שר האוצר סמוטריץ' ב"וועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף היום (שלישי) בחריפות בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" את השלטון המקומי ואת ארגון המורים שהודיעו על שביתה ביום חמישי, אמר שהוא לא אופטימי לגבי ירידה בקרוב של הריבית והגיב לחשש מאישור חוקי המהפכה המשפטית בקריאה ראשונה. במהלך דבריו נשמעו לעברו קריאות "מושחתים", לצד תשואות.
"סוגיית יוקר המחיה היא הדבר החשוב ביותר שבה אני מתעסק היום", אמר סמוטריץ' בריאיון בוועידה בבנייני האומה, ודיבר על העלאת הריבית אתמול בפעם השמינית ברציפות. "סוגיית הריבית זאת סוגיה כואבת מאוד, אבל אני מניח שכולכם יודעים - כמו בכל כלכלה מערבית מתוקנת, בנק ישראל הוא עצמאי והוא חייב להישאר כזה. משיחות עם הנגיד, אני יודע שגם לו הצעד הזה קשה. הוא מבין שזה פוגע ומקשה מאוד על הרבה משקי בית. הוא מבין את המחיר. הוא עושה את זה כי זאת הדרך שלו להילחם באינפלציה".
4 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"סוגיית יוקר המחיה היא הדבר החשוב ביותר שבה אני מתעסק היום". סמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי)
"אנחנו כממשלה חייבים להיות שותפים לפחות בשלושה מישורים", הוסיף יו"ר הציונות הדתית. "אנחנו חייבים לנהל מדיניות פיסקלית אחראית ומרוסנת, אסור לנו ללבות אינפלציה. הדבר הזה יאפשר לנגיד לעלות כמה שפחות את הריבית. בנוסף, בטווחים קצת יותר ארוכים, אנחנו צריכים להפשיל שרוולים. אנחנו מתחילים מהלכים חשובים בחוק ההסדרים, לטפל בבעיות השורש של יוקר המחיה. וזאת הריכוזיות שאנחנו פוגשים אותה בכל הסקטורים בכלכלה - בבנקאות, באשראי, במזון וברכב. ענפים תחרותיים זה המפתח לצמיחה.
"דבר שלישי, אנחנו כממשלה חייבים להכניס את היד לכיס, לאתר את האוכלוסיות שצריכות עכשיו את הסיוע כדי להתמודד עם יוקר המחיה ולסגור את החודש", הוסיף. הוא לא נשמע אופטימי שהריבית תרד בקרוב: "ההנחה היא שתוך שנה-שנה וחצי הריבית תחזור לרדת".
4 צפייה בגלריה
אמיר ירון
אמיר ירון
"משיחות איתו, אני יודע שגם לו קשה עם העלאת הריבית". נגיד בנק ישראל אמיר ירון
(צילום: יריב כץ )
סמוטריץ' התייחס לשביתה של השלטון המקומי ביום חמישי ואמר כי היא "הזויה". לדבריו, "אתמול אנחנו מקבלים הודעה על שביתה בשלטון המקומי, וזו ההזדמנות לקרוא להם לבטל אותה. שביתה הזויה. אחרי שאנחנו מקבלים הודעה על שביתה, אנחנו מקבלים מסמך של מה הדרישות שלהם, בלי שיח ובלי כלום. עושים סיבוב על אזרחי ישראל, על הורים שצריכים לצאת לעבודה ואין להם פתרונות לילדים בגני הילדים ובמעונות היום".
על המהפכה המשפטית, שהלילה אושרו שני סעיפים מרכזיים בה, אמר כי הוא "משוכנע שהרפורמה טובה לכלכלה. אנחנו רוצים בסוף שהכנסת תחוקק, הממשלה תמשול ובית המשפט יפסוק על פי החוק, ולא על פי מושגים שלא הוגדרו בשום מקום, ושרק מייצרים חוסר ודאות ענק למשק. כל מה שקרה ב-30 השנים האחרונות זה שמרכז הכובד של קבלת ההחלטות הועבר מנבחרי ציבור שנושאים באחריות לאוסף של גופים לא נבחרים, ויצרנו אנומליה שמנתקת בין הסמכות לאחריות".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"הרפורמה המשפטית טובה לכלכלה". נתניהו ולוין במליאה לאחר העברת החוקים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"ניתוק בין סמכות לאחריות מביא בהכרח למודל ניהול סיכונים שמרני, שהתוצאה שלו זה יותר רגולציה ובירוקרטיה שחונקת את המשק והכלכלה", המשיך סמוטריץ'. "התוצאה תהיה, כשנחבר מחדש סמכות ואחריות, שאנחנו נקבל מודל ניהול סיכונים גמיש. זה הדבר שיעזור לנו הכי הרבה לפתוח את הכלכלה במדינת ישראל ולשפר את מדדי ה-'doing business' שלנו, שלא נמצאים במקום טוב בעולם בלשון המעטה. זה מנוע הצמיחה הגדול ביותר לכלכלה. את זה בדיוק עושה הרפורמה".
סמוטריץ' תקף את ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "מי שתוקע את המאמצים להידברות זה זה רק לפיד שרוצה כאן כאוס, ולא רוצה דיאלוג. אנחנו מוכנים לזה, רוצים את זה, אבל לא מוכנים להיכנע לבריונות, אלימות והסתה של מי שרוצים לחבל במדינת ישראל ביודעין ושל מי שרוצים לפגוע בכלכלה ביודעין. את זה אנחנו לא מקבלים. אף אחד לא ישלול את הלגיטימציה של העם להכריע. שיח כן, הידברות כן, פשרות - לא. דה-לגיטימציה לממשלה נבחרת עם רוב גדול? בשום פנים ואופן לא".
יו"ר ההסתדרות ב"וועידת האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות"
(במאי: בני כרמלי, סנטרל הפקות)

על האזהרות של כלכלנים בעולם מהרפורמה ועל מנכ"לי הבנקים שהתריעו על בריחה של כסף לחו"ל בעקבות המהפכה המשפטית, הוא אמר: "הכלכלה הישראלית חזקה ויציבה. אנחנו רואים המון פניות ורצונות של משקיעים לבוא ולהמשיך להשקיע כאן. מדינת ישראל תישאר אומה של סטרט-אפ ושל חברות הייטק שמתבגרות ומשאירות כאן את מרכזי הפיתוח שלהן. המשק הישראלי חזק. אם חלילה תהיה פגיעה זמנית, היא לא תהיה בגלל הרפורמה - היא תהיה בגלל קמפיין חסר אחריות שרוצה לפגוע בכלכלה, ואז להגיד 'אמרנו לכם'".
לסיום אמר שר האוצר: "החברה הישראלית ידעה תקופות יותר קשות של ויכוחים ומחלוקות, ועדיין נשארנו אחים. נשארנו עם אחד, וכך יהיה. עם המחלוקות, לצד המחלוקות, בשיח, בדיאלוג, בפשרות, בהמון אהבה ובעיקר בהבנה שיש לנו גורל משותף. יש לנו מפעל ציוני לאומי משותף ואנחנו מתווכחים על כמה סוגיות חשובות על איך הוא ייראה, אבל זה לא משנה את העובדה הזאת. אחים אנחנו ושותפים אנחנו".
4 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"הוא רוצה ליצור כאן כאוס, תוקע את המאמצים להידברות". סמוטריץ' על ראש האופוזיציה לפיד
(צילום: עמית שאבי)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד התראיין גם הוא בוועידה, ואמר כי הוא מוטרד מאוד ממה שקורה במדינה. "אני מוטרד מאוד מהקולות, מהשיח הנפיץ ומהמחלוקת בעם", הוא אמר. "זה לא דבר שיכול לעבור בלי שהוא יטריד ויעשה באמת לא טוב לאנשים שמובילים ומנהיגים את הציבור. אי אפשר להתעלם מזה. חצי עם לא יכול להתעלם מחצי עם. כל צד צריך לשמוע את הצד השני. לדעתי אנחנו איבדנו את זה, ואנחנו צריכים להתחיל לחזור לדבר".
"אני חושב שאחרי שאתמול בלילה הקריאה הראשונה עברה, זה הזמן להתחיל לדבר על החוקים עצמם ולהתחיל להגיע לפשרות ברוח מתווה הנשיא", המשיך יו"ר ההסתדרות. "אני חושב שצריך לעשות רפורמה כזאת או אחרת, אבל לטעמי לא מופיעים בה הדברים החשובים להתנהלות של בית המשפט. אני חושב שזה לא טוב, אבל עכשיו זה הזמן שישבו וידברו, יגיעו להבנה, יורידו את האווירה הנפיצה ואפשר יהיה להגיע להבנות ולהוריד את המתח הזה שממש מפצל פה את העם".
על כך שהסתדרות לא מצטרפת למחאה ולא מאיימת להשבית את המשק אמר בר דוד: "ההסתדרות עברה תהליך בארבע השנים האחרונות. ממצב של הסתדרות של מפלגה אחת שהייתה לה הסתדרות, אני היום נמצא בכל המפלגות, פעיל בכל המפלגות ומשפיע בכל המפלגות. הכוח שלנו בכנסת הוא בכל הגושים, ואני מנצל היום את ההשפעה שלי והכוח שלי על מנת לנסות לגשר בין הגושים. אני אחליט מתי אני אשבית את העובדים, ואני אשבית אותם רק על תנאי עובדים ושכר - כי קיבלתי את המנדט על תנאי העובדים והשכר שלהם, ולשם כך נבחרתי".