פחות מיממה לאחר תקיפת צה"ל בדאחייה בביירות, שבה חוסל ראש מערך המבצעים של חיזבאללה איברהים עקיל יחד עם נוספים בצמרת הארגון ושרשרת הפיקוד של כוח רדואן, כוחות החילוץ עוד פועלים בזירת התקיפה - וגם תחושות האי-וודאות והפחד עדיין אוחזות בלבנון. בעיתונים בעולם הערבי מוצגת תמונה קודרת, ומסר ברור: ישראל "חרגה מהמסגרות" שהוגדרו בעבר, חיזבאללה יגיב ב"שיטות חדשות ובלתי צפויות". בינתיים, מניין ההרוגים בתקיפה עלה ל-31.
פעולות החילוץ וההרס בזירת התקיפה, היום

7 צפייה בגלריה
הכותרת באל-אחבאר הלבנוני על מותו של איברהים עקיל
הכותרת באל-אחבאר הלבנוני על מותו של איברהים עקיל
"מות מפקד רדואן". תמונת השער של עיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה
7 צפייה בגלריה
הכותרת בא-שרק אל-אווסט הסעודי על הנהגת רדואן
הכותרת בא-שרק אל-אווסט הסעודי על הנהגת רדואן
"ישראל חוצה את הקווים האדומים", בשער העיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי
7 צפייה בגלריה
הכותרת באל-קודס אל-ערבי בלונדון על חיסול המחבל מנהיג רדואן
הכותרת באל-קודס אל-ערבי בלונדון על חיסול המחבל מנהיג רדואן
"ישראל התנקשה במפקד יחידת העילית". עיתון "אל-קודס אל-ערבי", היוצא לאור בלונדון
בשער עיתון "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, הופיעה תמונה של עקיל על רקע זירת החיסול, ונכתב בכותרת: "בוגדנות האויב מסלימה, מות מפקד רדואן". בעיתון הלבנוני דווח הבוקר כי "אף אחד בעולם לא צריך עוד ראיות כדי להוכיח שלאויב לא אכפת מכללי העימות". עוד נכתב בעיתון כי "ישראל שמה אתמול מסך על כל הפרק הפוליטי שקשור למלחמה באזור, ופתחה את הדלת לרמה חדשה של עימות, שתאלץ את חיזבאללה לאמץ שיטות חדשות".
ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי, החיסולים הוזכרו בחלקו העליון של שער העיתון: "תקיפה ישראלית שלישית בדאחייה". בעיתון פורסמה כתבה לגבי "אפשרויות פלישה קרקעית ישראלית לדרום לבנון". נכתב כי עם התגברות העימות, עלו ניתוחים לגבי אפשרות שישראל תפנה דווקא לעקוף את כוחות חיזבאללה מהחזית הסורית, "כדי לא להיתקל בתשתיות שחיזבאללה בנה בשנים האחרונות בדרום לבנון".
ב"א-שרק אל-אווסט" הסעודי, היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, התייחסו למהלך כ"השמטת קווים אדומים" מצידה של ישראל. ב"אל-קודס אל-ערבי", שגם הוא יוצא לאור בלונדון, נכתב: "ישראל התנקשה במפקד יחידת העילית של חיזבאללה בתקיפה שבה נהרגו ונפצעו עשרות".
7 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
כוחות הביטחון הלבנוניים בזירה בביירות, הבוקר
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
7 צפייה בגלריה
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
זירת התקיפה של צה"ל בביירות
(צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

"הבתים רעדו, הרהיטים עפו"

לפי "אל-מיאדין" הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, החילוץ באזור התקיפה נמשך גם הבוקר. למקום הוכנסו כלים כבדים לסייע בפינוי ההריסות, ונמשך החיפוש אחר נעדרים. לפי הערוץ, חולצו מבין ההריסות גופות ארבעה מאותה משפחה, ובשעות הלילה התפרסמו בערוץ תמונות של לבנונים נעדרים עם מספרי טלפון, בבקשה לספק פרטים על מקום הימצאם. במשך השעות התברר כי חלקם מתו.
ב"אל-אחבאר" נכתב כי המחלצים, עובדי ההגנה האזרחית וכיבוי האש, פעלו באזור בלי מכשירי קשר (שחלקם התפוצצו השבוע, לב"א) - והדבר הקשה על פעולות החילוץ.
בעיתון שוחחו עם תושבים בביירות, שהיו באזור בזמן התקיפה. ונכתב כי "ארבעה טילים כוונו לשני בניינים סמוכים ברחוב אל-קאים הצפון". מרים, תושבת ביירות שמתגוררת מול הבניין שהותקף, סיפרה לעיתון: "הטילים שרקו מעל ראשינו. לא שמענו את קול המטוס ולא כטב"מים. הרגשנו את האוויר החם על הפנים שלנו, הבתים רעדו והרהיטים עפו".
עוד נכתב כי שני הבניינים שהותקפו, שמכילים 40 דירות כל אחד, קרסו לחלוטין יחד עם חנויות במקום - וכל האזור הפך למוכה אסון. "לא ידעתי איפה לחפש", סיפר לעיתון הלבנוני אבי חליל, שמצא בבית חולים את ילדיו שנעדרו מאז התקיפה. "הבית שלי נמצא מול הבניין שהותקף, ראיתי שהילדים לא שם אז התחלתי בחיפוש מטורף", אמר האב, שהיה מחוץ לביתו בזמן התקיפה.
"אנחנו לא מפחדים, אבל אנחנו רוצים פתרון. אנחנו לא יכולים להמשיך עם המצב במדינה ככה", אמר אלן פגלי, תושב ביירות, ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס. "מלחמה? אני לא יודע אם היא התחילה או לא, אבל שום דבר לא מרגיע. ברור ששני הצדדים לא יפסיקו".
דובר צה"ל אחרי החיסול: עקיל ויתר המחוסלים התכנסו מתחת לאדמה
(צילום: דובר צה"ל )


7 צפייה בגלריה
איברהים עקיל וחסן נסראללה
איברהים עקיל וחסן נסראללה
איברהים עקיל וחסן נסראללה, בתמונה מהעבר
7 צפייה בגלריה
אחמד מחמוד ווהבי, אל חאג׳ חוסיין סמיר, חוסל בתקיפה בדאחייה בביירות
אחמד מחמוד ווהבי, אל חאג׳ חוסיין סמיר, חוסל בתקיפה בדאחייה בביירות
ווהבי. היה אחד ממפקדי השטח בקרב ב"אסון השייטת" ב-1997

בכיר משמעותי נוסף שחוסל בתקיפה

הארגון אישר הלילה כי עקיל חוסל בתקיפה בביירות, והודיע גם על מותו של אחמד מחמוד ווהבי, מפקד בכיר בארגון ומצמרת הפיקוד בכוח רדואן. ווהבי זכה לתואר "השהיד המפקד", אותו העניק חיזבאללה רק לשלושה בכירים נוספים שחוסלו לפניו במלחמה: מוחמד נעמה נאסר, וויסאם טוויל ואבו טאלב.
ווהבי, לכאורה "ראש מחלקת ההדרכה" בכוח רדואן, היה בעבר מפקד יחידת העילית. מאז חיסולו של טוויל, הוא היה יד ימינו של עקיל לתוכנית כיבוש הגליל, ולמעשה היה האיש שבנה את אותה תוכנית. ווהבי היה גם אחד ממפקדי השטח ב"אסון השייטת" ב-1997 בלבנון, בקרב שבו נהרגו 11 מלוחמי השייטת ורופא מכוח החילוץ, נפצעו ארבעה, ונותרה בשטח גופתו של לוחם מהשייטת.
במסגרת תפקידיו, הוא היה אחראי כאמור על יחידת ההדרכה בכוח רדואן בין השנים 2014-2012, ואחר כך הוא מילא תפקידים נוספים. הוא הוביל את הפעולות הצבאיות בחזית מול ישראל מתחילת המלחמה עד תחילת השנה, ואז חזר למעשה להיות אחראי על יחידת ההדרכה המרכזית אחרי חיסולו בינואר של וויסאם טוויל.
עקיל, כאמור, היה ראש מערך המבצעים של ארגון הטרור משנת 2004. לפי צה"ל, הוא היה אחראי על פעילות חיזבאללה בתחומי פיגועי חבלה, ירי נ"ט, מטעני נפץ, הגנה אווירית והיבטים צבאיים נוספים.
הוא החל את דרכו בחיזבאללה בשנות השמונים, אז היה מבכירי "מועצת הג'יהאד" של הארגון. בשנת 2015 סיווגה אותו ארה"ב כטרוריסט, ושמו נקשר לפיגועים רבים בעולם. בנוסף, שמו עלה כמועמד לרשת את תפקיד רמטכ"ל חיזבאללה, גם אחרי חיסול פואד שוכר, אך גם לפניו. הוא זכה לכינוי המיוחד "מפקד הג'יהאד הגדול" - שמעיד על בכירותו. הוא המחוסל השני שזוכה לכינוי הזה מצד חיזבאללה מאז תחילת המלחמה, לצד פואד שוכר.