הפגנת תמיכה במורה עמיר קליגר
(צילום: עידו ארז)

עיריית ראשון לציון הודיעה בצהריים (ראשון) למורה עמיר קליגר, ששוחח עם תלמידים במרכז למחוננים "רון ורדי" בעיר על המהפכה המשפטית, כי השימוע לפני פיטורין שנקבע לו מבוטל. בעקבות כך יוכל קליגר לשוב ללמד במרכז המחוננים. "אני נרגש לחזור ללמד את התלמידים ואל חבריי המורים", אמר קליגר בצאתו ממשרדי החברה העירונית של עיריית ראשון לציון.
קליגר, מורה למחשבה ביקורתית, זומן לשימוע בעירייה מאחר שלטענת הנהלת מרכז המחוננים הוא שוחח עם תלמידים בסוגיית התוכנית של הממשלה להחלשת מערכת המשפט בניגוד להנחיה שנקבעה בנושא. במכתב הזימון לשימוע צוין בין היתר כי "בבוקר יום הלימודים התקיים שיח עם היועצת בחדר המורים על איך לקיים דיון שקוף. למרות זאת ובניגוד גמור לנהלים, בחרת שלא לפעול על פי ההנחיה וניסחת בעצמך את סדרי העדיפויות בכך שהקדשת לדיון בנושא כשלוש שעות".
4 צפייה בגלריה
עמיר קליגר
עמיר קליגר
המורה עמיר קליגר, היום
(צילום: יריב כץ)
ההחלטה לזמן את המורה לשימוע עוררה תרעומת רבה בקרב תלמידים, מורים והורים. כ-150 מפגינים ליוו את קליגר למשרדי החברה העירונית, והביעו סיפוק רב מההחלטה לבטל את השימוע. המורה נרגש מאוד מהתמיכה שקיבל מהמפגינים שעמדו לצידו, ובישר להם שנציגי העירייה אמרו לו שהשימוע מבוטל ושהוא יכול לחזור ללמד במרכז המחוננים.
עו"ד גבי לסקי, שמסייעת לקליגר משפטית, אמרה: "שמענו את קולות התמיכה בתוך החדר וזה חיזק אותנו לעמוד על שלנו ולהבהיר לאנשי עיריית ראשון לציון שהם פשוט גרמו עוול למורה מצטיין שכמעט עשור מלמד בהצלחה במרכז 'רון ורדי'. השימוע בוטל תוך כדי השימוע". קליגר עצמו ציין: "אני נרגש מהמחווה של האנשים שבאו לתמוך ולחזק".

"ביקשנו שיוסיף לנו עוד שיעור"

תלמידה של קליגר רצה אליו וחיבקה אותו. "אני שמחה שאתה חוזר ללמד אותנו", אמרה התלמידה. היא הוסיפה: "מאוד פחדתי שיפטרו מורה מוכשר וטוב שרק העשיר אותנו ותרם לנו רבות. גם בשיעור שמדברים עליו הוא הסביר לנו מה זאת הרפורמה המשפטית והדגיש שכל אחד רשאי לחשוב כרצונו באופן עצמאי. לא הייתה הסתה בכלל, ביקשנו שיוסיף לנו עוד שיעור".
הסופרת אליענה אלמוג, שמלמדת עם קליגר, אמרה: "אותי פיטרו ואחרי שעתיים מישהו התעשת והתקשר לבטל את הפיטורים. קליגר הוא מורה מעולה שרק מעשיר ומשביח את התלמידים, כל האירוע הזה לא היה אמור לבוא לעולם. זה אבסורד שהזמינו אותו לשימוע, אני שמחה מהבשורה שהוא חוזר ללמד".
ציפי ברנד, חברת מועצת העיר תל אביב ומתמודד על ראשות העיר, הגיעה גם היא למשרדי העירייה. "היה לי חשוב להביע תמיכה במורה שבחר לנהל דיון דמוקרטי לעילא ולעילא ושבעקבותיו נקרא לשימוע שלא היה צריך להתקיים מלכתחילה", אמרה ברנד. "אני מחויבת לשמור על הדמוקרטיה בעירי ובכל מקום אחר במדינת ישראל, במיוחד בימים רגישים אלו שבהם רוב גדול של אזרחי המדינה נלחם על צביונה הדמוקרטי".
שימוע למורה ששוחח על הרפורמה בכיתה
(צילום: חגי דקל)

4 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה במורה עמיר קליגר
הפגנת תמיכה במורה עמיר קליגר
הפגנת התמיכה במורה שהתקיימה מול בניין העירייה
(צילום: יריב כץ)
רות רובינשטיין, אחת התומכים במורה, אמרה לפני ההחלטה על ביטול השימוע: "אני לא מוכנה שבני ימשיך ללמוד במקום שסותמים בו פיות, במיוחד בקורס שנקרא 'מחשבה ביקורתית'".
דני רוזנברג, חברו של המורה, אמר מוקדם יותר היום לאולפן ynet כי קליגר "מזועזע ופגוע באופן אישי. הוא מרגיש כאב על המערכת שנזחה אותו. הוא חרד ומוטרד מהמציאות הפרטית שלו ומכך שהמדינה מאפשרת פיטורים מסיבות כאלו". הוא הוסיף: "אנחנו מנסים לתמוך בו ככל האפשר אבל זה כאין וכאפס לעומת ההתגייסות הכללית שנרשמה. אלפי אנשים פנו אליו, התארגנו הפגנות, ואין ספק שזה מעודד".
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המורה ממכון ורדי שזומן לשימוע פיטורין משום שדיבר עם תלמידיו על המהפכה המשפטית
הפגנה בעד המורה ממכון ורדי שזומן לשימוע פיטורין משום שדיבר עם תלמידיו על המהפכה המשפטית
"לא למקארתיזם". ההפגנה ביום חמישי
(צילום: מאיר תורג'מן)
4 צפייה בגלריה
הפגנה בעד המורה ממכון ורדי שזומן לשימוע פיטורין משום שדיבר עם תלמידיו על המהפכה המשפטית
הפגנה בעד המורה ממכון ורדי שזומן לשימוע פיטורין משום שדיבר עם תלמידיו על המהפכה המשפטית
"על מורה לעבוד בתיאום ולפי הנחיות ההנהלה". ההפגנה ביום חמישי
(צילום: מאיר תורג'מן)
העירייה מסרה אז כי אחרי הזימון לשימוע כי הוא עוסק "בבירור תלונה שהחברה העירונית המעסיקה את המורה קיבלה ממנהל בית הספר, השייך למשרד החינוך, באשר להתנהלות בניגוד להנחיותיו וגרימת אי נוחות לבאי בית הספר, ואינה קשורה לדעה פוליטית זו או אחרת - אלא להתנהלות כללית של המורה שאיתו נעשו מספר שיחות לאורך השנה על ידי המנהל.
"אנו מחויבים לקרוא למורה לשיחת בירור בכדי להבין את עמדתו למול התלונות שקיבלנו, כפי שמצופה מאיתנו בכל תלונה שאנו מקבלים. נבהיר שוב כי המורה לא פוטר - אלא הוזמן לבירור שהוא שימוע, בכדי לשמוע אותו ואת חילוקי הדעות שיש לו עם מנהל בית הספר. למותר לציין כי על מורה לעבוד בתיאום ולפי הנחיות ההנהלה".
קליגר סיפר בשבוע שעבר ל-ynet על התחושות אחרי ההודעה על השימוע: "ליבי כבד, וקשה לרגע להבין שאני לא מלמד אחרי יותר מ-10 שנות הוראה. זה המחיר שאני משלם על כך שדיברתי על הרפורמה. הניתוק הפתאומי מהתלמידים זה מה שכואב לי בעת הזאת. כיום, כל אדם בבמה חינוכית צריך לעשות חשבון נפש ולהגדיר את תפקידו.
"אין לי יכולת להסביר את הרפורמה, את ההפיכה המשפטית, על דרך הלגיטימציה. הדרישה הזאת היא אבסורדית, מה שעשיתי היה לתת לתלמידים הסבר על המצב החוקתי היום ומה השינויים שייכנסו והמשמעות שלהם. לשם כך השתמשתי בעזרים חיצוניים. עשיתי שיקול דעת ביום של ההפגנה הגדולה והשביתה, למרות הנחיית המנהל לראות ביום הזה כיום שגרתי".
קליגר הוסיף: "מעבר לפיטורים שלי, אנחנו נמצאים בזמן מחריד ושחור. אני מקבל כל הזמן מתלמידים בהווה ובעבר הודעות הזדהות ותמיכה, אני לא מתחרט גם במחיר האישי ששילמתי. השיעור נמשך שעתיים, אבל תלמידים אמורים לפגוש את מציאות חייהם ושיגדירו תפיסת עולם. אני לא אמנע מהם את התוכן שמדבר על הפגיעה בזכויות האדם והדמוקרטיה שלהם במדינה". בעקבות מכתב הזימון לשימוע, חתמו אלפים על עצומה בדרישה להחזיר את קליגר ללמד במרכז המחוננים.