שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי, אמר בצהריים (שני) כי "ההצהרות הראשוניות של חמאס מצביעות על כך שהוא קיבל את התוכנית בצורה חיובית", והוסיף כי קהיר ממתינה ל"תשובת ישראל". דברי שוכרי מתייחסים למתווה העסקה שחשף נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ביום שישי האחרון.
ביידן אמר כי מדובר במתווה ישראלי שהועבר לידי חמאס - ולכן לא ברור מה כוונתו של שוכרי. עם זאת, גם בארה"ב הביעו בימים האחרונים חשש שאף שמדובר בהצעה ישראלית - ראש הממשלה בנימין נתניהו יתקשה לקבלה, בין היתר בשל האיומים של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' לפרק את הקואליציה.
2 צפייה בגלריה
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
ברבוק עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי מסיבת עיתונאים
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי
(צילום: רויטרס)
חמאס, נזכיר, מסר אחרי נאומו של ביידן בסוף השבוע כי הוא רואה את הדברים באור חיובי, אם כי טרם השיב באופן רשמי להצעה הישראלית - ורק אמש דווח כי ישראל והמתווכות ממתינות כעת למוצא פיו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר. "נסכים לדון בצורה חיובית ובונה בכל הצעה המבוססת על הפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מרצועת עזה, שיקום, החזרת העקורים לכל מקומות מגוריהם והשלמת חילופי שבויים רציניים - אם הכיבוש מצהיר על מחויבותו המפורשת לכך", מסרו בחמאס אחרי נאום ביידן בשישי בערב.
אותו איתות חיובי מחמאס הגיע על רקע ההדגשה שהציב בדבריו הנשיא האמריקני על כך שהעסקה בת שלושת השלבים תוכל להוביל בסופו של דבר לסיום המלחמה. ביידן הדגיש כי "הגיע הזמן שהמלחמה תיגמר", וטען גם כי חמאס נפגע באופן שלא יאפשר לו יותר להוציא לפועל מתקפה נרחבה כמו ב-7 באוקטובר. בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירו לאחר מכן כי אף שיש נכונות לדון ולתת על סיום המלחמה, ישראל לא תהיה מוכנה לעשות זאת בלי השגת המטרות המוצהרות שלה - מיטוט שלטון חמאס, החזרת החטופים והבטחה שעזה לא תהפוך שוב לאיום על ישראל.

תוכנית "בידוד האזורים" של גלנט

במקביל לדברי שוכרי, שר הביטחון יואב גלנט הבהיר בצהריים פעם נוספת שישראל לא תסכים לשלטון של חמאס בכל מתווה לסיום המלחמה. לפי לשכתו, גלנט הדגיש בשיחה שערך הלילה עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי ישראל לא תסכים שחמאס ישלוט ברצועה לאחר המלחמה, ועדכן אותו כי מערכת הביטחון מקדמת בימים אלה מהלכים שיציבו חלופה שלטונית לחמאס. "מדובר בהליך הכרחי עבור מיטוט שלטון החמאס, ועבור יצירת לחץ שיסייע בהשבת החטופים", אמר גלנט.
גלנט: לא נסכים לשלטון חמאס בעזה
(צילום: שחר יורמן )

כבר אתמול התייחס גלנט לתוכנית שמקדמת מערכת הביטחון, ואמר כי במסגרתה ישראל "תבודד אזורים" שונים ברצועה, תוציא משם את אנשי חמאס - ותכניס כוחות אחרים שיאפשרו "שלטון אחר", כלשונו. הוא לא ציין מי יהיו אותם גורמי שלטון חלופיים. לדברי גלנט, "שתי הפעולות האלה - מצד אחד פעולה צבאית ומהצד השני יכולת של החלפת שלטון, יביאו להשגת שתיים ממטרות המלחמה הזאת - מיטוט שלטון החמאס וכוחו הצבאי והחזרת החטופים. בכל שלב, בכל תהליך סיום של המלחמה - לא נקבל את שלטון החמאס כשלטון בעזה".
ההצהרות הישראליות מגיעות כשברקע סימן שאלה שהוצב אחרי דברי ביידן, שמהם לא היה ברור אם ההצעה הישראלית אכן תוכל לביא לכך שב"יום שאחרי" חמאס כבר לא ישלוט ברצועה. לפי "וול סטריט ג'ורנל", ההערכה היא שחמאס בכל מקרה לא יסכים למתווה שבמסגרתו לא ימשיך לשלוט ברצועה אחרי סיום המלחמה. בלשכת נתניהו, כאמור, הבהירו אחרי הנאום כי לא יסכימו לכך: "תנאיה של ישראל לסיום המלחמה לא השתנו. התפיסה שישראל תסכים להפסקת אש קבועה לפני שהם יתקיימו היא נון-סטרטר".
ההצעה הישראלית, יצוין, היא הנדיבה ביותר שאי-פעם הוצעה לחמאס - וקרובה מאוד לדרישותיו. בישראל ובארה"ב אומרים כאמור שכעת הכדור נמצא במגרש של חמאס, והכול תלוי ביחיא סינוואר ובהחלטה שיקבל. לעת עתה נזהרים בישראל מהערכות לגבי התשובה הצפויה, כשההערכה היא שחמאס לא ישיב בשלילה כהרגלו - אך כן ינסה לסחוט עוד הישגים. בכל מקרה, אם ארגון הטרור ישיב בחיוב, צוות המו"מ הישראלי יצא לדוחא או לקהיר כדי לדון בפרטי העסקה, שרבים מהם עדיין לא סגורים. עם זאת, ההבנה בישראל היא שמדובר בפרטים הקטנים שאינם המהות.
אינפו סיום המלחמה על פי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן

ישראל הסכימה לוויתורים יוצאי דופן בהצעה החדשה, כולל המשך משא ומתן גם אחרי תום השלב הראשון בעסקה - מבלי שתחודש הלחימה. אבל, מעבר לסימן השאלה שנותר לגבי סינוואר, נותר גם סימן שאלה לגבי נתניהו - שעדיין עלול לחזור בו. בסביבתו של ראש הממשלה אומרים שהסיכויים שחמאס יקבל את העסקה קלושים. בכל מקרה, שם סבורים כי השרים בן גביר וסמוטריץ' לא יממשו את האיומים שלהם לפרוש מהממשלה - אם השלב הראשון של העסקה יאושר.
השלב השני הוא כבר סיפור אחר, וראש הממשלה מודע לכך שמשמעות הסכמה סופית למתווה וקידום גם של שלב זה היא ככל הנראה קץ לממשלתו. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמנם הבטיח "רשת ביטחון" להעברת העסקה, אך לא צפוי לסייע לנתניהו להישאר בשלטון אחריה - וכך גם השר בני גנץ. דובר המועצה לביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר אתמול כי אם חמאס יסכים לעסקה, "ארה"ב מצפה שגם ישראל תקבל אותה". בריאיון לרשת ABC הוסיף קירבי: "זו הייתה ההצעה הישראלית. יש לנו כל ציפייה שאם חמאס יסכים להצעה - כפי שהועברה אליהם - אז ישראל תגיד 'כן'".

שאלת רפיח

בדבריו בצהריים האשים שר החוץ המצרי שוכרי כי "עזה הפכה למקום שאי-אפשר לחיות בו עם אי-הכנסת הסיוע" - כשברקע המגעים בין ירושלים לקהיר על פתיחת מעבר רפיח. אתמול נערך סבב שיחות בסוגיה בתיווך אמריקני, אך טרם הושגה הסכמה על פתיחת המעבר שבין הרצועה לסיני - מעבר שהינו קריטי עבור מאמצי הסיוע ההומניטרי. מצרים מסרבת לפתוח אותו כל עוד כוחות צה"ל שולטים בצדו הפלסטיני, בעוד בישראל לא ממהרים להעבירו לידיים פלסטיניות - כל עוד יש אי-ודאות סביב הגורם שימלא את מקומו של צה"ל במעבר. "קודם שימצאו גורם שאינו חמאס שמוכן לבוא", אמרו אתמול גורמים בישראל.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת נח"ל במרחב רפיח
תיעוד מפעילות צוות הקרב של חטיבת נח"ל במרחב רפיח
כוחות צה"ל ברפיח, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל )
שוכרי אמר בהתייחסות לוויכוח הזה: "קשה להפעיל את מעבר רפיח ללא תיאום עם הפלסטינים". הוא הוסיף שרוב הגורמים בקהילה הבינלאומית מתנגדים לנוכחות הצבאית הישראלית בעזה. "אנו קוראים לחמאס וישראל לקבל את תוכנית הפסקת האש. מצרים הביעה את סירובה הברור לנוכחות ישראלית במעבר רפיח בגבול עם עזה", סיכם.