לאחר הפגישות הנפרדות שקיים אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם סגניתו קמלה האריס, הערב (שישי) הוא נועד בפלורידה עם הנשיא לשעבר והמועמד הרפבליקני במרוץ לנשיאות דונלד טראמפ. בפתח הפגישה, בעת שטראמפ קיבל את בני הזוג נתניהו באחוזתו, נתניהו נשמע אומר: "ועכשיו לחלק הטוב ביותר".
טראמפ מקבל את בני הזוג נתניהו באחוזתו בפלורידה
(צילום: מרגו מרטין, רועי אברהם )

5 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ ותמונתו של אריאל ביבס
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ ותמונתו של אריאל ביבס
נתניהו וטראמפ עם תמונתו של אריאל ביבס. רה"מ לא נקב בשמו
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)
הפגישה בין השניים באחוזת מאר-א-לאגו של טראמפ סגורה לתקשורת. הכתבים שמלווים את ראש הממשלה לוושינגטון לא הוזמנו אליה, ונתניהו המריא מהבירה לפלורידה במטוס "כנף ציון" כמה שעות לפני הפגישה. במקביל, בעיירת פאלם ביץ' שבה ממוקמת האחוזה התאספו מפגינים פרו-פלסטינים שמחו נגד ראש הממשלה. כשבני הזוג נתניהו התקבלו על ידו באחוזה, טראמפ נשמע אומר כי הם יזכו ל"ארוחה הטובה ביותר שאי-פעם אכלתם".
בתמונה שפרסמה לשכת ראש הממשלה מהמפגש, נתניהו נראה עומד לצד טראמפ כשהוא אוחז בכובע הכחול ועליו הכיתוב באנגלית "הניצחון המוחלט", לאחר הסערה שעורר כשהצטלם איתו מהטיסה לארה"ב. כמו כן, המנהיגים הצטלמו עם תמונה של הילד החטוף אריאל ביבס, אך נתניהו לא נקב בשמו ואמר לטראמפ: "זו תמונה של אחד הילדים שנחטפו ועדיין מוחזק בשבי, וסבו ביקש שנביא לך אותה". טראמפ השיב: "אנחנו נטפל בה", ובהמשך אמר כי "החטופים צריכים להיות משוחררים מיד". לאחר המפגש טען טראמפ כי "מערכת היחסים שלי עם נתניהו תמיד הייתה טובה מאוד", ונתניהו מצדו התייחס למגעים לעסקת חטופים, ואמר כי ישראל תוציא משלחת לרומא "ככל הנראה בימים הקרובים". הוא הוסיף כי "הייתה תזוזה בשיחות בשל הלחץ הצבאי", וציין כי "הזמן יראה אם אנו קרובים יותר להסכם".
ראש הממשלה נמצא בבעיה לא פשוטה, כשעליו לנווט בין שני מועמדים לנשיאות - האריס וטראמפ - שרוצים שהמלחמה בעזה תסתיים בהקדם. גם המועמד הרפובליקני מתנגד להמשך המלחמה, ובאופן אידיאולוגי טראמפ מתנגד למלחמות ומרבה לציין זאת. זו דילמה קשה לנתניהו - כיצד להתמודד עם עניין זה ובאיזה אופן לקנות לגיטימציה להמשך המלחמה. טראמפ גם תקף את האריס, על רקע דבריה אמש על המלחמה, כשהבהירה כי "לא ניתן להתעלם מהמצב ההומניטרי הקשה בעזה. אני לא אשתוק. אמרתי לנתניהו שהגיע הזמן לסגור עסקה". הנשיא לשעבר אמר כי "הערותיה של האריס על ישראל היו לא מכבדות". בהודעה שפרסמו אנשי טראמפ לאחר הפגישה, נאמר כי הוא "מתחייב לעבוד למען שלום במזה"ת ולהילחם באנטישמיות, אם ישוב לבית הלבן".
כאמור, נתניהו נפגש אמש עם סגנית הנשיא, יממה לאחר נאומו בפני שני בתי הקונגרס בוושינגטון. לפני המפגש, שארך כ-40 דקות, נמנעו השניים מלמסור הצהרה - וסגנית הנשיא רק אמרה כי היא "מצפה לשיחה, יש לנו הרבה על מה לדבר". גם הנשיא ג'ו ביידן, נציין, נמנע מלמסור הצהרה נרחבת לצד נתניהו לפני הפגישה ביניהם, ואמר גם הוא כי יש "הרבה על מה לדבר".
5 צפייה בגלריה
בנימין  נתניהו נפגש עם דונלד טראמפ
בנימין  נתניהו נפגש עם דונלד טראמפ
נתניהו, טראמפ - וכובע "הניצחון המוחלט"
(צילום: עמוס בן-גרשום)
5 צפייה בגלריה
מפגינים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין ביבי נתניהו מחוץ לביתו הבית של דונלד טראמפ ב מהראלגו ארה"ב
מפגינים נגד ראש ממשלת ישראל בנימין ביבי נתניהו מחוץ לביתו הבית של דונלד טראמפ ב מהראלגו ארה"ב
מפגינים פרו-פלסטינים בפאלם ביץ'
(צילום: AP Photo/Jim Rassol)
משימתו המרכזית של ראש הממשלה בפגישה היא לנסות לפתוח דף חדש עם טראמפ, אחרי שזה עלב בו בעבר ומתייחס אליו כ"לוזר". נתניהו שוחח עם טראמפ בטלפון בראשית החודש, ובירך אותו לרגל 4 ביולי, יום העצמאות של ארה"ב - כשברקע בין השניים לא מעט משקעים. בין היתר, טראמפ מאשים את נתניהו שמיהר לברך את ביידן על ניצחונו בבחירות, שאת תוצאותיהן טראמפ סירב לקבל, ועל כך שלא נתן לו קרדיט על הבאת חיסוני פייזר לישראל, המדינה הראשונה בעולם שחוסנה.
אתגר לא פשוט נוסף לנתניהו הוא הסוגיה הסעודית. האם נתניהו יכול לקדם את הנורמליזציה עם סעודיה בחמשת החודשים האחרונים שנותרו לכהונת ביידן? ומהצד השני, האם טראמפ ייתן את ברכתו למהלך כזה, שהוא המשך של הסכמי אברהם שטראמפ עצמו הוא האדריכל שלהם? ייתכן כי האינטרס של טראמפ הוא שהנורמליזציה דווקא תחכה לשובו לבית הלבן.
רק אתמול, חזר טראמפ על קריאתו לסיום המלחמה, כשאמר בריאיון לרשת Fox News האמריקנית כי "על ישראל לסיים את המלחמה עם חמאס מהר ולהחזיר את החטופים". באותו ריאיון הוא מתח ביקורת על המפגינים בוושינגטון שמחו בזמן נאום ראש הממשלה בקונגרס, אך הוסיף כי "ישראל צריכה לנהל טוב יותר את יחסי הציבור שלה בעולם".

עלבונות, קללות וקריאה להדחה

באוקטובר אשתקד, טראמפ תקף בחריפות את נתניהו, כמו גם את שר הביטחון יואב גלנט, ומתח ביקורת על הכשל המודיעיני שקדם למחדל. חמישה ימים אחרי 7 באוקטובר הוא אמר כי "ישראל לא הייתה מוכנה", ושראש הממשלה בנימין נתניהו "אכזב אותו".
5 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
בני הזוג נתניהו וטראמפ בכניסה לאחוזתו מאר-א-לאגו
(צילום: עמוס בן-גרשום)
בנאום בפאלם ביץ', התייחס אז טראמפ לחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני ב-2020, וטען כי נתניהו סירב לספק לארה"ב סיוע: "אף פעם לא אשכח שביבי נתניהו אכזב אותנו. זה היה דבר נורא. היינו מאוד מאוכזבים, אבל עשינו את העבודה בעצמנו, וזו הייתה עבודה מדויקת, נהדרת, נפלאה. ואז ביבי ניסה לקחת על זה קרדיט. זה לא גרם לי להרגשה טובה, אבל בסדר". כאמור, הוא תקף גם גלנט, על רקע המתיחות שהתפתחה אז מול חיזבאללה והצטרפות ארגון הטרור למלחמה: "חיזבאללה מאוד חכמים, ולהם (לישראל) יש איזה שר הגנה או משהו שאומר – אני מקווה שחיזבאללה לא יתקוף אותנו מהצפון. מי שמע על אידיוט שאומר דבר כזה?", אמר אז טראמפ.
פחות מיממה לאחר מכן, פרסם מגזין ה"רולינג סטון" כי טראמפ קרא בשיחות פרטיות להדחתו של נתניהו. לפי אותו דיווח, טראמפ הביע תמיכה בסילוקו של נתניהו מהשלטון בכמה שיחות טלפון שערך עם גורמים רפובליקניים פרו-ישראליים מאז מתקפת הטרור של חמאס. לפי הדיווח, שהתבסס על שני גורמים המוערים בשיחות, הנשיא לשעבר אמר שהכנסת צריכה "להדיח" את נתניהו בגלל שמתקפת הטרור התרחשה במשמרת שלו. לדברי הגורמים, טראמפ הביע גם תקווה שאם ייבחר מחדש לנשיא, עד כניסתו לבית הלבן בינואר 2025 נתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה.
בדצמבר 2021 נחשף כי טראמפ זועם על נתניהו בשל הברכה המצולמת שפרסם לכבוד זכייתו של ביידן בבחירות. בריאיון לעיתונאי ברק רביד בספרו "השלום של טראמפ", אמר טראמפ: "אני אהבתי מאוד את נתניהו. לא היה אף אחד שעשה יותר עבור ביבי ממני. לא היה אף אחד שעשה עבור ישראל יותר ממני. אבל הבחירות במדינה הזאת נגנבו ונתפרו. והאדם הראשון שרץ לברך את ג'ו ביידן היה נתניהו".
5 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
בנימין ושרה נתניהו נפגשים עם דונלד טראמפ
נתניהו מראה לטראמפ את ספר האוטוביוגרפיה שלו: "ביבי: סיפור חיי"
(צילום: עמוס בן-גרשום)
טראמפ, שאף קילל את נתניהו, טען כי לא דיבר איתו מאז: "אני אהבתי את ביבי. אני עדיין אוהב את ביבי. אבל אני גם אוהב נאמנות", אמר, והוסיף: "הוא עשה טעות נוראית. התאכזבתי ממנו רק ברמה האישית. הבחירות כאן היו שנויות במחלוקת. הן עדיין שנויות במחלוקת. אז נתניהו, עוד לפני שהדיו יבשה, מקליט ברכה לג'ו ביידן? זה היה מוקדם. אוקיי? בוא ננסח את זה כך - הוא בירך אותו מאוד מוקדם. יותר מוקדם מרוב מנהיגי העולם. אני לא דיברתי איתו מאז. Fuck him".