התקשורת האיראנית דיווחה הבוקר (יום ב') כי שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבודללהיאן, שהגיע לירדן לצורך פסגה בינלאומית שתיערך לחופי ים המלח, נפגש לקראתה עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל. במפגש בין הבכירים השתתף לפי הדיווחים גם המתאם האירופי לשיחות הגרעין, אנריקה מורה, ולפיכך עולה אפשרות שבדיונים שם ינסו הצדדים להביא לחידוש המשא ומתן להחייאת הסכם הגרעין מ-2015, משא ומתן שנקלע למבוי בספטמבר האחרון. בדיווחים בתקשורת האיראנית לא נמסרו פרטים נוספים על המפגש בין עבדוללהיאן לבורל ומורה.
8 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
חוסיין אמיר עבדוללהיאן שר החוץ החדש של איראן
שר החוץ של איראן עבודדליהאן. פסגה בעיירת נופש ירדנית, לחופי ים המלח
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולליהן עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל במפגש ב ירדן
שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדולליהן עם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל במפגש ב ירדן
המפגש בירדן בין עבדוללהיאן, שר החוץ האירופי בורל ואנשיהם, בתמונה שפרסמה התקשורת הממלכתית באיראן
8 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון על נושאת המטוסים ע"ש שארל דה גול באזור הים האדום בדרכון לפסגה ב ירדן
נשיא צרפת עמנואל מקרון על נושאת המטוסים ע"ש שארל דה גול באזור הים האדום בדרכון לפסגה ב ירדן
מקרון על נושאת מטוסים צרפתית בים האדום, בדרכו לירדן
(צילום: AFP)
בפסגה הבינלאומית שנערכת בעיירת הנופש סווימה, בצד הירדני של ים המלח, ישתתפו גם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלתה החדש של עיראק מוחמד שיעה א-סודאני, נציגים מטורקיה וסעודיה וכאמור גם שר החוץ האירופי הגיע אליה. הפסגה מכונה "בגדד 2", ומהווה המשך ישיר לפסגה שנערכה אשתקד בבירת עיראק ביוזמתה של צרפת, במטרה לסייע לעיראק שחוותה בשנים האחרונות שלל טלטלות פוליטיות, כלכליות וחברתיות. גם הפסגה הנוכחית נערכת ביוזמה צרפתית, תוך מתן דגש למצב בעיראק, אך בארמון האליזה הביעו תקווה שהדיונים בה יסייעו "לאזור כולו". שר החוץ האיראני, שצפוי לערוך בשולי הפסגה שלל מפגשים עם הנציגים השונים, אמר אתמול כי הפסגה תספק "הזדמנות" לחידוש שיחות הגרעין.
השיחות הלא-ישירות בין איראן לארה"ב, נזכיר, החלו אחרי כניסתו לתפקיד של הנשיא ג'ו ביידן בשנה שעברה, במטרה להחיות את ההסכם שנחתם ב-2015 ושממנו פרשה ארה"ב ב-2018 בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ – פרישה שבעקבותיה איראן מפרה את מחויבויותיה בהסכם ושועטת לעבר יכולת לפתח נשק גרעיני. אחרי חודשים ארוכים של משא ומתן נראה היה בקיץ האחרון ששני הצדדים על סף חתימה, אבל ברגע האחרון הוא נקלע למבוי סתום בעקבות דרישות חדשות שהציבה טהרן, בהן דרישה לסגור את החקירות שמנהלת נגדה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמטרתן לבדוק את מקור שרידי האורניום באתרי גרעין לא-מוכרזים שלה.
8 צפייה בגלריה
לקראת פסגה בעיירה סווימה בצד של ירדן ב ים המלח שבה בין היתר ישתתף שר החוץ של איראן
לקראת פסגה בעיירה סווימה בצד של ירדן ב ים המלח שבה בין היתר ישתתף שר החוץ של איראן
שלטים שהוצבו בעיירה הירדנית סווימה לחופי ים המלח, לקראת הפסגה שתיערך שם
מאז שהמו"מ נקלע למבוי סתום בספטמבר האחרון, היחסים בין איראן למערב הידרדרו עוד יותר, בעקבות הדיכוי הנוקשה של המחאה הנרחבת שפרצה נגד משטר האייתוללות ובשל נכונותו לסייע לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה ולשלוח לצבאו של ולדימיר פוטין מל"טים מתאבדים שמשמשים אותו כדי להפציץ תשתיות אוקראיניות אזרחיות. לצד זאת ממשיכה איראן בהפרות הנרחבות שלה להסכם הגרעין, ובין היתר הודיעה כי תעשיר אורניום לרמה של 60% – קרוב מאוד לרמה הנדרשת עבור נשק גרעיני – גם באתר שלה בפורדו, שנבנה בתוך צלע הר כדי להגן עליו מפני הפצצות אוויריות.
למרות שבארה"ב ובאירופה הטילו בשבועות האחרונים סנקציות נוספות על איראן בשל דיכוי "מחאת החיג'אב" והסיוע לרוסיה, והזהירו כי התנהלותה מקשה מאוד על היכולת לחדש את הסכם הגרעין, בכירים בממשל ביידן ובאיחוד האירופי הדגישו שוב ושוב כי לא זנחו את הנתיב הדיפלומטי. רק בשבוע שעבר הצהיר שר החוץ האירופי בורל כי אין שום "פתרון טוב יותר" מהסכם הגרעין, כזה שימנע מטהרן לפתח נשק גרעיני. "אנחנו חייבים להמשיך בשיחות ככל הניתן, על מנת לנסות ולהחיות את ההסכם", אמר אז.
8 צפייה בגלריה
 ולדימיר זלנסקי נואם במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם
 ולדימיר זלנסקי נואם במהלך ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. עימות בין הנציג האיראני לנציג האמריקני
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ביידן ונשיא איראן ראיסי. וושינגטון לא זנחה את הנתיב הדיפלומטי
(צילום: AFP, AP)
איראן מצדה הצהירה בדיון שנערך אמש במועצת הביטחון של האו"ם כי היא מוכנה לחזור "בהקדם האפשרי" לשיחות על חידוש הסכם הגרעין. "זה אפשרי אם ארה"ב תפגין רצון פוליטי אמיתי. הכדור במגרש של ארה"ב", אמר בדיון אמש השגריר האיראני באו"ם אמיר סעיד איראבאני. עם זאת הוא לא אותת על נכונות כלשהי מצד טהרן לפשרה שתאפשר לפתור את המחלוקת שהביאה למבוי הסתום בספטמבר. לטענתו המשלחת האיראנית לשיחות, שנערכו בווינה ובתיווך הנציג האירופי, הפגינה "גמישות מקסימלית" בניסיון להגיע להסכם, והציעה אפילו "פתרון יצירתי" לסוגיות שנותרו במחלוקת. אולם, כך טען, "גישה לא-ריאליסטית ונוקשה" מצד ארה"ב הובילה למבוי הסתום. "עלינו להבהיר: לחץ, איומים ועימותים אינם פתרונות והם לא יביאו לשום מקום", הוסיף איראבאני.
הנציג האמריקני בדיון במועצת הביטחון, סגן השגרירה באו"ם רוברט ווד, אמר מצדו כי איראן היא זו שאחראית למבוי הסתום. "בספטמבר, ההסכם שכל שאר הצדדים הסכימו עליו היה בהישג יד, ואפילו איראן נערכה לומר עליו 'כן' – עד שברגע האחרון היא הציגה דרישות חדשות שלא קשורות ל-JCPOA (כינויו הרשמי של הסכם הגרעין) ושלהן לא ניתן היה להיענות", אמר ווד. הוא הוסיף כי התנהלותה של איראן מאז ספטמבר – הסיוע לרוסיה, הגבלת שיתוף פעולה עם סבא"א והרחבת תוכנית הגרעין שלה – העמיקו את הספק בוושינגטון לגבי נכונותה ויכולתה של איראן לחתום על הסכם. "אומר אתה זה בצורה פשוטה: הכדור אינו במגרש של ארה"ב. להיפך, הכדור נמצא במגרש של איראן".
בדיון, יצוין, הביעה ארה"ב אכזבה מכך שמזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ואנשיו לא פתחו בחקירה לבירור משלוחי הנשק של איראן לרוסיה, בניגוד להחלטת מועצת הביטחון. ווד העלה אפשרות שהם נמנעו מפתיחה בחקירה בגלל איומים מצדה של מוסקבה. נציגי טהרן ומוסקבה המשיכו להכחיש בדיון אמש את משלוחי המל"טים האיראניים – למרות שלל הוכחות שהוצגו במערב בחודשים האחרונים לשימוש בהם באוקראינה על ידי הצבא הרוסי, ולמרות שאפילו משרד החוץ האיראני הודה במשלוחים מסוימים בחודש שעבר.