח התיכון שמעסיק את העולם כולו. סין פעלה להרחבת קשריה והשפעתה במזרח התיכון בשנים האחרונות, ובעיקר עזרה לתיווך בהתקרבות בין סעודיה לאיראן בשנה שעברה. היא גם הרחיבה את השקעותיה באזור - והתחייבה להרחיב גם את שיתוף הפעולה עם מדינות במזרח התיכון בתחומים כמו בינה מלאכותית, שבהם ארה"ב ניסתה לבודד אותה.
3 צפייה בגלריה
חתימה על הסכם פיוס בין חמאס לפתח במצרים, בשנת 2017
חתימה על הסכם פיוס בין חמאס לפתח במצרים, בשנת 2017
חתימה על הסכם פיוס בין חמאס לפתח במצרים, בשנת 2017
(צילום: EPA)
בענייני ישראל והפלסטינים, במיוחד, בייג'ינג ניסתה להציג את עצמה כ"מתווכת שלום", אם כי יותר ברטוריקה מאשר במציאות. לסין ישנם קשרי ידידות עם מנהיגים פלסטינים, בהם יו"ר הרשות הפלסטינים אבו מאזן, שביקש בסין חמש פעמים בשנותיו בתפקיד. בפעם האחרונה, חודשים לפני המתקפה המפתיעה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר.
עבור חמאס, הפגישה הקרובה יכולה לשמש הזדמנות נוספת להעמיק את היחסים עם מדינה שהייתה הרבה פחות ביקורתית כלפי מעשיה בטבח מאשר מדינות המערב. "סין היא מדינה חזקה ואנו רוצים לחזק את קשרינו איתה", אמר בכיר חמאס אבו מרזוק בראיון בדוחא, "אנחנו עם תחת כיבוש ואנו שואפים ליחסים עם כולם".