לומדים מטעויות העבר: לאחר שמרצ לא עברה את אחוז החסימה בבחירות הקודמות בשלהי 2022, סימנו גורמים פוליטיים איחוד היסטורי בינה לבין העבודה כצעד הכרחי לעתיד השמאל בפוליטיקה הישראלית. ראשי מפלגת העבודה ומפלגת מרצ נפגשו היום (א') והכריזו על איחוד שתי המפלגות, תחת שם חדש - "מפלגת הדמוקרטים".
2 צפייה בגלריה
יאיר גולן בישיבת הסיעה
יאיר גולן בישיבת הסיעה
הוביל לאיחוד היסטורי בשמאל. יאיר גולן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
מפלגות "העבודה" ו"מרצ" הגיעו להסכם על איחוד
מפלגות "העבודה" ו"מרצ" הגיעו להסכם על איחוד
הגיעו להסכם. נציגי העבודה ומרצ
על פי הצפי, מרצ תקבל שריונים לשני מקומות בעשירייה הראשונה, ולשני מקומות בעשירייה השנייה. יו"ר העבודה יאיר גולן - שמבחינתו מדובר בהישג ראשון כיושב ראש המפלגה, שכן הוא סימן את האיחוד כמטרה מוצהרת עוד לפני הפריימריז - צפוי גם הוא לקבל שני שריונים בעשירייה הראשונה.
גורמים פוליטיים שמעורים בפרטים אומרים כי "ההישג הוא בעצם החיבור. עד כה במפלגת העבודה התנגדו, ועכשיו הבשילו התנאים". בהודעה מטעם המפלגות נכתב כי "שלא כבעבר, לא מדובר ב'בלוק טכני', אלא על מהלך היסטורי שמייצר, סוף סוף, מפלגה אחת גדולה ומאוחדת, מפלגה ליברל-דמוקרטית ציונית שתהווה בית פוליטי לציבור גדול בישראל".
בראש צוות החיבורים של מפלגת העבודה עמד סגן הרמטכ"ל לשעבר גולן, ובראש צוות החיבורים של מרצ עמד מזכ"ל המפלגה, תומר רזניק. "המפלגות הגיעו להסכם היסטורי במסגרתו יתאחדו למפלגה בשם 'הדמוקרטים'", נמסר.
גולן, שנבחר לראשות העבודה עם יותר מ-95% מהקולות, סימן בחודש שעבר את המטרות הבאות בדרך כדי לייצר "חלופה שלטונית", כלשונו. "יש עכשיו משימה עליונה להביא לאיחוד במחנה, לחבר את מרצ, לחבר פעילי מחאה, לחבר את כל האזרחים הטובים שמבינים שאם לא נילחם על הבית, ילך הבית", אמר בריאיון לאולפן ynet.
הוא נשאל אז אם אין לכך מתנגדים למפלגת העבודה, ועל רקע הרוב העצום שקיבל בבחירות לראשות המפלגה אמר בביטחון: "אני חושב שכולם מבינים היטב שהמשימה הלאומית פה הרבה יותר חשובה מגורלנו האישי, ולכן אנחנו צריכים להתנפל על המשימה הזאת בשיא הכוח ובשיא ההתלהבות. נמשיך להביא אנשים חדשים פנימה, לתוך המפלגה, ונייצר באמת חלופה שלטונית אמיתית לשלטון".
גולן, בחודש שעבר: "נייצר באמת חלופה שלטונית אמיתית לשלטון"
(צילום: ליאור שרון)

לדבריו, "הסקרים האחרונים מאוד מעודדים, וזה מוכיח שאם נלחמים באופוזיציה, ולא רק מסתפקים בתואר 'אופוזיציה', ואם מגבשים מחנה ומגייסים אנשים, ואם נותנים תקווה לאנשים ואם מדברים על ביטחון בצורה מאוזנת, אחראית, בוגרת ורצינית, אז למעשה הציבור מאוד צמא למסרים האלה".
גולן, שהתמודד בעבר על ראשות מרצ לאחר שהיה חבר כנסת מטעם המפלגה, הביע חששות כבדים לעתיד המדינה לא פעם, ואף הזהיר מ"תהליכים" בעודו לובש מדים - ולפני חודש אמר: "כרגע אנחנו כפופים לתהליך הרס מתמשך, שלמעשה מכלה כל חלקה טובה, מהעניין הביטחוני - דרך העניין המדיני - ובהמשך בעניינים כלכליים".
בחודש דצמבר נודע ל-ynet כי התקיימו שיחות של גורמים במרצ עם גולן, עוד לפני שזכה בפריימריז בעבודה, והציעו לו להתמודד במסגרת המפלגה. גורמים טענו אז כי גולן, שלא התלהב לקבל את ההצעה, בדק אפשרויות להקים מפלגה חדשה שתרכז תחתיה את כל הכוחות הרלוונטיים בשמאל.