שירותי הביטחון של אזרבייג'ן, מדינה שאיתה יש לישראל יחסים צבאיים הדוקים, הודיעו בצהריים (יום ד') כי הם חוקרים חשד לפיגוע טרור, אחרי שחבר בפרלמנט האזרי הידוע בעמדותיו הנחרצות נגד איראן נפצע במתקפת ירי ליד ביתו.
המחוקק, פזיל מוסטפה בן ה-57, נפצע בכתפו ובירכו אחרי שאש נפתחה אליו מקלצ'ניקוב אתמול בלילה. לא נשקפת סכנה לחייו. לתקשורת המקומית אמר מוסטפה כי שני קליעים פגעו בו בשעה שהחנה את מכוניתו.
4 צפייה בגלריה
אזרבייג'ן חבר פרלמנט פזיל מוסטפה מבקר חריף של איראן נורה ניסיון חיסול
אזרבייג'ן חבר פרלמנט פזיל מוסטפה מבקר חריף של איראן נורה ניסיון חיסול
חבר הפרלמנט מוסטפה. קליעים בכתף ובירך
העובדה שמוסטפה ידוע כמבקר חריף של איראן הוזכרה בהודעה הרשמית שפרסמו שירותי הביטחון האזריים, והדבר עשוי להיות רמז לכך שטהרן מעורבת בירי, אם כי אזרבייג'ן לא אמרה זאת מפורשות.
אזרבייג'ן היא שכנתה מצפון של איראן, והיחסים בין השתיים מתוחים כבר שנים. הסיבות לכך הן בין השאר היחס של הרפובליקה האיסלאמית למיעוט האזרי הגדול בצפון-מערב איראן ועסקאות הנשק בין אזרבייג'ן לבין ישראל. בינואר השנה סגרה אזרבייג'ן את השגרירות שלה בטהרן בעקבות אירוע שאותו כינתה "מתקפת טרור" ושבו נהרג מירי ראש מערך האבטחה של השגרירות ושני מאבטחים נפצעו. איראן הדגישה כי המניע של התוקף שהסתער על המאבטחים היה "בעיות אישיות ומשפחתיות".
בחודשים האחרונים החריפה את המתיחות בין טהרן לבאקו החלטתה של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל. השגרירות הזו תיחנך ממש הערב, בטקס חגיגי במלון דן פנורמה בתל-אביב. לרגל טקס החנוכה הגיע ארצה שר החוץ של אזרבייג'ן, ג'ייהון ביירמוב, והבוקר הוא נפגש עם עמיתו הישראלי אלי כהן.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ אלי כהן, עם שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון בייראמוב בהצהרה לתקשורת
שר החוץ אלי כהן, עם שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון בייראמוב בהצהרה לתקשורת
שרי החוץ כהן וביירמוב. "הקשרים הגיעו לרמה של שותפות אסטרטגית"
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג ו שגריר אזרבייג'ן הגשת כתב ההאמנה
נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג ו שגריר אזרבייג'ן הגשת כתב ההאמנה
שיתוף פעולה סביב איראן, ולטענת אזרבייג'ן גם ארמניה. הרצוג והשגריר
(צילום: חיים צח, לע"מ)
"בשנה שעברה חגגנו 30 שנה למיסוד הקשים הדיפלומטיים בין המדינות", אמר ביירמוב במסיבת עיתונאים משותפת לשניים. "ישראל הייתה בין המדינות הראשונות שהכירו בעצמאות אזרבייג'ן, והיחסים הגיעו לרמה של שותפות אסטרטגית". ביירמוב הודה לממשלה בירושלים על הסיוע שהגישה לדבריו לאזרבייג'ן בשנת 2020 במהלך המלחמה נגד ארמניה סביב חבל נגורנו קרבאך.
שר החוץ אלי כהן אמר מצדו במסיבת העיתונאים כי ישראל ואזרבייג'ן צריכות לעבוד יחד כדי למנוע מאיראן להשיג יכולות גרעיניות. "הדרך לעשות זאת היא להשתמש בכלים מדיניים וכלכליים, ובאותו הזמן למסד איום צבאי אמין", אמר השר. "בעוד כמה שבועות אוביל משלחת כלכלית משמעותית לביקור רשמי בבאקו. נבוא במטרה להעמיק את קשרי המסחר בין המדינות. הפוטנציאל של היחסים גדול, ונמשיך לעבוד במטרה להרחיב את הקשרים בכל התחומים".
לאורך השנים הואשמה איראן בשלל ניסיונות לבצע מתקפות טרור בשטח אזרבייג'ן, בין השאר נגד גורמים ישראליים. רק בנובמבר אשתקד הודיעה באקו כי חשפה תא ריגול איראני שפעל במדינה ואסף מידע על פעילויות של שגרירויות שונות במדינה. אזרבייג'ן עצמה לא חשפה באילו שגרירויות מדובר, אבל גורמים אזריים אמרו אז ל-ynet כי אחתן מהן הייתה שגרירות ישראל.
בהכנת הידיעה השתתף איתמר אייכנר