נמשך האיום של החות'ים על הסחר העולמי, עם לפחות 3 תקריות שונות מהבוקר: שני טילים בליסטיים פגעו בספינת משא בים האדום, סמוך לתימן, אחרי שככל הנראה כוונו לספינה אחרת - שנפגעה מכטב"ם עוד קודם לכן. מהבוקר דיווחה סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה, ה-UKMTO, על שלוש תקריות בים האדום, בצל הקמת הכוח הרב-לאומי בראשות ארה"ב לשמירה על חופש השיט באזור.
הבוקר אמר גורם במשרד ההגנה האמריקני ל-AP כי ספינת משא עם דגל ליבריה עלתה באש בים האדום לאחר שנפגעה ממה שנראה כמו כטב"ם ששוגר מאזור בתימן שנמצא בשליטת המורדים. הספינה, אל ג'סרה, מופעלת בידי חברת Hapag-Lloyd שבסיסה בגרמניה. החברה הגרמנית אישרה כי ספינת המשא נפגעה, אך מסרה שאנשי הצוות לא נפגעו.
ה-UKMTO מסרה כי התקרית הזו התרחשה ב-06:40 שעון ישראל באזור מצר באב אל-מנדב, במרחק של כ-90 ק"מ מנמל מוחא שבתימן. לפי הבריטים, הספינה נעה דרומה דרך מצר באב אל-מנדב, והטיל שפגע בה לא רק גרם לשריפה - אלא גם אחת המכולות נפלה מהסיפון.
תיעוד של הספינה שהותקפה ליד תימן בים האדום

עם זאת, בשעות הצהריים דווח כי ספינה נוספת ששטה תחת דגל ליבריה נפגעה - משני טילים בליסטיים. ככל הנראה מדובר על ספינה שנפגעה ב-08:18. גורם ביטחוני אמריקני אמר כי נראה שהספינה, MSC PALATIUM, לא הייתה המטרה - אלא שהטיל כוון לאל ג'סרה. חברת האבטחה הימית הבריטית "אמבריי" דיווחה כי הספינה נפגעה כ-42 ק"מ ממוחא, שינתה מסלול ב-180 מעלות והמשיכה לנוע דרומה לכיוון מצר באב אל-מנדב. לפי הדיווח, כלי השיט היה בדרך לג'דה שבסעודיה.
ה-UKMTO דיווחה היום לפחות על תקרית אחת נוספת באזור תימן, שהתרחשה בשעה 12:00 שעון ישראל. לפי הדיווח, פיצוץ התרחשה בספינה סמוך למצר באב אל-מנדב, והאש כובתה על-ידי הצוות שהיה עליה. לצד זאת דיווחה הסוכנות על חטיפת ספינה אחרת לסומליה - גם כן בים האדום.
פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, חשף הבוקר כי הכוח הרב-לאומי שהקימו האמריקנים בעקבות תקיפת הספינות על ידי החות'ים צפוי להתחיל לפעול כבר היום. הבעיה היא שהצי הרב-לאומי יכול בעיקר למנוע השתלטות על אוניות סוחר על ידי החות'ים, אבל אינו יכול למנוע ירי של טילי חוף-ים ושיגור כטבמ"ים תוקפים אל עבר ספינות סוחר, כפי שקרה אתמול כאשר טיל תימני שוגר לעבר ספינת הסוחר הדנית "מארסק".
הכותרת
הפיראטים של הים האדום
24:30
הטיל לעבר מארסק החטיא את מטרתו אבל עצם השיגור מאיים על השיט בים האדום. החות'ים, כנראה בהוראת האיראנים, אינם רוצים בעימות עם כוח רב-לאומי ולכן הודיעו אתמול שהם יפגעו "רק" בספינות בבעלות ישראלית או בספינות ששטות לנמל ישראלי דרך הים האדום. אולם במקביל איים שר ההגנה האיראני על כל מי שינסה לפגוע בחות'ים, ולמעשה אישר בכך שאיראן היא שמפעילה את הטרור הימי האלים בבאב אל מנדב.
היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר היום במסגרת ביקורו בישראל כי "ארה"ב עובדת עם הקהילה הבינלאומית ושותפים בכל העולם כדי להתמודד עם האיום מצד החות'ים. אנחנו בונים ברית, אנחנו עובדים כדי לוודא ולכנס את כל שותפי העולם, כל מי שיש לו אינטרס - זה לא רק ארה"ב וישראל, אלא כל הקהילה הבינלאומית - ואנחנו נמשיך לנקוט כל צעד שאנחנו חושבים שהוא חיוני ומתאים לנוכח האיום החות'י".

איום בים האדום

התקריות הבוקר מתווספות לשתי תקריות שדווחו אתמול. בתקרית הראשונה בצהריים דווח על טיל ששוגר לעבר ספינת משא באזור מצר באב אל-מנדב, שמחבר בין הים האדום לאוקיינוס ההודי, אך החמיץ אותה. שעות ספורות אחר כך דווח על ספינה נוספת שדיווחה על מצוקה, בצפון האוקיינוס ההודי וסמוך לחופי תימן, ונמסר כי גורמים בלתי-מזוהים עלו על סיפונה.
הספינה הראשונה שהותקפה לפי החשד בידי החות'ים היא Maersk Gibraltar, ספינת משא של "מארסק" הדנית, חברת ההובלה והאספקה הימית הגדולה בעולם. גורם אמריקני ששוחח בעילום שם עם סוכנות הידיעות AP דיווח כי הטיל שפספס את הספינה, ששטה תחת דגל הונג קונג, שוגר מהאזור החות'י בתימן.
3 צפייה בגלריה
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י הולך על חוף באזור חודיידה ב תימן כשברקע נראית הספינה  גלקסי לידר שנחטפה על ידי ה חות'ים בחודש נובמבר
לוחם חות'י בחוף באזור חודיידה בתימן, כשברקע נראית הספינה "גלקסי לידר" שנחטפה בידי החות'ים בחודש שעבר
(צילום: EPA / Yahya Arhab)
"אמבריי" דיווחה כי הטיל שוגר לעבר הספינה כששהתה במרחק של 45 קילומטר צפונית-מערבית לעיר הנמל התימנית מוחא, לחופי הים האדום. החברה הדגישה כי איש מאנשי הצוות לא נפגע בתקרית. נוסף על שיגור הטיל, ישות שהזדהתה כ"חיל הים התימני" – כשלפי "אמבריי" מדובר בחות'ים – הורתה לספינה לשנות את מסלולה. סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) ציינה כי הספינה נדרשה לעגון בתימן. נראה שהיא לא צייתה להוראה הזו.
חברת "מארסק" אישרה אמש שספינה בבעלותה הייתה יעד למתקפה כשחלפה במצר באב אל-מנדב, וציינה כי הספינה הפליגה מעומאן בדרכה לסעודיה. בהודעתה קראה החברה ל"פתרון פוליטי" שיביא להפחתת המתיחות בים, תוך שהיא מזהירה כי ההסלמה הנוכחית מסכנת את חייהם של הצוותים הימיים ואת ענף הסחר הגלובלי.
שעות אחדות אחרי הדיווחים על התקרית הראשונה דווח כאמור על תקרית נוספת אתמול בערב, כשלפי הסוכנות הבריטית UKMTO "גורמים בלתי מזוהים" עלו על סיפונה של ספינה דרומית לחופי תימן, באוקיינוס ההודי. הספינה שיגרה אות מצוקה במהלך התקרית. חברת האבטחה הימית "אמבריי" דיווחה גם היא על התקרית, וציינה כי מדובר בספינת משא בבעלות בולגרית ששטה תחת דגל מלטה. ב"אמבריי" דיווחו גם שמסלולה של הספינה השתנה, ובאותו אזור שבו השינוי התרחש שהתה סירת דיג ששטה תחת דגל איראן.
3 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
(צילום: EPA / Yahya Arhab)
החות'ים כבר חטפו ספינה אחת בחודש שעבר, ספינת המשא Galaxy Leader שלטענתם קשורה לישראל. הם הנחיתו עליה חמושים באמצעות מסוק, ובאיומי נשק כפו על הצוות לעגון בחופי תימן – שם הספינה מוחזקת עד היום והפכה ל"אטרקציה תיירותית" עבור תימנים שמורשים לסייר על הסיפון.
בתקרית שהתרחשה שלשום, שוגרו שני טילים לעבר ספינת משא במצר אב אל-מנדב. החות'ים טוענים שהם פוגעים רק בספינות ששטות לעבר ישראל, אבל לפי הדיווחים לחלק מאלו שכבר היו יעד להתקפות לא היה שום קשר לישראל. המתקפות שלהם מעוררות חשש גדול לא רק בירושלים, אלא ברחבי העולם: למצר באב אל-מנדב חשיבות אסטרטגית ודרכו מועברת עשירית מכלל הנפט שמסופק דרך הים, כששווי הסחורות שמועברות דרכו נאמד בטריליון דולר מדי שנה.
בצל החשש מפגיעה בכלכלה העולמית, ואיומיה של ישראל להגיב בעוצמה אם הקהילה הבינלאומית לא תפעל, פועלת כעת ארה"ב לגבש קואליציה ימית שתסכל את מתקפות החות'ים. ספינות מלחמה אמריקניות וגם ספינה צרפתית כבר השתתפו ביירוטי הטילים והכטב"מים שמשוגרים מתימן, אבל בימים אלה עמלים בוושינגטון על הקמת כוח רחב יותר. השליח האמריקני המיוחד לענייני תימן, טים לנדרקינג, אמר כי וושינגטון מקווה שהכוח הזה יהיה "כמה שיותר רחב", כדי לשלוח לחות'ים מסר שלפיו לא תהיה סלחנות למתקפות מצידם.
פורסם לראשונה: 09:34, 15.12.23