רגע המעצר של הדוקר ביפו

השחקנית והדוגמנית חן יאני הייתה בצהריים (יום ראשון) במרפסת ביתה ביפו כשמול עיניה התרחש - לפי החשד במשטרה - פיגוע הדקירה ברחוב בת ים. "ראיתי זוג מבוגר הולך, ומישהו שהתקרב אליהם פשוט הכה את הגבר", אמרה. "חשבתי שזה שוד, צרחתי בשביל שהתוקף יידע שמישהו רואה אותו".
זירת הדקירה ביפו
(צילום: נדב אבס, דוברות המשטרה)

6 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ביפו
זירת הדקירה ביפו
"מראות קשים מאוד". זירת הדקירה ביפו
(צילום: נדב אבס)
6 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ביפו
זירת הדקירה ביפו
(צילום: נדב אבס)
יאני סיפרה כי ירדה למטה ושאלה את בני הזוג אם התוקף גנב להם משהו, ואז זיהתה שהגבר מדמם. "הם אמרו שלא גנב מהם כלום, וזעקו לעזרה", אמרה. "האישה הייתה היסטרית לגמרי. השכן קרא לעזרה ראשונה ולמשטרה".
רק בדיעבד הבינה יאני שהייתה ככל הנראה עדה לפיגוע דקירה, שהתרחש שעות ספורות אחרי פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים שבו נרצח אליהו קיי. "הלב כואב פשוט", אמרה. "אלה אנשים מבוגרים, שהותקפו באמצע היום. אלה היו מראות קשים מאוד".
6 צפייה בגלריה
זירת הדקירה ביפו
זירת הדקירה ביפו
המחבל נתפס כשעה לאחר מכן במבנה סמוך. הזירה ביפו
גיל שני, השכן שסייע לבני הזוג, סיפר כי "הזמנתי משטרה ומד"א, ועד שהם הגיעו חסמתי לפצוע את העורקים. היו לו דקירות בצוואר, ביד ובזרוע. הוא נשאר בהכרה ושתה מים כדי להירגע".
"אני לא מבין איך אנשים פוגעים ככה במבוגרים", אמר שני בכאב. "זה פשוט נורא". הנדקר, בן 67, פונה לבית החולים וולפסון כשמצבו בינוני ויציב.
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הרצח בירושלים
(צילום: AFP)
הדקירה אירעה סמוך לשעה 14:00. הדוקר, פלסטיני בן 18 ששהה בישראל ללא היתר, נמלט מהמקום רגלית - ונעצר כשעה לאחר מכן במבנה סמוך לזירת הדקירה. בתחילה הרקע לא היה ברור, ובמשטרה בדקו את כל האפשרויות לאור העובדה שמבני הזוג לא נגנב דבר. עם זאת, בעת שהפלסטיני, במקור מאזור ג'נין, נעצר והובא לחקירה במחוז תל אביב של המשטרה - התחזקה ההערכה שמדובר בפיגוע טרור על רקע לאומני.
מפקד מרחב יפתח, ניצב-משנה חיים בובליל, אמר כי "מיד אחרי שהגענו לזירה הוקפצו לפה כוחות מיוחדים ומסוק. הכוחות סרקו מסביב, ברחובות שסמוכים לזירה, ואיתרו חשוד. הוא נעצר ואנחנו בודקים את הקשר שלו לדקירות. הגבר שנדקר נמצא במצב בינוני, הוא סובל מחמש דקירות בחלקי גופו".

אליהו נרצח בירושלים: "האיר פנים לכולם"

הדקירה ביפו, כאמור, התרחשה שעות ספורות אחרי פיגוע הירי בעיר העתיקה - שבו נרצח אליהו קיי, עולה חדש מדרום אפריקה. קיי, בן 26 ממודיעין, עלה לארץ ושירת בצנחנים כחייל בודד. לאחר מכן עבד כמדריך הסברה ברחבת הכותל המערבי.
תיעוד קשה: צעקות "הצילו" וקולות ירי בזירת הפיגוע בירושלים

6 צפייה בגלריה
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
אליהו קיי, הנרצח בפיגוע בירושלים
"אדם מלא נתינה, עם חיוך והמון חלומות". אליהו קיי
(מתוך פייסבוק)
בקרן למורשת הכותל המערבי אמרו כי "קיי האיר פנים לכל אדם ועשה מלאכתו קודש במסירות ובנאמנות". הקרן למורשת הכותל ורב הכותל שמואל רבינוביץ כתבו כי הם "כואבים ודומעים על הירצחו הבוקר של עובד הקרן אליהו קיי על ידי רוצח שפל בדרכו לעבודתו בכותל המערבי. אנחנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה". הרב ראובן שניאורסון מישיבת "תומכי תמימים" בקריית גת שבה למד קיי סיפר: "הוא הגיע אלינו ב-2016, למד במשך שנתיים ואז התגייס. בחור חייכן, מדהים, ממשפחה טובה שרצה לשלב לימודי קודש אצלנו בישיבה והשקיע את כל כולו".
הדס גרימברג קרלינסקי, חברת קיבוץ נירים שהתגוררה בשכנות לקיי לאחר שהשתחרר מהצבא, אמרה כי "הוא היה אדם מלא בנתינה, כולו לב. את הבלונד שלו ראו למרחקים, תמיד היה עם חיוך והמון חלומות ומאוד רצה להיות אבא. בחור מדהים שהייתה לו קבוצת חברים מדהימה פה. זה יום עצוב מאוד וכל קהילת נירים מרכינה היום ראש".
6 צפייה בגלריה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
פאדי אבו שחידם המחבל בזירה
השייח המחבל. מימין: מטיף במסגד, משמאל: אוחז בנשק לפני הפיגוע
מלבד קיי נפצעו בפיגוע הרצחני ארבעה בני אדם, אחד מהם - תלמיד הישיבה אהרון יהודה אימרגרין (26) - נמצא במצב קשה. הוא היה נשוי ללא ילדים, ואשתו ביקשה להתפלל לרפואת הרב אהרון יהודה בן טובה. ד"ר אלון שורץ, מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק, סיפר כי אימרגרין הגיע נפצע ממספר רב של יריות: "הוא הגיע במצב לא יציב ובהכרה מעורפלת. בניתוח ייצבנו את מצבו מיד אחרי הניתוח, אבל עדיין נשקפת סכנה לחייו". לדברי הרופאים, 24 השעות הקרובות יהיו קריטיות.
המחבל, השייח פאדי אבו שחידם (42), איש הזרוע המדינית של חמאס ממחנה הפליטים שועפט, נורה למוות על ידי כוחות הביטחון. השר לביטחון פנים עמר בר-לב אמר בתדרוך בזירת הפיגוע כי אשתו עזבה לחו"ל לפני שלושה ימים.